„Nincs mérlegelési jogunk” – Naponta 80-100 autós kap Szombathelyen csekket a parkolásfelügyelettől

Egy parkolóőrrel beszélgettünk, aki már tíz éve rója a város utcáit. Megkérdeztük, amit olvasóink is megkérdeztek volna.

Hiába süt szépen a reggeli nap, mínusz öt fok körül lehet a hőmérséklet Szombathely belvárosában, amikor a megbeszéltek szerint találkozunk a SZOVA NZrt. egyik parkolási felügyelőjével. Bevalljuk, a mi ötletünk volt az interjú. Mert azt nagyjából tudjuk, hogyan vélekednek az emberek erről a munkáról, de azt nem, hogyan néz ki ez a történet a másik oldalról.

Hideg van. Dolgozott ma reggel?

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Nem, az interjú miatt még nem, de a kollégáim már javában járják az utcákat. Összesen tízen vagyunk, három ellenőrzési körzetre van osztva a fizetős parkolók övezete. Reggel kapjuk meg a beosztást, hogy aznap melyikben dolgozunk.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

Mikor büntetett meg valakit utoljára?

Tegnap délután a Széll Kálmán utcában egy kollégámmal 4160 forintra büntettünk egy autóst, akinek nem volt jegye.

És ő hogyan fogadta a büntetést?

Nem tudom, mert nem találkoztunk az autó tulajdonosával az ötperces türelmi idő alatt.

És mi a leggyakoribb reakció?

Ez nagyon változó, és még százalékosan sem tudom megmondani. Van, aki megérti, hogy csak a dolgunkat végezzük, azt, hogy a munkánk célja nem az, hogy büntessünk, hanem a forgalomszabályozás. Erre talán a legjobb példa a Covid alatt bevezetett díjmentes parkolás volt, amikor szinte lehetetlen volt üres parkolóhelyet találni. Vannak, akik felháborodnak, és vannak, akik kimondottan agresszívek lesznek.

Szóban vagy tettlegesen is?

A legtöbb esetben csak szóban, de előfordult már, hogy megfogták a vállamat vagy kicsavarták a kezemből az okostelefont, hogy ne tudjak fotózni. Az is kellemetlen, amikor szidalmazva kísérnek az utcán. Az viszont szerencsére nagyon ritka, hogy rendőri segítséget kelljen kérnem.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

Ezeket a folyamatos konfliktusokat nem lehet könnyű megélni.

Az a feladatunk, hogy higgadtak maradjunk és elmagyarázzuk, hogy mi csak a dolgunkat végezzük, amikor ellenőrizzük, hogy az autósok betartják-e a szabályokat. Persze nagyon kellemetlen, amikor trágár szavakat kiabálnak ránk és mindenhova elküldenek, de ha mindent mellre szívnánk, az biztos, hogy megviselne lelkileg. Tudni kell átlépni ezeken. Az is igaz, nem mindenkinek sikerült, volt olyan kolléga, aki fél napig bírta.

Hány autóst kell egy nap alatt megbüntetni?

Nincs előírás arra vonatkozóan, hogy hány autót kell megpótdíjazni. Amennyiben egy autón nincs érvényes díjfizetés, akkor nincs mérlegelési lehetőségünk, pótdíjat kell kiszabni. Átlagosan naponta 80-100 pótdíjat állítunk ki Szombathelyen.

Azért ez elég sok.

Szerintem is. Egyrészt mert már közel három évtizede fizetős a parkolás Szombathelyen, szóval volt idő megszokni, másrészt elég borsosak a pótdíjak.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

Mi a leggyakoribb kifogás?

Nagyon sokféle van, de a leggyakoribb, hogy csak egy percre ugrottak el valahova, és lehetetlen, hogy letelt az öt perc. Közben néha látom, hogy nagyobb bevásárlásból jöttek, tele táskákkal. Még az is lehet, hogy ők rövidnek érzik az időt, de öt perc biztos, hogy eltelt. Először megnézzük, működik-e az automata, ehhez van egy tesztkártyánk. Ha nincs a szélvédő mögött érvényes jegy, egy okostelefon segítségével lekérdezzük, hogy az autónak van-e bérlete vagy elindította-e mobilparkolást. Ha ez nem történt meg, akkor készítünk egy úgynevezett előfotót és beütjük a rendszámot. Ezt eltárolja a rendszer és innen indul az öt perc türelmi idő. Ez idő alatt, ha akarnánk sem tudnánk büntetni, mert nem engedi a szoftver. Általában nem várunk az autóknál, indulunk tovább, és az öt perc letelte után visszajövünk. Ha még ez idő alatt sem történt díjfizetés, további fényképeket készítünk és kiállítjuk a pótdíjat. Mindezt igazolni tudjuk, hiszen mindenen időbélyegző van. Mivel a türelmi idő az előfotótól számít, így a büntetés kiszabásáig minimum öt perce parkolt ott az autó jogosulatlanul, de gyakran ennél jóval hosszabb ideje. Az esethez kapcsolódó képeket a www.szombathelyparkolas.hu oldalon megtekinthetik ügyfeleink az egyedi azonosítók megadásával.

Mióta végzi ezt a munkát?

Már több mint tíz éve. De vannak olyan kollégák, akik ennél is régebben dolgoznak a parkolásfelügyeletnél.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

Hogyan lesz valakiből parkolóőr? Nyolcadik osztályban elég kevesen álmodnak erről a szakmáról.

Fiatal voltam és olyan munkát szerettem volna, ami biztos, és ahol nem kell irodába ülnöm. Már első nap, a betanítás közben tetszett, hogy nem vagyok bezárva, lehet jönni-menni a szabadban. Az is jó, hogy különböző emberekkel találkozom.

Fizikailag mennyire megterhelő ez a munka?

A telefonom szerint minimum 15-20 kilométert sétálok naponta. Van, hogy olyan hideg van, mint ma reggel, máskor esik, nyáron pedig berobban az aszfalt. Van, aki ezt is nehezen bírja. Nekem ez nem probléma, szeretek a szabadban lenni, nem tudnék zárt helyen dolgozni, mondjuk egy irodában vagy egy gyárban.

Amikor egyik ismerősömnek mondtam, hogy idejövök, azt mondta, egyes parkolóőrök „túlbuzgók”. Elnézést, ő használta ezt a szót, de talán mások is így gondolják.

Bevallom, nehezen tudom ezt értelmezni. Biztos, van közöttünk, aki gyorsabban, mások lassabban végzik a munkájukat, talán stílusban is különbözünk, de – ahogy fent is elmondtam – mindannyian ugyanazt és ugyanúgy csináljuk. Ha egy autónak nincs jegye, akkor meg kell büntessük. Ez nem olyan bonyolult. Nincs mérlegelési jogunk, ha eltelik az öt perc, el kell indítanunk a folyamatot az okostelefonon. Amennyiben a jegyzőkönyv elkészül, azt törölni, visszavonni már nem lehet, azonnal bekerül az adatbázisba, pont azért, hogy ne lehessen manipulálni.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

Olyan van, hogy valaki pénzt ajánl, hogy ne töltse ki a csekket?

Ritkán ilyen is előfordul, ilyenkor elmagyarázom, hogy nem ez a módja, menjen be az ügyfélszolgálatra, ott lehet ezt elrendezni.

Nem kellett sokat gyalogolnunk rossz példáért

Ezek után egy darabon elkísérjük interjúalanyunkat. Első utunk a Mártírok téren lévő automatához vezet, ahol az említett tesztkártyával megnézzük a működését, és a biztonság kedvéért leteszteljük fémpénzre is. Mindkettővel működik. Alig kezdjük meg az ellenőrzést, kiderül, hogy egy MG szélvédője mögött van ugyan parkolójegy, csak éppen nem a belvárosi, hanem egy olcsóbb övezetbe érvényes. Az okostelefon szerint a járműhöz nem tartozik sem bérlet, sem elindított mobilparkolás. Ez így nem szabályos, elkészül tehát az előfotó és elindul az öt perc. Közben elmegyünk a Savaria Mozi mögötti parkolóba, ahol nincs jogosulatlanul várakozó gépjármű, ahogy a Savaria Szálló előtti területen sem. Időközben letelik az öt perc, így visszamegyünk az MG-hez, ahol a tulajdonos nincs jelen, de sajnos érvényes jegy sem. Mindez dokumentálásra kerül az okostelefonon keresztül, majd előkerül a csekk, rajta a 7800 forintos összeg és a jól ismert piros tasak, amit mikuláscsomagnak hív a népnyelv.

Szova parkolóőr
Mészáros D. Zsolt

„Szóval így megy ez” – foglaljuk össze magunkban a látottakat és hallottakat. Annak nem örülünk, hogy tanúi voltunk egy büntetésnek, annak viszont igen, hogy ma is tanultunk valamit.


Kurucz Zoltánt, a SZOVA NZrt. parkolási csoportvezetőjét arra kértük, hogy foglalja össze olvasóinknak a szombathelyi parkolási rendszer talán kevésbé ismert szabályait.

Az egyik legfontosabb, hogy a SZOVA NZrt. honlapján, illetve minden automatán kihelyezett Általános Szerződési Feltételeket legalább egyszer olvassák el a gépjárművezetők, sok fontos információt tartalmaz. Ilyen például, az, hogy mi a teendő automatahiba, illetve a mobilparkolási rendszer hibája esetén. Javasoljuk, hogy amennyiben ilyet tapasztalnak, hívják ügyfélszolgálati irodánkat, kollégáink elmondják a további teendőket.

Kiemelném, hogy a pótdíjak mértékét és a fizetési határidőket országosan egységesen a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. határozza meg, melytől eltérni nem áll módunkban, hiszen feladatunk a jogszabályok betartatása. Nagyon fontos a fizetési határidők betartása. Aki felszólítást kap a gépkocsijára, annak 15 naptári nap áll rendelkezésére, hogy rendezze a pótdíjat, ellenkező esetben az egy órai díj negyvenegyszeresére nő a fizetendő összeg. 2024-től a pótdíjfizetési felszólítás befizetésére egy QR-kód került elhelyezésre a jegyzőkönyvön, aminek a beolvasásával akár egy kattintással rendezhető a pótdíj.

Tudni kell, hogy a szombathelyi fizetőparkolási rendelet nagyon sok kedvezményt tartalmaz, talán egyedüliként az országban. Például: amennyiben valakinek volt érvényes jegye, díjmentességet igazoló engedélye, de az az ajtó becsukásakor lefordult, akkor 2 munkanapon belül bemutatható az ügyfélszolgálati irodában, és törlésre kerül a felszólítás. Másik fontos kedvezmény, ha valaki fizetési felszólítást kap, akkor lehetősége van arra, hogy ha az adott hónapra és övezetre érvényes bérletet vált a pótdíjazást követő két munkanapon belül, akkor szintén törlésre kerül a pótdíj.

Kiemelendő még, hogy amennyiben a gépjárművezetők minimum egy órára vásárolnak parkolójegyet, akkor a II. (sárga) díjövezetben plusz egy, a III. (zöld) díjövezetben plusz két óra díjmentes parkolási idővel automatikusan meghosszabbodik a parkolójegyek érvényessége.

Pótdíj-összegek 15 napon belül: I. díjövezet 7800.,-Ft, II. díjövezet 4160.,-Ft, III. díjövezet 2080.,-Ft, Vásárcsarnok és környéke 2240.,-Ft.