Milyen volt az indulás 25 éve?
Ha röviden szeretnék válaszolni: kalandos. Ma már nehéz elképzelni, de az indulás idején nagyon keveseknek volt mobil telefonja, akkor kezdett még csak elterjedni az internet, és eléggé tőkehiányos éveket éltünk: hitelhez, ha valaki nehezen hozzá is fért, 30%-kos kamatot kellett fizetni érte. Az igazi „szabadrablásos kapitalizmus” éveit éltük annak összes kihívásával és „romantikájával” együtt. Ma már nosztalgiával szoktam mesélni, mikor Trabanttal mentem üzletet kötni, de 2-3 utcával arrébb parkoltam, ha a partnerünk kikísér, ne azt lássa, hogy mivel érkeztem.
Mennyire volt sima az út?
Aki vállalkozást működtet, nagyon jól tudja, hogy bizony majd’ minden hullámhegyet egy-egy hullámvölgy követ. A lényeg, hogy az elmúlt negyed évszázadban a Pencloud-függvény trendje egyértelmű növekedést mutat.
Az indulás nehézségeit, a kezdeti útkeresést követően át- és túléltük a 2008-as gazdasági világválságot, de a mostani pandémia kihívásaira is megtaláltuk a megfelelő válaszokat.
Hogy alakult ki a mostani portfóliója a vállalkozásnak?
A 90-es évek közepén rengeteg informatikai vállalkozás indult. Akkortájt nagyjából mindenki ugyanazt a terméket/szolgáltatást kínálta. Természetesen nekünk is voltak próbálkozásaink különböző irányokba, azonban ezeket többnyire visszavágtuk. Kiderült, hogy nincs rá valós piaci igény, nem volt hozzá megfelelő kollégánk, vagy rájöttünk, hogy nagyon kilóg a portfóliónkból. Próbáltunk mindig elöl járni, a piacunkat fejleszteni, edukálni: például elsőkként tűztük zászlónkra a közműszolgáltatásként szállítható felhős megoldásokat.
Maradt három, jól körül határolható terület, ami hosszú évek óta fix: IT eszközök kereskedelme és szervize, a Microsoft megoldások szállítása (Microsoft 365, Azure) és a rendszergazdai szolgáltatásunk. Mindenhez nem érthetünk, azonban felhőben, rendszergazdaként megpróbálunk a legjobbak lenni.
Sikerült?
Dolgozunk rajta. :) Talán az jelzi, hogy jó úton járunk, hogy eddig több mint 3600 végfelhasználót „költöztettünk” a felhőbe Office365 szolgáltatásaival, valamint nagyjából 1500 user/PC rendszergazdái vagyunk. Idén kaptunk egy jelentősebb megbízást e területen is: egy multinacionális vállalat magyarországi felhasználóinak látjuk el a 1st level supportját, ami azt jelenti, hogy kollégáimnál csörög a telefon, ha bármi IT-vel kapcsolatos probléma merül fel, mi kezeljük a hibajegyeket. Ez egy jelentős kihívás volt számunka is, de az első kanyarokat eddig jól vettük.
Mi jelenti ma a Pencloud erejét?
Egyértelműen a szakértő munkatársaim. Vezetőként azt vallom, hogy legfontosabb érték az ember: a szakmát meg lehet tanulni, de emberi értékeken, hozzáálláson nem nagyon lehet változtatni. Gondoljunk csak bele! Az IT-support, a rendszergazdai szolgáltatások során kollégáim üzletileg kényes adatok felett rendelkeznek, ehhez elengedhetetlen, hogy partnereink maximálisan megbízzanak bennünk, így cégen belül is a zéró tolerancia az alap.
Másik aspektusa a kérdésnek, hogy rengeteg tapasztalatot, speciális szaktudást halmoztunk fel munkatársaimmal. Néhány hete egy új partnerünkkel történt beszélgetés során gyakorlatilag megbízónk nem tudott olyan – általuk használt – rendszert előhozni, amivel néhány ügyfelünknél már ne találkoztunk volna.
Van, amire nagyon büszke az elmúlt 25 évből?
Rengeteg dolgot tudnék felsorolni. Kezdhetném azzal, mikor egy külföldi tulajdonú, 70 PC-s vállalat szoftver-legalizációját 0-ról a teljes lefedettségig fejlesztettük 1 év alatt úgy, hogy minden alkalmazásnál (Microsoft, Autodesk, stb.) megkapták a maximális kedvezményt. Két éve egy másik, 43 telephellyel rendelkező partnerünk teljes IT-infrastruktúráját a felhőbe költöztettük. Mindig örömmel tölt el, amikor valamelyik üzletfelünk felhív és elismerő szavakkal beszél kollégáimról, vagy az általunk nyújtott szolgáltatásról.
De talán szívemnek legkedvesebb, hogy cégünk – Németh Zsolt társammal – működteti Szombathelyen a Logiscool programozóiskolát, ahol már többszáz gyermekkel próbáltuk megszerettetni a kódolást, az informatikát. Azt láttam, hogy nagyon kevés fiatal választja az informatikai pályát, így megpróbálunk a szemléletváltásnak magunk is aktív részesei, alakítói lenni.
Hogy látja, mi jelenti ma a legnagyobb kihívást az informatikában?
A Covid-helyzetnek voltak pozitív hozadékai: kevesebbet utazunk, elfogadottabb lett a videokonferencia, az otthoni munkavégzés. Ez azonban katalizátorként hathat a külső fenyegetettségre. Sokkal sebezhetőbbek lettek a rendszereink, ma már nem tudok olyan embert mondani, akinek vagy aki ismerősének ne lett volna zsarolóvírus támadása.
A kérdésre válaszolva, véleményem szerint e két legnagyobb kihívás, hogy a pandémia elmúlása után ne legyen teljes visszarendeződés, éljünk a home office előnyeivel, valamint a kiberbiztonság kérdése.
Új év, új tervek?
Alapjában véve a hajónk jó irányba halad, a széljárás kedvező, tehát nagy változtatást nem tervezünk. Év végén több mint 100 nyugat-dunántúli KKV-t kérdeztünk meg a digitalizációval kapcsolatosan. Most értékeljük ki, hamarosan publikáljuk annak eredményét, már magam is nagyon várom.
Természetesen vannak még terveink, ötleteink, de talán lesz rá újabb 25 évünk…