Pencloud - 25 éve az informatikában

Negyed évszázada kezdte meg működését a Pencloud Üzleti Informatika Kft (korábban Pencom). Az évforduló apropóján beszélgettünk Fonyó Szabolccsal a vállalkozás alapítójával, ügyvezetőjével múltról, jelenről és terveikről.

Milyen volt az indulás 25 éve?

Ha röviden szeretnék válaszolni: kalandos. Ma már nehéz elképzelni, de az indulás idején nagyon keveseknek volt mobil telefonja, akkor kezdett még csak elterjedni az internet, és eléggé tőkehiányos éveket éltünk: hitelhez, ha valaki nehezen hozzá is fért, 30%-kos kamatot kellett fizetni érte. Az igazi „szabadrablásos kapitalizmus” éveit éltük annak összes kihívásával és „romantikájával” együtt. Ma már nosztalgiával szoktam mesélni, mikor Trabanttal mentem üzletet kötni, de 2-3 utcával arrébb parkoltam, ha a partnerünk kikísér, ne azt lássa, hogy mivel érkeztem.

Mennyire volt sima az út?

Aki vállalkozást működtet, nagyon jól tudja, hogy bizony majd’ minden hullámhegyet egy-egy hullámvölgy követ. A lényeg, hogy az elmúlt negyed évszázadban a Pencloud-függvény trendje egyértelmű növekedést mutat.

Az indulás nehézségeit, a kezdeti útkeresést követően át- és túléltük a 2008-as gazdasági világválságot, de a mostani pandémia kihívásaira is megtaláltuk a megfelelő válaszokat.

Hogy alakult ki a mostani portfóliója a vállalkozásnak?

A 90-es évek közepén rengeteg informatikai vállalkozás indult. Akkortájt nagyjából mindenki ugyanazt a terméket/szolgáltatást kínálta. Természetesen nekünk is voltak próbálkozásaink különböző irányokba, azonban ezeket többnyire visszavágtuk. Kiderült, hogy nincs rá valós piaci igény, nem volt hozzá megfelelő kollégánk, vagy rájöttünk, hogy nagyon kilóg a portfóliónkból. Próbáltunk mindig elöl járni, a piacunkat fejleszteni, edukálni: például elsőkként tűztük zászlónkra a közműszolgáltatásként szállítható felhős megoldásokat.

Maradt három, jól körül határolható terület, ami hosszú évek óta fix: IT eszközök kereskedelme és szervize, a Microsoft megoldások szállítása (Microsoft 365, Azure) és a rendszergazdai szolgáltatásunk. Mindenhez nem érthetünk, azonban felhőben, rendszergazdaként megpróbálunk a legjobbak lenni.

Sikerült?

Dolgozunk rajta. :) Talán az jelzi, hogy jó úton járunk, hogy eddig több mint 3600 végfelhasználót „költöztettünk” a felhőbe Office365 szolgáltatásaival, valamint nagyjából 1500 user/PC rendszergazdái vagyunk. Idén kaptunk egy jelentősebb megbízást e területen is: egy multinacionális vállalat magyarországi felhasználóinak látjuk el a 1st level supportját, ami azt jelenti, hogy kollégáimnál csörög a telefon, ha bármi IT-vel kapcsolatos probléma merül fel, mi kezeljük a hibajegyeket. Ez egy jelentős kihívás volt számunka is, de az első kanyarokat eddig jól vettük.

Fonyó Szabolcs, a Pencloud alapítója, ügyvezetője
Pencloud Kft.

Mi jelenti ma a Pencloud erejét?

Egyértelműen a szakértő munkatársaim. Vezetőként azt vallom, hogy legfontosabb érték az ember: a szakmát meg lehet tanulni, de emberi értékeken, hozzáálláson nem nagyon lehet változtatni. Gondoljunk csak bele! Az IT-support, a rendszergazdai szolgáltatások során kollégáim üzletileg kényes adatok felett rendelkeznek, ehhez elengedhetetlen, hogy partnereink maximálisan megbízzanak bennünk, így cégen belül is a zéró tolerancia az alap.

Másik aspektusa a kérdésnek, hogy rengeteg tapasztalatot, speciális szaktudást halmoztunk fel munkatársaimmal. Néhány hete egy új partnerünkkel történt beszélgetés során gyakorlatilag megbízónk nem tudott olyan – általuk használt – rendszert előhozni, amivel néhány ügyfelünknél már ne találkoztunk volna.

Van, amire nagyon büszke az elmúlt 25 évből?

Rengeteg dolgot tudnék felsorolni. Kezdhetném azzal, mikor egy külföldi tulajdonú, 70 PC-s vállalat szoftver-legalizációját 0-ról a teljes lefedettségig fejlesztettük 1 év alatt úgy, hogy minden alkalmazásnál (Microsoft, Autodesk, stb.) megkapták a maximális kedvezményt. Két éve egy másik, 43 telephellyel rendelkező partnerünk teljes IT-infrastruktúráját a felhőbe költöztettük. Mindig örömmel tölt el, amikor valamelyik üzletfelünk felhív és elismerő szavakkal beszél kollégáimról, vagy az általunk nyújtott szolgáltatásról.

De talán szívemnek legkedvesebb, hogy cégünk – Németh Zsolt társammal – működteti Szombathelyen a Logiscool programozóiskolát, ahol már többszáz gyermekkel próbáltuk megszerettetni a kódolást, az informatikát. Azt láttam, hogy nagyon kevés fiatal választja az informatikai pályát, így megpróbálunk a szemléletváltásnak magunk is aktív részesei, alakítói lenni.

Hogy látja, mi jelenti ma a legnagyobb kihívást az informatikában?

A Covid-helyzetnek voltak pozitív hozadékai: kevesebbet utazunk, elfogadottabb lett a videokonferencia, az otthoni munkavégzés. Ez azonban katalizátorként hathat a külső fenyegetettségre. Sokkal sebezhetőbbek lettek a rendszereink, ma már nem tudok olyan embert mondani, akinek vagy aki ismerősének ne lett volna zsarolóvírus támadása.

A kérdésre válaszolva, véleményem szerint e két legnagyobb kihívás, hogy a pandémia elmúlása után ne legyen teljes visszarendeződés, éljünk a home office előnyeivel, valamint a kiberbiztonság kérdése.

Új év, új tervek?

Alapjában véve a hajónk jó irányba halad, a széljárás kedvező, tehát nagy változtatást nem tervezünk. Év végén több mint 100 nyugat-dunántúli KKV-t kérdeztünk meg a digitalizációval kapcsolatosan. Most értékeljük ki, hamarosan publikáljuk annak eredményét, már magam is nagyon várom.

Természetesen vannak még terveink, ötleteink, de talán lesz rá újabb 25 évünk…

Ha kíváncsi vagy, szerintünk mik lesznek a magyar KKV-k legnagyobb informatikai kihívásai 2022-ben, kattints ide!