A szombathelyi városvezetés évente 12 ezer forintig adóztatná meg a szabadtéri reklámokat négyzetméterenként - derül ki a csütörtöki közgyűlésre készített anyagból. Az új adó minden, egy négyzetméternél nagyobb reklámra kiterjedne, így várhatóan a kampányplakátokra is, ami azért nehéz helyzetbe hozná a kevesebb pénzből és állami forrás nélkül kampányoló pártokat.
A tervezet szerint a reklámadó nem terjedne ki a cégtáblára, üzletfeliratra, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb feliratra, a kirakatokra, a gépjárművön elhelyezett gazdasági reklámra, az ingatlan területén lévő, annak eladását hirdető táblákra. És az önkormányzat által fenntartott lakossági apróhirdetések elhelyezésére szolgáló táblákon megjelenő kisebb méretű hirdetésekre.
Az új reklámadó a legdurvábban a pártok által is használt óriásplakátokat sújtaná, a négyzetméterenkénti 12 ezres adó egy ilyen plakátnál százezreket is jelentene.
Minderre egyébként egy törvénymódosítás ad lehetőséget, ami az ingatlanadót kiterjeszti a reklámhordozókra is. A reklámadót az ingatlan tulajdonosának kell befizetnie két részletben, az elsőt 2018. január 15-ig.
De, hogy érdekesebb legyen a dolog, egy másik rendeletben szigorítják is a reklámokat, amire egy másik törvénymódosítás ad lehetőséget. A táblákon álló óriásplakátok maradhatnak, de az épületek homlokzatán nem lehetnek majd reklámok. Idézzük a tervezetet:
Reklámhordozó az épületek közterületről látható homlokzatán – építési reklámháló kivételével – nem helyezhető el.
Az úgynevezett megállítótáblák továbbra is megmaradhatnak a kampány alatt, de nem mindenhol. Ezeken a helyszíneken tilos mindenféle reklám:
A megállítótáblákat itt lehet majd elhelyezni:
Az új szabályok érvényesek lesznek a közterületről látható magánterületre is.