Rugdosás, lökdösés, fojtogatás - Rendszeresen bántalmaztak egy első osztályos kislányt a szombathelyi Gothard-iskolában

Miután megkerestük az intézményt, összehívtak egy rendkívüli szülői értekezletet, ahol a fő szempont az iskola jó híre volt.

„Elég durva dolgok vannak a szombathelyi Gothard Jenő Általános Iskolában, az egyik első osztályban biztosan. Aggódnak a szülők a gyermekeikért” – írta a közelmúltban egy szülő lapunknak. Leveléből kiderült, vannak gyerekek, akik félnek iskolába menni, mert a tanító néni sokat kiabál, sok a veszekedés a tanulók között és tartanak attól, hogy őket is bántani fogják. Ugyanis egy első osztályos kislányt szeptembertől fogva rendszeresen bántalmaztak testileg és lelkileg, három kislány osztálytársa.

Rugdosás és fojtogatás

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Az esetek sora egy szemüvegkarcolással kezdődött, aztán csúfolták, lökdösték, és elvették az ennivalóját. Volt, hogy gyomorszájon vágták a mosdóban, megrugdosták, legutóbb pedig egyikük fojtogatta. A fojtogatás után kórházba is került, de a rugdosás után is jártak vele a szülők a szombathelyi kórház sürgősségi osztályán, mert bordazúzódása lett. A bántalmazott kislány édesanyja nem szeretett volna beszélni az ügyről, de a levélben leírtakat megerősítette lapunknak.

Nehezítette a helyzetet, hogy a kislány legtöbbször nem merte elmondani szüleinek, hogy mit tettek vele. Volt, hogy onnan tudták meg, mi történt az iskolában, hogy más szülők szóltak nekik, mert a többi gyerek otthon elmesélte.

Az amúgy is visszahúzódó, félénk kislányt nagyon megviselték a történtek. A rendszeres bántalmazások miatt félt iskolába menni, szorongott, ami aztán testi tünetekben is jelentkezett: gyomorfájás, hányás, hasmenés. Jelenleg is pszichológushoz jár, hogy fel tudja dolgozni a traumát, de az egész családot nagyon megviselték az elmúlt hónapok.

Mészáros D. Zsolt

A szülők több módon is próbáltak valamit tenni. Többször is beszéltek a bántalmazó gyerekek szüleivel, akik között volt, aki nagyon, míg más kevésbé volt együttműködő. Az osztályfőnöknek és az igazgatónak is szóltak, ők kérték a Család- és Gyermekjóléti Központ segítségét, akik bekapcsolódtak az ügybe.

A kislány elmegy, de mi lesz azokkal, akik maradnak?

A szülők végül a fojtogatós eset után a pszichológus javaslatára úgy döntöttek, a következő tanévtől inkább másik intézménybe íratják a kislányt. Állítólag más szülők is gondolkodnak azon, hogy elviszik a gyermeküket a Gothardból.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Gothard-iskolát és a Szombathelyi Tankerületi Központot is. Takácsné dr. Pálhegyi Beáta szakmai vezető, tankerületi igazgatóhelyettes válaszában azt írta, a kialakult helyzet mielőbbi megnyugtató rendezése érdekében az iskola vezetői többször találkoztak az érintett szülőkkel. Egyidejűleg értesítették a gyermekjóléti szolgálatot is. Az osztályfőnök folyamatosan tájékoztatta az iskola vezetőségét, emellett a szülőkkel is végig tartotta a kapcsolatot.

Arra a kérdésünkre, hogy mit tesznek annak érdekében, hogy helyreállítsák a szülők bizalmát, azt írták: a tankerület minden szükséges segítséget megad az iskola részére, és amennyiben indokolt, külső szakemberek bevonásával teremti meg a kiegyensúlyozott nevelési, oktatási feladatok ellátásának feltételeit.

Miután megkerestük az iskolát, rendkívüli szülőit tartottak

Néhány nappal azután, hogy levelünket elküldtük, újra jelentkezett az a szülő, aki eredetileg megkeresett minket. Mint kiderült, miután feltettük az üggyel kapcsolatos kérdéseinket az iskolának, tartottak egy rendkívüli szülői értekezletet és ott szerinte minden tisztázódott. Így felesleges a témával foglalkoznunk. A gyerekek érdekeire hivatkozva kért minket, hogy ne közöljük cikkünket.

De ekkorra már kiszabadult a szellem a palackból, még egy levél érkezett hozzánk, amelyet valakik az osztály szülői közössége nevében írtak alá.

Ebben megerősítik korábbi információinkat és kifejezetten kérik, mindenképpen hozzuk nyilvánosságra az ügyet, mert azon a bizonyos estébe nyúló rendkívüli szülői értekezleten nem született megnyugtató megoldás sem az iskola, sem az osztályfőnök részéről. Sőt, előkerült a szülőin a Nyugat.hu levele, amelyben megkerestük az iskolát. „Az iskolának az igazgatónővel az élen csak az számít, hogy a suli jó híre ne sérüljön" - írták, hozzátéve, a lányok másokat is piszkálnak. Megjegyezték, felmerült a bántalmazások eltussolása is az iskola és néhány szülő részéről.

Egyre fiatalabb korban jelenik meg az agresszió a gyerekek között

„Az elmúlt két-három évben sajnos megnövekedett az iskolai bántalmazások száma és egyre fiatalabb korban jelenik meg az agresszió a gyerekek között, már kisiskolásoknál is” – tudtuk meg Kránitzné Réthy Annától, a szombathelyi Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Család- és Gyermekjóléti Központjának vezetőjétől, akit többek között arról kérdeztünk, mennyire gyakoriak az iskolai bántalmazások.

Az is elmondható, hogy egyre súlyosabbak, egyre összetettebbek ezek az esetek. Gyakran bántják egymást a gyerekek szavakkal: gúnyolják, cikizik egymást, pletykálkodnak. Megjelenik a kiközösítés, megszégyenítés, zsarolás és a fizikai bántalmazás is. Nemcsak az iskolában, hanem sokszor az interneten keresztül is zaklatják egymást a diákok.

A szakember elmondta, a gyengébb, visszahúzódóbb, akár fogyatékkal élő gyerekek könnyebben válhatnak áldozattá, mert kevésbé tudják megvédeni magukat. Nagyon ritkán beszélünk véletlenszerű bántalmazásról, általában jelen van a szándékosság.

Azt tapasztalják, a bántalmazás ugyanúgy megjelenik a városi és a vidéki iskolákban is, kisebb és nagyobb közösségekben.

Lehetséges, hogy amiatt is kerül felszínre mostanában egyre több ilyen ügy mert a korábbinál jobban működik a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer. Ennek tagjai (az iskolák is) kötelesek jelezni, ha egy gyermek veszélyben van, akár otthon, akár az intézményben. Ha szükséges, akkor hatósági eljárást is kezdeményeznek.

Hogyan segít a központ?

A Család- és Gyermekjóléti Központ szociális segítői a jogszabályi előírásoknak megfelelően a szombathelyi járás összes óvodájában, iskolájában és még kollégiumában is jelen vannak. Hogy mennyi időt töltenek ott a szakemberek attól függ, hogy az adott intézmény milyen segítséget igényel, ezt együttműködési megállapodásban rögzítik.

Fogadóórákat tartanak, ha szükséges, külön is beszélgetnek a tanulókkal, szülőkkel, pedagógusokkal. Csoportfoglalkozásokat is tarthatnak az osztályoknak, akár az iskolai bántalmazások feldolgozására, megelőzésére. Ha krízishelyzet adódik, akkor az adott intézménybe a megállapodásban foglaltakon túl is kimennek.

Ha jelzést kapnak egy iskolai bántalmazásról, akkor az előírások alapján elindul egy folyamat, feltérképezik a problémát és annak jellege, mélysége, mértéke szerint járnak el. Mind a bántalmazottnak, mind a bántalmazónak, családjaiknak és az osztály közösségének is felajánlják a segítséget.

A központ speciális szolgáltatásai között ingyenes pszichológiai tanácsadás és mentális tanácsadás is szerepel. Más intézményekkel is együttműködnek, ha szükséges, hozzájuk irányítják a családokat.

Kránitzné Réthy Anna kiemelte, nagyon fontos, hogy nem ítélkeznek: a bántalmazónak és szüleinek ugyanúgy szüksége van a segítségre, mint a bántalmazottnak és családjának.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek