Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hogyan védekezzünk az ellenőr kellemetlenkedései ellen?

Aki eddig nem tudta volna, a buszokon megtudhatja, de a Vasi Volán Rt. más fontos tennivalókra is megtanít.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ha az ember Szombathelyen felszáll egy helyi járatos autóbuszra, hamarosan örömteli tapasztalatokkal gazdagodhat. Ámulattal és elismeréssel kell megállapítania, hogy a Vasi Volán Rt. bővítette a tevékenységi körét: már nemcsak utaztatja - természetesen a lehető legmagasabb színvonalon - a városlakosokat, hanem tanítja, sőt neveli is őket. A társaság pallérozási eljárása roppant egyszerű és célravezető, hiszen az illetékesek a buszok utastereiben kifüggesztett táblácskákon tárják az utazók elé a fontos tudnivalókat.

Anyanyelvi hiányosságok

A tájékoztatók így szólnak:

Figyelem! Tisztelt utasunk! Szolgáltatásunk díjfizetés ellenében vehető igénybe! Az utazás feltételeinek megismerése és megtartása elkerülhetővé teszi a pótdíj megfizetését. Utazás előtt kérjük, tájékozódjon, így ellenőreink sem okozhatnak önnek kellemetlenséget. Köszönjük. Vasi Volán Rt.

Rövid, de annál velősebb a társaság üzenete, állapítja meg az utas, s rögtön, a kiáltvány első olvasata után azt is be kell látnia, hogy ráfér az okítás, mert bizony anyanyelvi hiányosságai nem kicsik, ellenkezőleg: nagyok. Tárgyilagosan el kell ismernie ugyanis, hogy ő soha nem lenne képes olyan választékosan, kristálytisztán és képszerűen kifejezni magát, mint a tájékoztató szövegének szerzői.

Rövid, választékos tájékoztató
Nagy Győző

Ráadásul - és titkon kissé pironkodva - azt is kénytelen konstatálni, hogy a szövegértéssel is gondjai vannak, hiszen a gránitszilárdsággal megfogalmazott intelem értelmét csak nagy sokára, többszöri nekirugaszkodás árán tudja úgy-ahogy megfejteni.

Az elbizonytalanodó utas

Alighanem arra tanítanak az illetékesek, okoskodik aztán magában az ő egyszerű nyelvén, hogy az utazásért fizetni kell, s hogy csak érvényes jeggyel vagy bérlettel szálljunk fel a buszra, különben megbüntetnek bennünket. Na de miért kell ezeket az alapvetéseket külön, csinos kis táblácskákra felírogatva közölni az utazóközönséggel?

Hát létezik olyan polgár, aki ne lenne eredendően tisztában azzal, hogy az utazásért fizetni kell? Nem, hajlik a kézenfekvő válaszra az utas, de csakhamar elbizonytalanodik, s arra a következtetésre jut inkább, hogy az illetékesek mégiscsak jobban tudják. Könnyen meglehet, bólogat maga elé önkritikusan, hogy nem figyelt mindig kellően a mindennapok fontos történéseire, éppen ezért egyszerűen elsuhant mellette a modern világ számos újdonsága.

Így őrlődik, tépelődik tehát a tájékoztatót olvasgatva az utas, s úgy érzi, lassan bele kell törődnie - bármennyire fáj is neki -, hogy a Volán sokkal okosabb nála. A tájékoztató utolsó bekezdésével azonban - a társaság iránti mély tisztelete ellenére - vitatkozni kénytelen. Ki is egyenesíti a derekát nyomban, mert azzal világért sem ért egyet, hogy a jegyellenőrök képesek lennének bárkinek is kellemetlenséget okozni.

Ő maga ugyanis mindig csak azt tapasztalta utazásai során, hogy a jegyellenőr tisztességesen, odaadóan, a legjobb tudása szerint végzi a dolgát. Ráadásul az ellenőr - nyilván azért, mert emberekkel foglalkozik - felettébb ad magára. Külső megjelenésére nagyon kényes, nap mint nap frissen mosakodva, zuhanyozva, alaposan megborotválkozva - ha hölgy a dolgozó, akkor kisminkelve -, megfésülködve, egyszerű, de tiszta ruhában, cipőben jelenik meg munkahelyén.

Jókedvűen, barátságosan, mosolygósan

Energikusan, jókedvűen száll fel a neki rendelt járatokra, felölti elegáns karszalagját, s nekilát fontos, mindannyiunk javát szolgáló munkájának. Barátságosan mosolyogva lép az utashoz, s választékos, egyszersmind udvarias szavakkal jegye vagy bérlete felmutatását kéri tőle. Egykettőre megvizsgálja a dokumentumot, s ha rendben találja, talán még az eddigieknél is udvariasabb kifejezésekkel jó utazást kíván, s már búcsúzik is.

Jó modora, nyugodt, emberbaráthoz méltó fellépése akkor sem hagyja el, ha valamely dokumentumban hibát vél felfedezni, miként akkor is hidegvérrel, de már-már sajnálkozva jár el, ha az utasnak - természetesen rajta kívül álló okokból - éppen se bérlete, se jegye nincsen.

Tárgyilagosan, ugyanakkor együtt érző mondatok kíséretében rója ki ilyenkor a megfelelő büntetést az ellenőr, s a világért se áll le birkózni, trágár szócsatát vívni a feledékenységét hangsúlyozó, méltányos elbánást kérő, de egyre hevültebben viselkedő, értetlenkedő utassal, akit soha még csak meg sem próbál a járműről leráncigálni.

Szóval pontosan, szépen dolgozik a jegyellenőr, úgy, ahogy feljebbvalói és az utazóközönség elvárja tőle. Még hogy kellemetlenséget okozna… Nem, toppant nagyot az utas, az ellenőrt nem engedem bántani!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Közélet

Hirdetés
Hirdetés
Tovább az oldalra