Honnan jött az applikáció ötlete, és hogy néz majd ki a gyakorlatban?
Szombathely egyik legnagyobb problémája jelenleg, hogy nem szolgáltatóvárosként működik. Ha egy szombathelyi lakos bejelentést akar tenni egy problémáról, például egy kátyúról vagy hogy hol nem nyírták le a füvet, hol hagyták ott a lenyesett ágakat, először ki kell derítenie, hogy egyáltalán hova tegyen bejelentést, majd azzal kell szembesüljön, hogy az ügyét egyik osztályról a másikra tologatják. Minden jó szándék ellenére – hosszas várakozás és elutasítás után – a végén nem történik semmi, a probléma megoldása elsikkad.
Erre nyújtana megoldást az applikáció?
Igen, többek között. Ez az applikáció technikailag egy eszköz a városiak kezében, aminek segítségével a várost a benne élő közösséggel együtt lehet irányítani. Azt akarjuk, hogy a szombathelyiek ténylegesen beleszólhassanak a város vezetésébe. Ráadásul az applikáció nem egyirányú, a lakosság láthatja mikor, mi történik az adott bejelentés kapcsán, így számonkérhető és ellenőrizhető lesz a megoldások folyamata – és persze egyszerűbb, gyorsabb is.
Mit lehet tudni az applikációról, hogy áll a fejlesztés, mikor várható a bemutatása?
Az alkalmazás alapverzióját teljes egészében az Éljen Szombathely Egyesület költségvetéséből fejlesztjük, hogy a város rendelkezésére bocsáthassuk. Körülbelül augusztus végére – szeptember elejére lesz kész, kipróbálható. Androidon és Macen egyaránt működni fog, bármilyen eszközön, legyen az okostelefon, tablet vagy asztali gép – azt szeretnénk, hogy minél szélesebb legyen a felhasználók köre.
Az egyik legfontosabb választási ígéretünk az ingyen wifi Szombathelyen, ennek már a technikai és költségvetési feltételei is megvannak. Ezzel is szeretnénk elősegíteni, hogy az applikáció mindenki számára elérhető legyen.
Hogy jut el a bejelentés a megoldásig? Kik ülnek az alkalmazás másik oldalán, kik fogadják a bejelentéseket?
Az appot megnyitva mindenki a saját felhasználói profilján keresztül teheti meg a bejelentést.
A beérkezett bejelentés egy gyorsreagálású diszpécsercsoporthoz fut be 0-24-ben. Ők veszik fel a kapcsolatot a megfelelő önkormányzati osztállyal, közműcéggel, közútkezelővel, stb. Az app visszajelez a bejelentőnek arról, hogy hova továbbította a diszpécsercsoport a bejelentését, és arról is, hogy mikorra várható a megoldás.
Az applikáció bejelentéseit a diszpécser csoporton kívül minden körzet képviselője is látni fogja, így ők is tudnak tenni lépéseket.
Ráadásul, ha egy probléma több felhasználótól is befut, az jól mutatja, hogy egy akutabb, súlyosabb dolgot kell megoldani.
Akkor ez tulajdonképpen egy hibabejelentő alkalmazás?
Nem, ennél jóval több. A későbbiekben az applikáció alapverzióját egy teljes, multifunkciós rendszerré szeretnénk bővíteni, amin keresztül a lakosság partner lehet a városvezetésben.
A városlakók, ha akarnak, rálátnak a fejlesztésekre, javításokra: mikor indulnak, meddig tartanak, de akár javaslatokat is tehetnek.
A nyilvános közbeszerzéseket is átláthatóvá tennénk. Közlekedési információkat is közzé tudnánk itt tenni: merre érdemes kerülni, hol van útfelújítás, de akár a balesetekre is figyelmeztetne az app.Ezen kívül az appot összekötjük a közműszolgáltatókkal is. Fontos, hogy minden alapvető probléma megoldható legyen ezen keresztül. A tervek szerint turisztikai információk közzétételére is alkalmas lenne, programokat, közérdekű információkat osztanánk itt meg.
Együtt szeretnénk vezetni a várost a lakossággal, és ehhez az applikáció lesz az egyik segítség. Ha ez működőképes lesz, márpedig az lesz, Szombathely egy hatalmas lépést tesz előre.