Rugdosás, lökdösés, fojtogatás - Rendszeresen bántalmaztak egy első osztályos kislányt a szombathelyi Gothard-iskolában

Miután megkerestük az intézményt, összehívtak egy rendkívüli szülői értekezletet, ahol a fő szempont az iskola jó híre volt.

„Elég durva dolgok vannak a szombathelyi Gothard Jenő Általános Iskolában, az egyik első osztályban biztosan. Aggódnak a szülők a gyermekeikért” – írta a közelmúltban egy szülő lapunknak. Leveléből kiderült, vannak gyerekek, akik félnek iskolába menni, mert a tanító néni sokat kiabál, sok a veszekedés a tanulók között és tartanak attól, hogy őket is bántani fogják. Ugyanis egy első osztályos kislányt szeptembertől fogva rendszeresen bántalmaztak testileg és lelkileg, három kislány osztálytársa.

Rugdosás és fojtogatás

Az esetek sora egy szemüvegkarcolással kezdődött, aztán csúfolták, lökdösték, és elvették az ennivalóját. Volt, hogy gyomorszájon vágták a mosdóban, megrugdosták, legutóbb pedig egyikük fojtogatta. A fojtogatás után kórházba is került, de a rugdosás után is jártak vele a szülők a szombathelyi kórház sürgősségi osztályán, mert bordazúzódása lett. A bántalmazott kislány édesanyja nem szeretett volna beszélni az ügyről, de a levélben leírtakat megerősítette lapunknak.

Nehezítette a helyzetet, hogy a kislány legtöbbször nem merte elmondani szüleinek, hogy mit tettek vele. Volt, hogy onnan tudták meg, mi történt az iskolában, hogy más szülők szóltak nekik, mert a többi gyerek otthon elmesélte.

Az amúgy is visszahúzódó, félénk kislányt nagyon megviselték a történtek. A rendszeres bántalmazások miatt félt iskolába menni, szorongott, ami aztán testi tünetekben is jelentkezett: gyomorfájás, hányás, hasmenés. Jelenleg is pszichológushoz jár, hogy fel tudja dolgozni a traumát, de az egész családot nagyon megviselték az elmúlt hónapok.

Mészáros D. Zsolt

A szülők több módon is próbáltak valamit tenni. Többször is beszéltek a bántalmazó gyerekek szüleivel, akik között volt, aki nagyon, míg más kevésbé volt együttműködő. Az osztályfőnöknek és az igazgatónak is szóltak, ők kérték a Család- és Gyermekjóléti Központ segítségét, akik bekapcsolódtak az ügybe.

A kislány elmegy, de mi lesz azokkal, akik maradnak?

A szülők végül a fojtogatós eset után a pszichológus javaslatára úgy döntöttek, a következő tanévtől inkább másik intézménybe íratják a kislányt. Állítólag más szülők is gondolkodnak azon, hogy elviszik a gyermeküket a Gothardból.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Gothard-iskolát és a Szombathelyi Tankerületi Központot is. Takácsné dr. Pálhegyi Beáta szakmai vezető, tankerületi igazgatóhelyettes válaszában azt írta, a kialakult helyzet mielőbbi megnyugtató rendezése érdekében az iskola vezetői többször találkoztak az érintett szülőkkel. Egyidejűleg értesítették a gyermekjóléti szolgálatot is. Az osztályfőnök folyamatosan tájékoztatta az iskola vezetőségét, emellett a szülőkkel is végig tartotta a kapcsolatot.

Arra a kérdésünkre, hogy mit tesznek annak érdekében, hogy helyreállítsák a szülők bizalmát, azt írták: a tankerület minden szükséges segítséget megad az iskola részére, és amennyiben indokolt, külső szakemberek bevonásával teremti meg a kiegyensúlyozott nevelési, oktatási feladatok ellátásának feltételeit.

Miután megkerestük az iskolát, rendkívüli szülőit tartottak

Néhány nappal azután, hogy levelünket elküldtük, újra jelentkezett az a szülő, aki eredetileg megkeresett minket. Mint kiderült, miután feltettük az üggyel kapcsolatos kérdéseinket az iskolának, tartottak egy rendkívüli szülői értekezletet és ott szerinte minden tisztázódott. Így felesleges a témával foglalkoznunk. A gyerekek érdekeire hivatkozva kért minket, hogy ne közöljük cikkünket.

De ekkorra már kiszabadult a szellem a palackból, még egy levél érkezett hozzánk, amelyet valakik az osztály szülői közössége nevében írtak alá.

Ebben megerősítik korábbi információinkat és kifejezetten kérik, mindenképpen hozzuk nyilvánosságra az ügyet, mert azon a bizonyos estébe nyúló rendkívüli szülői értekezleten nem született megnyugtató megoldás sem az iskola, sem az osztályfőnök részéről. Sőt, előkerült a szülőin a Nyugat.hu levele, amelyben megkerestük az iskolát. „Az iskolának az igazgatónővel az élen csak az számít, hogy a suli jó híre ne sérüljön" - írták, hozzátéve, a lányok másokat is piszkálnak. Megjegyezték, felmerült a bántalmazások eltussolása is az iskola és néhány szülő részéről.

Egyre fiatalabb korban jelenik meg az agresszió a gyerekek között

„Az elmúlt két-három évben sajnos megnövekedett az iskolai bántalmazások száma és egyre fiatalabb korban jelenik meg az agresszió a gyerekek között, már kisiskolásoknál is” – tudtuk meg Kránitzné Réthy Annától, a szombathelyi Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Család- és Gyermekjóléti Központjának vezetőjétől, akit többek között arról kérdeztünk, mennyire gyakoriak az iskolai bántalmazások.

Az is elmondható, hogy egyre súlyosabbak, egyre összetettebbek ezek az esetek. Gyakran bántják egymást a gyerekek szavakkal: gúnyolják, cikizik egymást, pletykálkodnak. Megjelenik a kiközösítés, megszégyenítés, zsarolás és a fizikai bántalmazás is. Nemcsak az iskolában, hanem sokszor az interneten keresztül is zaklatják egymást a diákok.

A szakember elmondta, a gyengébb, visszahúzódóbb, akár fogyatékkal élő gyerekek könnyebben válhatnak áldozattá, mert kevésbé tudják megvédeni magukat. Nagyon ritkán beszélünk véletlenszerű bántalmazásról, általában jelen van a szándékosság.

Azt tapasztalják, a bántalmazás ugyanúgy megjelenik a városi és a vidéki iskolákban is, kisebb és nagyobb közösségekben.

Lehetséges, hogy amiatt is kerül felszínre mostanában egyre több ilyen ügy mert a korábbinál jobban működik a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer. Ennek tagjai (az iskolák is) kötelesek jelezni, ha egy gyermek veszélyben van, akár otthon, akár az intézményben. Ha szükséges, akkor hatósági eljárást is kezdeményeznek.

Hogyan segít a központ?

A Család- és Gyermekjóléti Központ szociális segítői a jogszabályi előírásoknak megfelelően a szombathelyi járás összes óvodájában, iskolájában és még kollégiumában is jelen vannak. Hogy mennyi időt töltenek ott a szakemberek attól függ, hogy az adott intézmény milyen segítséget igényel, ezt együttműködési megállapodásban rögzítik.

Fogadóórákat tartanak, ha szükséges, külön is beszélgetnek a tanulókkal, szülőkkel, pedagógusokkal. Csoportfoglalkozásokat is tarthatnak az osztályoknak, akár az iskolai bántalmazások feldolgozására, megelőzésére. Ha krízishelyzet adódik, akkor az adott intézménybe a megállapodásban foglaltakon túl is kimennek.

Ha jelzést kapnak egy iskolai bántalmazásról, akkor az előírások alapján elindul egy folyamat, feltérképezik a problémát és annak jellege, mélysége, mértéke szerint járnak el. Mind a bántalmazottnak, mind a bántalmazónak, családjaiknak és az osztály közösségének is felajánlják a segítséget.

A központ speciális szolgáltatásai között ingyenes pszichológiai tanácsadás és mentális tanácsadás is szerepel. Más intézményekkel is együttműködnek, ha szükséges, hozzájuk irányítják a családokat.

Kránitzné Réthy Anna kiemelte, nagyon fontos, hogy nem ítélkeznek: a bántalmazónak és szüleinek ugyanúgy szüksége van a segítségre, mint a bántalmazottnak és családjának.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek