Teszt a laktanyában
A Stop Stick és a Terminator nevű eszközök bemutatójára Szombathelyen a Söptei utcai laktanya udvarán került sor. A magyarországi forgalmazó részletesen ecsetelte, mire és mikor használható a két eszköz, majd a teszt körülményeiről beszélt. Az eszköz bevetését a megye több kapitányságának rendőrei, illetve pénzügyőr vezető is megtekintette. A gyakorlásra használható, acéltüskék nélküli változat után aztán előkerültek az éles abroncszúzók, felsivítottak a szirénák, süvített a szél és sivított a levegő. Ki a gumiból.
Stop Stick
A Stop Stick jelenleg a világ egyik legkönnyebben és leggyorsabban bevethető abroncs-leeresztő szerkezete. A világ számos országában rendszeresítették, van, ahol szinte minden járőrautóban megtalálható, hiszen kis helyen elfér és könnyű, a használata pedig percek alatt elsajátítható. Az ún. kivetőzsákot a járőr átdobja az út túloldalára, majd várja az érkező, menekülő járművet. A forgalom közben zavartalanul haladhat, hiszen a sofőrök mindössze egy madzagon hajtanak keresztül. Amikor a kiszemelt jármű ér oda az ellenőrző ponthoz és az ismételt felszólításra sem áll meg, a járőr simán kihúzza elé a Stop Sticket az árokból, majd miután az autó áthajtott rajta azonnal le is rántja onnan, így az nem fenyegeti az üldöző rendőrautók kerekeit.
Ez kifújt
A menekülő autós már csak azt veszi észre, hogy autója egyre nehezebben gyorsul, majd hamar rá kell döbbennie, hogy az első kerekei leeresztettek. Mindez hosszú másodpercek alatt megy végbe, nem durrdefekt szerűen. A nagyon elszánt, kamikáze sofőrök még próbálkozhatnak így is a meneküléssel, de az autó manőverező képessége már minimálisra csökken. A hazai rendőrségnél jelenleg rendszeresített, de szinte soha nem használt eszközzel szemben a Stop Stick biztonságosan lehetetleníti el a menekülést és ez a tesztből is kitűnt. A megállító tüskéken áthajtó jármű a bal első kerekébe kettő, míg a jobb elsőbe három acéltüskét kapott, így a sorsa megpecsételődött.
Terminator
A Stop Stick kicsit brutálisabb testvérkéje a Terminator, amelyet álló – pl. éppen megállított – autóknál használhatnak a járőrök, ha feltételezik, hogy az autós szökni próbál. (A napokban a Vám- és Pénzügyőrség emberei kerültek hasonló szituációba, amikor egy megállított autós inkább a gázra lépett és elsöpört, amikor megtudta, kik és miért állították meg.) A Terminatort a hátsó kerék elé dobja az igazoltató rendőr, de az eszköz egy golyóban végződő madzag segítségével végig az „irányítása alatt” marad. Ha a vezető úgy dönt, hogy inkább elszelel, akkor a hátsó kerekébe nagy belső átmérőjű acéltüskék fúródnak, amelyek 2-3 másodperc alatt teljesen leeresztik a kerekét. A járőrökkel szembeni helyzeti előny így gyorsan elillan. Videóinkból jól látszik, milyen gyorsan.
Vélemények
A VMRFK közrendvédelmi és határrendészeti osztályának vezetője, Lakatos Tibor alezredes a teszt után elismerően nyilatkozott lapunknak a két eszközről.
Tapasztalatunk alapján ezek mindenben megfelelnek az elvárásunknak, nagyon biztonságosak, így használatuk során sem a gépjárműben utazók, sem a rendőrök, sem az intézkedés közelében tartózkodó civilek testi épsége nem kerül veszélybe. A jelenlegi eszközeink telepítését komoly feltételekhez köti a jogszabály, hiszen azok nagy kárt okoztak az autók gumijaiban, amitől a járművek irányíthatatlanná váltak, veszélyesek voltak.
Ahhoz, hogy használható legyen itt is a most látott két eszköz először egy rendszeresítési eljárást kell lefolytatni és amennyiben ezt szolgálatba lehet állítani, akkor közbeszerzési eljárás során lehet beszerezni. A kor azt követeli meg, hogy mindenképpen próbáljunk beszerezni ilyen eszközöket és ehhez megtaláljuk az anyagi forrásokat. A közelmúltban egy rendőrségi járművet kellett felhasználni arra, hogy megállítsunk egy bódult állapotban lévő sofőrt, ami lényegesen nagyobb anyagi kárral járt, mint ha pl. erre a célra kifejlesztett eszközt használunk.
Madarász Ferenc pénzügyőr ezredes szakmai szempontból értékelve úgy látta, hasznos lenne számukra mindkét eszköz. Ha a rendőrség végig tudja vinni a rendszerbe állítást, akkor nekik már könnyebb dolguk lesz.
A jelenlegi jogszabályok lehetővé teszik az útzár alkalmazását, de a rendszerbe állított és most bemutatott technikai eszközök között fényévnyi a távolság, az újabb javára. Nagyságrendekkel biztonságosabbak. A technika fejlődését, beleértve az elkövetők által használt járműveket is, nem követték a megállításra használt módszerek, amiket még a 70-es, 80-as években találtak ki. Úgy gondolom, hogy árarányos az eszköz és használat után a cég öt évig cseréli.
Mire bevetnék már üthetik a nyomát
Sok rendőrségen még a fémdobozba csomagolt, 15 kilós, lánccal erősített szerkezet található, amelynek bevetéséhez parancsnoki, kapitányi, vagy rendészeti igazgatói engedély szükséges. Ami már szinte megmosolyogtató, a parancs után a kapitányságon kell felvenni az eszközt, illetve EÁP-on (ellenőrző-átengedő pont) lehet bevetni, figyelmeztető tábla telepítése után. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy lássuk, mire mindez megtörténik, a menekülő már legalább egy megyével arrébb repeszt. Amikor a jogszabály készült, akkor még a modernebb, hatásosabb, biztonságosabb eszközöket nem ismerték, ezért lenne időszerű a jogszabály módosítása.
Az ORFK nem tartja időszerűnek a beszerzést
Dernei Róbert, a bemutatót szervező cég ügyvezetője minden felmerült kérdésre válaszolt. A menekülővel kapcsolatban éppen a meglepetésszerű bevetést emelte ki, akit felesleges táblával figyelmeztetni az ellene bevetésre kerülő eszközről, hiszen a korábbi jelzéseket sem vette figyelembe. A cél a megállásra kényszerítés.
Nem útzárnak, hanem menekülő jármű elfogó eszköznek definiáljuk ezeket az eszközöket. Az USA-ban százezernél több járőrautót szereltek fel ilyenekkel, de Európában pl. Belgium, Hollandia, Németország, Svájc, Anglia is rendszerbe állította.
Dernei Róbert nem palástolta, pesszimistán néz a jövőbe. Bár az eszközök használhatóságát mindenhol elismerték a mögöttük álló egy évben, az ORFK-ról azonban olyan tájékoztatást kapott, hogy ilyen eszközök beszerzésére most nem látják a lehetőséget és szükségét sem látják, hiszen most is rendelkeznek műszaki útzárakkal. Ha azonban a rendszeresítés lezárul, akkor az önkormányzatoknak, vagy közbiztonsági alapítványoknak lehetőségük lesz a járőrautók felszerelésére.
Árak
A Terminator család tagjai 50-100 ezer forint közötti áron szerezhetők be, az elhasznált kazetták pedig cserélhetők., így bevetés után csak a tüske nélkül maradt részt kell pótolni. A Stop Stick nagyságrendileg 200 ezer forint körül mozog, azonban fontos tudni, hogy a járőröknek nem kell az anyagiakra gondolniuk bevetés előtt, hiszen a forgalmazó cég öt évig ingyen cseréli az elhasznált eszközt, mindössze egy esetleírást kér, milyen körülmények között, milyen sikerrel vetették be a sticket.
Ennek is megvan az oka. Mint azt a cég képviselőjétől megtudtuk, a sikeres bevetések utáni nyilvánosság idővel csökkenti a menekülési hajlamot hasonló helyzetekben. Egy balesettel végződő hosszú üldözés viszont a rendőrség megítélését rontja. Hasonló esetekben a rendőrök leggyakrabban éppen járőrautókat használnak úttorlaszként, amibe a menekülő sokszor belehajt, az anyagi kár így jelentősebb, mint a bemutatott eszközök ára, nem beszélve a sérülésekről.
A meghibásodás esélye szinte nulla
Mivel a Stop Stick és a Terminator nem tartalmaz elektromos, mozgó, vagy kényes alkatrészeket, ezért a meghibásodásuk esélye szinte nulla, hosszú ideig készenlétben tarthatók. A két irányba állított tüskék miatt az is mellékes, a Stop Stick melyik oldalával esik a földre. Ha az autó áthajt rajta, akkor nem ússza meg tüskék nélkül.