Pontosan egy hónap múlva, november 10-én, elrajtol a világ legnehezebb, leghíresebb és legextrémebb vitorlásversenye, a Vendée Globe. Az esemény, amely négyévente kerül megrendezésre, 1989 óta az óceáni vitorlásvilág csúcspontjának számít. A verseny lényege egyszerű: egyedül, megállás és külső segítség nélkül kell megkerülni a Földet vitorlással. De ahogy azt a résztvevők és rajongók is jól tudják, ez nemcsak egy technikai, hanem mentális kihívás is – az ember és a természet közötti küzdelem végső próbája.
Újra magyar induló a Vendée Globe-on
Külön öröm a magyar vitorlásrajongók számára, hogy Fa Nándor legendás indulása után ismét van magyar résztvevője a versenynek Weöres Szabolcs személyében. Fa Nándor, aki kétszer is teljesítette ezt a hatalmas kihívást, 1992-ben és 2016-ban, örökre beírta nevét a magyar és nemzetközi vitorlázás történetébe. Most, közel nyolc évvel később, Weöres Szabolcs viszi tovább a magyar vitorlás hagyományokat.
Weöres Szabolcs hajója, a New Europe, készen áll arra, hogy szembenézzen a világ legnagyobb tengeri kihívásaival. Szabolcs a balatoni vitorlázás világából érkezett, és több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a tengeri vitorlázásban is. Az elmúlt években kitartóan készült a Vendée Globe-ra, modern technológiával felszerelt IMOCA 60-as hajójával. Szabolcs célja, hogy sikeresen teljesítse a világkörüli versenyt, és ezzel tovább növelje Magyarország hírnevét a nemzetközi vitorlázósportban.
Egyén a természet ellen
A versenyzők extrém körülményekkel néznek szembe az Atlanti-óceántól kezdve a kegyetlen Déli-óceánig, ahol a legendás "Üvöltő Negyvenesek" (Roaring Forties) és "Ordító Ötvenesek" (Screaming Fifties) zónája minden vitorlázót próbára tesz. A közel 24,000 tengeri mérföldes (kb. 44,000 km) útvonal nemcsak fizikai, hanem mentális kihívást is jelent. A versenyzők teljesen egyedül navigálnak a világ egyik legveszélyesebb vizein, miközben saját hajójuk karbantartását és a viharok kezelését is maguknak kell megoldaniuk.
A versenyzők és a technológia csúcsa
2024-ben több, mint 30 vitorlázó száll harcba a győzelemért, köztük olyan nagy nevek, mint a francia Charlie Dalin és a brit Pip Hare. A modern technológiának köszönhetően az IMOCA 60-as hajók, amelyeken versenyeznek, radikális sebességet érhetnek el a "foiling" technológiával, ami lehetővé teszi, hogy a hajók a víz felszíne felett sikljanak, minimalizálva az ellenállást. Weöres Szabolcs New Europe nevű hajója is fel van szerelve a legmodernebb navigációs és vitorlás technológiákkal, hogy versenyképesen szállhasson szembe a világ legjobbjai ellen.
A kihívás és az álmok versenye
A Vendée Globe versenyzői nemcsak a dicsőségért, hanem a saját korlátaik legyőzéséért is küzdenek. Az a versenyző, aki beér a célba, már győztesnek tekinthető. Weöres Szabolcs számára a cél nem csak a verseny befejezése, hanem a magyar vitorlázás dicsőségének továbbvitele.
Készülődés az indulásra
Egy hónap múlva, november 10-én, a franciaországi Les Sables-d’Olonne kikötőjéből ismét elindul a világ figyelmének középpontjában álló verseny. Weöres Szabolcs és a többi vitorlázó már most finomítja stratégiáját, hogy felkészülten nézhessen szembe a tengeri kihívásokkal. A magyar vitorlásközösség izgatottan várja Szabolcs indulását a New Europe fedélzetén, és bízik benne, hogy újabb fejezetet írhat a magyar vitorlázás történetébe.