Meztelen lábak csoszogása, halálkamra tüzének pattogása – a Saul fia (kritika)

Most is a sonderkommandósokkal pakoljuk a hullákat, súroljuk a vért, lapátoljuk a krematóriumból a hamut a folyóba.

Holnaptól, azaz június 11-től az országban vagy 46 moziban, köztük Szombathelyen is vetítik Nemes Jeles László cannes-i filmfesztiválon négy díjjal kitüntetett moziját, a Saul fiá t. Jövő héten, június 16-án, a Bloom-napon díszbemutatót is tartanak, találkozhatunk a rendezővel és a szombathelyi kötődésű hangmérnökkel (aki szintén a díjazottak között volt), Zányi Tamással. Addig is, a sajtónak, premier előtt, szerdán levetítették a mozit, amelyre most mindenki kíváncsi.

Saul fia

Persze írunk róla mi is, bár még nem kapunk levegőt, bent zakatol tovább a mérhetetlenül szomorú és felkavaró film. Lélekben most is a sonderkommandósokkal hullákat pakolunk, súroljuk a gázkamrában a vért, lapátoljuk a krematóriumból a hamut a folyóba. Nem is ragozzuk, pár állítás következik, amiért kár nem beülni erre a vetítésre:

Minden dicséret jogos, amit eddig a Saul fiá ról leírtak, ez az a mozi, amire hiába szerelkezel fel popcornnal, kedved nem lesz sem közben, sem utána a zacskóba nyúlni.

Saul fia
Nyugat.hu

A nemzetközi sajtónak is igaza van, a Saul fia valami nagyon más megközelítés, mint amit eddig a holokausztfilmektől megszoktunk. Értem már, miért is nem hitt benne az európai filmszakma, és táncoltak ki ebből a kis költségvetésű moziból az izraeliek és a franciák, és miért maradt magára a magyar produceri gárda. Nem hitték el, hogy ennyi pénzből, szakítva a holokausztfilmek szokott sztereotípiáival, minimálban, dogmafilmes eszközökkel, lehet gyökeresen másképp mesélni az ismert témáról. Úgy, hogy az még érdekeljen is valakit.

Lehet, mindig lehet.

Most, hogy csak pár perce jöttem ki a moziból, még mindig a bőrömön érzem a gázkamra nedves, véres-habos hűvösét, hallom a meztelen lábak csoszogását, és az ásó hangja ott motoszkál a fülemben. Minimál, brutális és fájó ez film, beleég a retinádba, belemar a szívedbe.

Már az első snitt ott van, ahogy a homályos képbe egyszer csak bejön Saul arca, egy közeli, amit aztán nem enged el a rendező-operatőr. Mint egy angyal (a halál angyala) a főszereplő vállára ül, és kíséri, követi őt a film végéig. Sajátos – egyedi - a szemszög, a fókuszáltság, amelyben mindvégig egyedül Saul a lényeg, amire ő figyel, arra nézünk mi is. (Hátborzongató, a szétégett lélek, aki már észre sem veszi a szaporodó hullákat, a lángoló tetemeket maga körül, már minden mindegy, a lelőtt kisgyereket, csak mellékesen látjuk, halljuk a borzalmat... csak a cél a fontos: temetni, rabbit keresni.)

Nincs lírai filmzene, csak a nyers és brutális hangok. Ettől is ennyire fájdalmas és élethű ez a mozi.

Saul fia

Manír nélküli, nincs benne semmi romantikus, szenvelgős, talán csak a végén a szőke kisfiús szál, na az líra, amúgy ez a halál filmje. A történet is darabokra csúszik szét, nem magyaráz, alapnak veszi, hogy mindenki ismeri a haláltáborok mechanizmusát. Tudása van arról, mi zajlik Saul körül. A háttérben ott, valami beazonosíthatatlan mellékszálként azért megemlítődik a négy auschwitzi fotó vagy a lázadás a krematóriumban-sztori, de nem ez a lényeg: csak Saul, a hullából lett élőhalott.

Saul egy a sok halálraítélt közül, kellékké silányított emberi tetem, aki még mozog, de nem él, mígnem egyszer csak célt kap. Addigra már nincs mögötte történet, csak teszi a dolgát, mint egy gép a purgatórium poklában. Egy a sok közül. Abszurd ez. Aztán ráül az angyal a vállára, célt kap, mint Antigoné, el kell temetni a fiát, aki vagy a fia vagy nem, ki tudja, nem is ez számít. Eltemetni valakit, egyenlő újra embernek lenni. És mániákusan ragaszkodni ehhez az egyetlen célhoz.

Senkinek nincs története, semmit sem tudunk senkiről, morálisan egyetlen lecsupaszított jelző van: mindenki csak egy „darab”.

Saul fia

Röhrig Géza, aki színészi tapasztalat nélkül került a filmbe, zseniálisan be-ki tölti az egész űrt, a vásznat. Rá figyelünk, belénk ég az arca.

Az élet szép , a Sophie választása , A zongorista , a Schindler listája , Sorstalanság ... most már kihagyhatatlan a sorból ez a magyar film, amire tényleg büszkék lehetünk: magyar csinálta, magyar dobta fel az európai filmipart.

Annak a 450 ezer magyar „Saulnak” állít emléket, akik 70 éve a tűzben, a gödörben, a porban ott égtek, és azoknak, akik most, valahol a világban szintén a halál más bugyrában szenvednek. Mert ez nem csak holokausztfilm, ez a mindenkori embertelenség és népirtás mozija.

Saul fia

A náci koncentrációs táborokban a foglyokból álló Sonderkommando terelte be a megsemmisítésre ítélteket a gázkamrákba, vitte át a holttesteket a krematóriumokba, takarította ki a termeket az újabb transzport érkezése előtt, és szállította ki a hamvakat a táborból. A megterhelő fizikai munka miatt a sonderesek a tábor többi foglyánál jobb bánásmódban részesültek, a többi táborlakótól elkülönítve laktak, de mint a "titkok őrzőit", néhány hónap után kivégezték őket.

Az újonnan alakuló Sonderkommando első feladata az előző generáció elégetése volt. A sonderesek közül nagyon kevesen élték túl a háborút. 1944, Auschwitz-Birkenau. Saul Ausländer (Röhrig Géza) egyike a krematóriumokban dolgozó sonderkommandósoknak. Társai tudják, hogy bármelyik pillanatban kivégezhetik őket, fegyvereket gyűjtenek, és lázadást szerveznek. Saul viszont az elégetésre váró holttestek között felfedezni véli saját fiát, és ettől kezdve a férfit a menekülés helyett egy másik lehetetlen küldetés élteti: elhatározza, hogy kicsempészi a testet, és keres egy rabbit, hogy méltó módon eltemethesse a gyermeket. (port.hu)

A film megtekintése 12 éven aluliak számára nem ajánlott.

rendező: Nemes Jeles László
forgatókönyvíró: Nemes Jeles László, Clara Royer
operatőr: Erdély Mátyás
producer: Rajna Gábor, Sipos Gábor
hangmérnök: Zányi Tamás
vágó: Matthieu Taponier
szereplő(k):
Röhrig Géza (Saul Ausländer)
Molnár Levente (Abraham)
Urs Rechn (Biedermann)
Zsótér Sándor (Orvos)
Todd Charmont (Braun)
Uwe Lauer (Voss)

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra