E sorok írója néhány hónapig egy tízemeletes épületben lakott a Rohonci út mellett. Bizony, amikor közeledett a délután öt-hat óra, készülődni kellett már hazafelé, később ugyanis mutatóban sem lehetett üres parkolóhelyet találni a közelben. Egy ilyen lépcsőházban ugyanis legalább 40 lakás van, ma már nyugodtan lehet számolni családonként legalább egy autóval, ami, ugye, lépcsőházanként 40 kocsi. A parkolókban pedig kb. négy lépcsőházanként van ennyi hely kiépítve.
Hova a fenébe rakjuk az autókat?
A város több területén is küzdenek ezzel a problémával, nem csupán a Rohonci, Váczi, Bem J. utcák mentén. Hasonló a helyzet pld. az oladi lakótelepen, vagy a város másik végén, a Károly Róbert utca környékén. Amikor ezeket az épületek felhúzták, még jóval kevesebb autó volt magánkézben, a tervezők nem gondolkodtak előre, nyugodt szívvel rajzolták meg a szinte csupán jelzésértékű parkolók körvonalait.
Mára már kaotikussá vált a helyzet, még a később épült oladi lakótelepen is. Fotósunkkal egy hétköznap délután, hat órakor jártuk végig a tízemeletesek környékét, már ekkor is zsúfoltság volt, volt olyan hely, ahol mi is csak tilosban tudtunk megállni a fotózáshoz szükséges néhány percre.
Az elmúlt hónapokban aztán a közterület-felügyelet és a rendőrség akciózni kezdett, sorra büntetik a Megállni tilos, Várakozni tilos táblák alatt állókat. Persze vannak, akik felháborodtak, szerkesztőségünket is megkeresték a feldühödött lakók, mondván, hova a fenébe rakják éjszakára az autókat?
Kell a hely a tűzoltóknak
A közterület-felügyelet helyettes vezetője, Papp Győző azt mondja, valóban szigorítottak. A városi tűzoltóság ugyanis márciusban és áprilisban ellenőrizte a magas házak környékét, pontosabban az ún. felvonulási utakat. Ezek az aszfaltozott utak arra szolgálnak, hogy szükség esetén itt közelítsék meg a tűzoltóautók az épületet. A tiltótáblák ezeket a szakaszokat védik, az ellenőrzés viszont azt az eredményt hozta, hogy a parkoló autók elfoglalják ezeket a területeket.
Papp Győző úgy emlékszik, hogy a tűzoltók először szórólapoztak, figyelmeztették az autósokat, ők azonban nem vették figyelembe a felszólítást. A lánglovagok így a közterület-felügyelethez és a rendőrséghez fordultak, ennek eredménye a közelmúlt bírságsorozata. A bírság összege egyébként 3 és 20 ezer forint között lehet, a fokozatosság elve szerint eddig párezer forintot kellett fizetniük az autósoknak. A közterület-felügyelők folytatják az akciót, mindenképpen érvényt akarnak szerezni a tiltó tábláknak. A tűzoltók ugyanis éppen a lakókat akarják megóvni az esetleges paneltüzek hatásaitól.
Nem lehet bővíteni a parkolókat
Egyed László, tűzoltó őrnagy, a városi tűzoltóság munkatársa megerősítette Papp Győző értesüléseit. Ha – szükség esetén - a parkoló autók miatt a tűzoltók magasból mentő kocsija nem tud az épület mellé állni, az épületben rekedt embereket csak bentről tudják menteni, ami a nagy füst és a tűz miatt kétséges kimenetelű lehet.
Igaz, tizenvalahány éve nem volt komolyabb paneltűz Szombathelyen, tavaly viszont Debrecenben és Szegeden magasházak égtek, és ott is megkínlódtak a tűzoltók a parkoló autókkal. Az őrnagy is megismétli, hogy az idén mindenképpen rendet akarnak tenni a tízemeletesek környékén, mindezt pedig a lakosság érdekében.
Szóval, marad a szigor. Egyetlen megoldás lenne, ha bővítenék a parkolóhelyek számát a tízemeletesek mellett. Soós József, az önkormányzat városüzemeltetési bizottságának elnöke szerint viszont ez nem lehetséges. Egyszerűen nincs hely, a lakótelepek építésekor kellett volna előrelátóbbnak lenni. Talán annyi szóba jöhet, hogy amikor áttekintik a város közlekedési helyzetét, foglalkoznak ezzel az üggyel is. Ami nem jelent egyébként semmit, ráadásul legkorábban jövőre indulhat el ez a vizsgálat.
Addig is marad a tízemeletesekben élőknek a korai hazaérkezés, vagy a néhány száz méterrel arrébb parkolás. De biztos, hogy ez még mindig szerencsésebb, mintha egy paneltűzkor a tűzoltók képtelenek lennének kimenteni az embereket.