Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Házaspár került két fontos pozícióba az új szombathelyi önkormányzatnál

Az egyikük a polgármesteri kabinetet vezeti, a másikuk egy önkormányzati céget. Rá is kérdeztünk, nem jelent-e ez összeférhetetlenséget. Már csak azért is, mert az új baloldali városvezetés tisztább és átláthatóbb működést ígért.

Az újonnan felálló önkormányzat kinevezettjeit szemlézve vette észre egy olvasónk, hogy míg Kovács Előd a polgármesteri kabinet és egyben a Közbeszerzési Bíráló Bizottság vezetője is, feleségét, Kovácsné Takács Klaudiát a száz százalékban önkormányzati tulajdonú Városfejlesztési Kft. élére nevezték ki.

Kovács Előd régebben dolgozott a Szombathelyi Városgazdálkodási és Vagyonhasznosítási Zrt. (SZOVA) vezérigazgatójaként is. Szintén itt dolgozott Kovácsné Takács Klaudia is adminisztratív munkakörben.

Szombathelyen egyébként az önkormányzati választásokon megvalósult a teljes ellenzéki összefogás. Ennek nyomán a polgármester és a közgyűlési többség is az Éljen Szombathely civil választási szövetség jelöltjeiből kerül ki. Ezért is kísérik most kiemelt figyelemmel a város lakói az új városvezetés működését.

El is küldtük kérdéseinket az önkormányzathoz: Ezen pozíciók és a pozíciót betöltők közti családi kapcsolat nem vet-e fel összeférhetetlenségi és etikai kérdéseket a jegyző, illetve az önkormányzat számára?

Dr. Károlyi Ákos jegyzőtő válaszolt kérdéseinkre. A válaszából röviden összefoglalva az derül ki, hogy nem.

Hosszabban: Mint írta, a közbeszerzésről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (Kbt.) 25. §. (2) bekezdése szabályozza az összeférhetetlenség és a verseny tisztasága sérelmének általános tilalmát, az ajánlatkérői alanyi oldalról. Tekintettel arra, hogy a Savaria Városfejlesztési Nonprofit Kft. az Önkormányzat által alapított, 100 százalékos tulajdonú gazdasági társaság, így az érintett két személy ajánlatkérői oldalon, ugyanazon gazdasági érdeket képviselve szerepel a közbeszerzési eljárások előkészítésében. A Savaria Városfejlesztési Kft. ajánlattevői oldalon nem vesz részt az Önkormányzat közbeszerzési eljárásaiban in-house természete folytán, így az összeférhetetlenség kérdése e tekintetben fel sem merül.

A személyi, családi kapcsolatokkal összefüggően a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 84. §-a fogalmaz elvárást, miszerint „Nem létesíthető közszolgálati jogviszony, ha a köztisztviselő ezáltal hozzátartozójával irányítási (felügyeleti), ellenőrzési vagy elszámolási kapcsolatba kerülne.” A fenti összeférhetetlenségi oknak azonban csak a szervezeten (Polgármesteri Hivatal) belül van relevanciája, így az a tény, hogy a Savaria Városfejlesztési Kft. ügyvezetője a hivatal köztisztviselőjének házastársa, összeférhetetlenséget a közszolgálait jogviszony létesítése és fenntartása oldaláról nem keletkezhet.

A jegyző teljes indoklása itt olvasható:

Tisztelt Szerkesztőség!

2019.november 6. napján érkezett megkeresésére tájékoztatom, hogy Dr. Kovács Előd kabinetvezető úr és Dr. Kovácsné Takács Klaudia ügyvezető asszony tekintetében összeférhetetlenség nem áll fenn.

A közbeszerzésről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (Kbt.) 25. §. (2) bekezdése szabályozza az összeférhetetlenség és a verseny tisztasága sérelmének általános tilalmát, az ajánlatkérői alanyi oldalról. Tekintettel arra, hogy a Savaria Városfejlesztési Nonprofit Kft. az Önkormányzat által alapított, 100 százalékos tulajdonú gazdasági társaság, így az érintett két személy ajánlatkérői oldalon, ugyanazon gazdasági érdeket képviselve szerepel a közbeszerzési eljárások előkészítésében. A Savaria Városfejlesztési Kft. ajánlattevői oldalon nem vesz részt az Önkormányzat közbeszerzési eljárásaiban in-house természete folytán, így az összeférhetetlenség kérdése e tekintetben fel sem merül.

A személyi, családi kapcsolatokkal összefüggően a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 84. §-a fogalmaz elvárást, miszerint „Nem létesíthető közszolgálati jogviszony, ha a köztisztviselő ezáltal hozzátartozójával irányítási (felügyeleti), ellenőrzési vagy elszámolási kapcsolatba kerülne.” A fenti összeférhetetlenségi oknak azonban csak a szervezeten (Polgármesteri Hivatal) belül van relevanciája, így az a tény, hogy a Savaria Városfejlesztési Kft. ügyvezetője a hivatal köztisztviselőjének házastársa, összeférhetetlenséget a közszolgálait jogviszony létesítése és fenntartása oldaláról nem keletkezhet.

Fentieken túl a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény sem tartalmaz olyan rendelkezést, ami ebben a tekintetben felvetné az összeférhetetlenség kérdését. A 211. § (2) a) pontja csak az alábbiakat rögzíti:

(1) A vezető tisztségviselő – a nyilvánosan működő részvénytársaság részvénye kivételével – nem szerezhet társasági részesedést, és nem lehet vezető tisztségviselő olyan gazdasági társaságban, amely főtevénységként ugyanolyan gazdasági tevékenységet folytat, mint az a társaság, amelyben vezető tisztségviselő. Ha vezető tisztségviselő új vezető tisztségviselői megbízást fogad el, a tisztség elfogadásártól számított tizenöt napon belül köteles e tényről értesíteni azokat a társaságokat, ahol már vezető tisztségviselő vagy felügyelőbizottsági tag.

(2) A vezető tisztségviselő és hozzátartozója – a mindennapi élet szokásos ügyletei kivételével – nem köthet saját nevében vagy saját javára a gazdasági társaság főtevékenysége körébe tartozó szerződéseket.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény pedig kizárólag önkormányzati képviselőre, illetőleg képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagjára vonatkozóan állapít meg összeférhetetlenségi szabályt a 36. § (1) bekezdési h) pontjában az alábbi tartalommal.

Az önkormányzati képviselő, valamint a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja nem folytathat olyan tevékenységet, amely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja, továbbá nem lehet a helyi önkormányzat által alapított vagy tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság, továbbá a helyi önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság által alapított gazdasági társaság legfőbb szervének – kivéve, ha a gazdasági társaság legfőbb szerve a képviselő-testület -, ügyvezetésének tagja, személyes közreműködője, képviselet ellátására jogosultja.

Szombathely, 2019. november 12.

Tisztelettel:

Dr. Károlyi Ákos

Szombathely Megyei Jogú Város Jegyzője

❤️ Nélküled nem tudjuk megírni! Ajánld fel adód 1%-át a Nyugat.hu-nak
Adószámunk: 18889332-2-18 Nyugat Média és Világháló Egyesület
Segítség és letölthető nyilatkozat ide kattintva érhető el.
Köszönjük nektek! ❤️

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra