Öv nélkül macsó?! - Szigorúbbak a közlekedési szabályok

Szombattól nem mérlegelhet a rendőr, ha valakit mobiltelefonáláson ér vezetés közben, vagy ha valakinek nincs bekapcsolva a biztonsági öve. Nekünk is van hozzáfűznivalónk.

Száraz tények

Megváltoznak 2009. augusztus 1-jétől az eljárási szabályok és ezzel együtt a kiróható bírságösszegek is az alábbi szabályszegések esetén:

  • a biztonsági öv használatára vonatkozó rendelkezések megsértése,
  • a gyermekbiztonsági rendszer használatára vonatkozó rendelkezések megsértése,
  • a motorkerékpár-bukósisak használatára vonatkozó rendelkezések megsértése,
  • a mobiltelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértése.
  •  
    Hiteles kampányemberek

    Az eddigi eljárás alapján e szabályszegések szabálysértésnek minősültek, így az intézkedő rendőr

  • figyelmeztetett,
  • helyszíni bírságot szabott ki, vagy
  • szabálysértési feljelentéssel élt.  
  • A felsorolt szabályszegéseket azonban a jogalkotó kivette a szabálysértések közül és a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény kereteibe helyezte át, így augusztus 1-jétől a figyelmeztetés és a helyszíni bírság a fenti szabályszegések esetében nem alkalmazható. Minden olyan szabályszegés esetében, mint a fent felsoroltak, közigazgatási eljárást kell kezdeményezni.

     
    Az ütközések emberi testre mért hatása, szemléletesen

    A 156/2009 (VII.29.) Korm. rendelet 11. számú melléklete tartalmazza a fenti szabályszegések elkövetése esetén kiszabandó közigazgatásibírság-összegeket, amelyek a következők:

     
  • Menet közben kézben tartott mobiltelefon használat miatt lakott területen 10 ezer, lakott területen kívül 15 ezer, autóúton vagy autópályán 20 ezer forint.
  • A gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása miatt lakott területen 15 ezer, lakott területen kívül 30 ezer forint, autóúton vagy autópályán 45 ezer forint.
  • A biztonsági öv használatának elmulasztása miatt a vezető és a jármű utasa(i) is felelős(ek), a bírság mindkét esetben lakott területen 10 ezer, lakott területen kívül 20 ezer, autóúton és autópályán 30 ezer forint.
  • Motorkerékpár-bukósisak használatának elmulasztása miatt a vezető és a jármű utasa(i) is felelős(ek), a bírság mindkét esetben lakott területen 10 ezer, lakott területen kívül 20 ezer, autóúton és autópályán 30 ezer forint.
  •  
    Egy időben két dologra koncentrálni... a vezetés és a telefon viszonylatában

    A közigazgatási bírság kiszabása esetén közúti közlekedési előéleti pont kiszabására nem kerül sor, a szabályszegések nem tartoznak az objektív felelősség hatálya alá, tehát a gépjárművek mindenkori vezetői és egyes esetekben az utasa(i) a felelősek.

     
    Telefon menü

    A kormányrendelet a fentieken túl megváltoztatta a közúti áru- és személyfuvarozáshoz, valamint a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegét is.

    Háta mögött a gyilkosa...

    Egy kis szubjektív

    Alig hogy napvilágot látott a fenti módosítás, máris megindult a morgolódás. Megint kiszúrnak az autósokkal, több pénzre hajtanak a zsaruk és hasonló keserű megjegyzések olvashatók, hallhatók. A nyugat.hu tíz éve követi nyomon a súlyos vasi baleseteket. Több száz karambol helyszínéről tudósítottunk, fotóink, beszámolóink alapján Olvasóink mindennél részletesebb képet kaphattak a balesetek körülményeiről. Így szereztünk némi tapasztalatot, ez alapján egészítenénk ki a fentieket.

    Öv nélkül macsó!

    A biztonsági öv ciki – tartja sok tizen- és huszonéves, arról viszont elfelejtenek nyilatkozni, vajon egy tolószék lehet-e szexi, vagy nem égő-e, ha más választ fejfát a sírra és nem az, akié lesz? Morbidak vagyunk? Igen. De van is rá okunk. Nincs olyan hét, amikor ne hallanánk történetet, amikor valakinek az mentette meg az életét, hogy nem volt bekötve. Ezek a sztorik többnyire a barát ismerősével, vagy annak hatodik unokatestvérével esnek meg és sokan sokkal szívesebben elhiszik ezt, mint azt az unalmas frázist, hogy az öv életet menthet.

    Leszaladt az útról és beleesett a tóba. Ha be van kapcsolva nem tudott volna kiszabadulni a roncsból és biztosan megfullad – ez az egyik leggyakrabban hallott verzió. Talán mindenkinek a családjában történt ilyesmi, hiszen ez nem ritka eset, legalábbis a mesélt történetek száma alapján. Lehet, mi járunk rossz balesetekhez, de a több száz esetből valahogy nem azt a tanulságot szűrtük le, hogy az öv csak szükséges rossz.

    Érdemes elgondolkodni egy pillanatra azon is, vajon autózásaink során minek nagyobb az esélye: beleesünk autóstól egy tóba, tengerbe, vagy folyóba, esetleg belénk jönnek szemből, fejreállunk az árokban, vagy mi térünk le az útról? Mi az utóbbi három mellé tennénk a voksot. Láttunk sok olyan balesetet, ahol már a helyszínen letakarták valamelyik jármű utasát, aki nem volt bekapcsolva, miközben a baleset egyébként nem indokolta volna a halálos kimenetelt.

    A DOE / AXA hiperrealisztikusságával sokkoló reklámja

    Ilyen volt anno, amikor Vas megyében egy személyautó sofőrje igen nagy sebességgel halálra gázolta egy műszaki hibás kisbusz kiszálló sofőrjét. Az autó vezetője elvesztette uralmát a járműve felett és leszaladt az útról. Az övét nem használó felnőtt férfi kicsúszott az vezetőoldali ajtó ablakán, majd saját autója szinte kivasalta. Azonnal meghalt ő is. Mellette ült a szabályosan bekötött fia, aki könnyű sérülésekkel megúszta a balesetet, de ez természetesen a lelki sérülésekre nem vonatkozik. Egy rutin mozdulatsor – az öv bekötése – megmentette volna a férfi életét.

    Nehéz indulatok nélkül beszélni egy szomszéd megyében történt balesetről. Közeli faluba indult a család. Elöl a szülők, hátul az általános iskolás kisfiuk. Gyakran megtették a negyed órás utat, egyszer azonban a balra ívelő kanyarban szembe találták magukat egy kocsisort előző autóval. Az apa fékezett, de már hiába. Azt mondják, ilyen helyzetekben az agy sokszoros sebességre kapcsol. A baleset óta önmaga árnyékaként lézengő férfi elmesélte, hogy látta a szembejövőt, ahogy ordít az ütközés előtt és az arca elé kapja a kezét és a mai napig maga előtt látja kisfiát, amint a két ülés között előre csapódik és összezúzza magát a szélvédőn. Kívülállóként is nehéz feledni a látványt. A benyugtatózva is zokogó szülőket és az úton a kisfiú életéért küzdő mentők csapatát. A tűzoltó és mentőautó motorja sem tudta elnyomni azt a hörgő, bugyborékoló hangot, ami a kis legény szájából tört elő, aki percekkel azelőtt még a két ülés között állva csacsogott a szüleivel.

    Szabadságot adtunk neki, szeretett hátul rendetlenkedni, nem bírt bekötve utazni

    – mondta később az apa, aki már csak múlt időben beszélhet gyermekéről. A sajtóban a szokásos sablon jelent meg: súlyos sérülést szenvedett, a kórházban elhunyt, nyolc éves volt. A férfi később bíróság elé állt. A balesetért nem terhelte felelősség, gyermeke haláláért viszont igen. Egy szülőnek már ez a tudat is rosszabb a kétszeres életfogytiglannál, főleg, ha ő maga is tisztában van vele, hogy tehetett volna kisfia biztonságáért.

    Élesben mindez borzalmasabb

    De térjünk vissza egy kicsit a macsósághoz. Nem tudni, honnan származik ez az övnélküliséget favorizáló mentalitás, talán a kötöttségek elleni tiltakozás, a szabadságot jelképezheti, de azt szerencsére kevesen tudják, milyen a halálos balesetek utáni procedúra, amikor az áldozatot sokszor alsóneműre vetkőztetve helyezik koporsóba. Annak pedig jóval nagyobb az esélye, hogy az övét nem használó utassal történik ilyesmi, mint az övet rendesen bekapcsoló emberrel.

    Vajon valós, hogy az öv eltörheti a bordákat, vagy sérülést okozhat a hölgyek keblén? Igen, ez valóban így van. Például frontális ütközéskor, a pirotechnikai övfeszítő felrobbanásakor az öv kegyetlen erővel rántja vissza a szélvédő (és sofőr esetén a kormány) felé száguldó testet és belepréseli az ülésbe, ami így hátulról is védi az embert. Akik attól rettegnek, hogy egyszer a biztonsági öv ejti őket fogságba, ezért nem tudnak kimenekülni az autóból, nekik javasoljuk végiggondolni, vajon ha öv nélkül szabadon csaponganak az autóban, szétzúzzák a fejüket, eltörik a csigolyájukat, akkor nő az esélyük a menekülésre?

    Ők sem kötötték be magukat...

    Sok-sok tragédia után mi azt javasoljuk, mindenki használja a biztonsági övét és mindig kösse be a gyerekeket, még akkor is, ha csak a közeli utcába indulnak. Ha pedig egy szülőnek megesik a szíve gyermekén, aki amiatt nyafog, mert nem szereti, ha bekötik, kérjük jusson eszükbe a fenti történet és az kerüljön a mérleg másik serpenyőjébe.

    Telefonáló sofőrök

    Talán alig van ma már olyan sofőr, aki ne esett volna a menet közbeni telefonálás bűnébe. (Beleértve ezen cikk szerzőjét is.) Ma már számos elérhető árú eszköz segíti a biztonságosabb közlekedést. Ilyen pl. a headset, vagy a bluetooth kihangosító. Mától szigorúbban büntetnek a rendőrök a kézben tartott mobiltelefonért, de bennünk kétségek merülnek fel, hogyan lehet ezt bizonyítani? És mi van akkor, ha a sofőr csak támasztotta a fejét ajtónak nyomott könyékkel? Hogyan bizonyítja a vezető, hogy ő csak támaszkodott, nem pedig telefonált? Kíváncsian várjuk az első tapasztalatokat.

    Lagymatag magyar reklámok

    Hazánk valamilyen rejtélyes oknál fogva leragadt a 70-es, 80-as évek reklámstílusánál, már ami a közlekedésbiztonsági reklámokat illeti. A "gyorshajtás veszélyes" és "kapcsold be az övet" típusú hirdetéseket már talán észre sem veszik az autósok. Idén tavasszal ígéretes próbálkozást láttunk az "Egy fogadott hívás" szlogenű plakát formájában, ami egy árokban eltűnő féknyomot ábrázolt, asszociációra sarkalva a közlekedőket, de azóta semmi. Kár. Mint ahogy az is, hogy a hazai biztosítók néhány semmitmondó óriásplakáttal letudják az ilyen irányú kampányokat, pedig többet is tehetnének. Például építhetnének vezetéstechnikai pályákat, mint ahogy arról már korábban írtunk

    Azok kedvéért, akik eddig nem láttak külföldi közlekedésbiztonsági reklámokat válogattunk néhányat a biztonsági öv és telefon témakörből. Vannak köztük informatívak, vérfagyasztóak és hiperrealisztikusak is, de beszúrtunk egy-két "éles" szituációt is. Érdemes őket végignézni és elgondolkodni a mondandón.

    Ha kapnál még egy esélyt, mit tennél másképp?

    Mindig kapcsold be...

    A két keréken haladás világrekordja

    A mennyország várhat - izlandi verzió

    Amikor a gyerek kiesik a kocsiból...

    Hitvesi tockos

    Még van választásod...

    Kapcsold be, vagy szenvedj a fájdalomtól!

    Mintha elefánt öklelne fel hátulról

    Bordák által ledöfve

    A vezetés közben elalvó, öv nélküli sofőr borulása belső kamerás felvételen. Klasszikus!

    A mennyország várhat...

    Kamionkabin belülről, borulás közben

    Legyen észrevétlen rutinmozdulat az övcsatolás!

    Válogatás a tesztbabák mindennapjaiból

    Az utak széle is beszédes
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Sokkoló