A hivatalos formula szerint 2014-ig, közel 224,6 millió forintból egy megvalósíthatósági tanulmány készül majd arról, miként lehetne Szombathelyen, a vasútállomással szembeni térségben egy korszerűbb központi pályaudvart felhúzni. A sokmilliárdos projektből (amely az intermodális közlekedési központ nevet kapta) mára kikerült a Volán-pláza terve. Viszont a megvalósíthatósági tanulmányhoz hozzácsatolják a régóta vágyott, vasút környékén befejezetlenül maradt körút (a Vasút utca és a Pázmány Péter körút összekötésével) megépítését is - tudtuk meg ma délelőtt a városházi sajtótájékoztatón.
Ahogy dr. Puskás Tivadar polgármester tájékoztatott, a megvalósíthatósági tanulmány egészét pályázati pénzből (az Új Széchenyi Terv keretében) finanszírozzák, önrész nem kell hozzá. A pénzt pedig Hende Csaba hathatós közreműködésének köszönhetjük.
De miről is van szó?
A város a közlekedési társasággal karöltve évtizedek óta tervezi, hogy az Ady téri központi autóbusz-várónak Fapados Ady tér - megszólalt az üzemeltető (Frissítve!) 2011. May 12. 17:35 új helyet keres. A rendezési tervben régen kijelölték a helyét az új buszállomásnak, melyet a vasútállomás szomszédságába, a Szelestey, a Vasút, a Semmelweis és a Nádasdi utca által körbehatárolt 2,6 hektáros területen szerették volna megvalósítani. Az elképzelések szerint mélygarázsokat, kereskedelmi és szolgáltató egységeket is magába foglaló „Volán-pláza” is megvalósult volna itt, a beruházáshoz azonban az elmúlt évtizedben nem sikerült tőkeerős befektetőket találni.
Amiben az elmúlt évtizedben tényleges előrelépés történt, hogy a SZOVA egymilliárd forint értékben már felvásárolta a kérdéses területeket.
Dr. Puskás Tivadar szerint maga a beruházás, az "intermodális közlekedési központ" felépítése 2014-20 között valósulhatna meg, de a polgármester bízik abban, hogy 2017 decemberében átadhatják.
Marton Zsolt alpolgármester szerint erre a mostani hatástanulmányra azért van szükség, mert csak ezen dokumentációk birtokában lehet EU-s pénzekre pályázni. (Ebből a pénzből műszaki felméréseket, számításokat és utasszámlálást is végeznek majd.) Önerőből azonban kevés esély lenne ezt a grandiózus elképzelést megvalósítani. Ráadásul a sokmilliárdos projektben nemcsak új buszpályaudvar, de egy új körút, valamint egy új felüljáró (amely összekötné az északi és a déli városrészt) is szerepel. (Megtudtuk, még, hogy a terv megalkotóját egy hamarosan kiírandó nyílt közbeszerzési pályázaton választják ki.)
Mi lenne az Ady térrel?
Vizsgálni fogják ennek kérdését is, de – ahogy Puskás elmondta – a felszabaduló területet semmiképpen sem tervezik beépíteni. Ami biztos, hogy az Ady tér alatt teljes közműcserére lenne szükség. Másrészt a földalatti terület (gondoljunk csak a közeli Romkertre – és Borostyánkő útra, amely valószínűleg a buszpályaudvar alatt is folytatódik) valószínűleg a régészek számára is tartogat meglepetéseket.