Országos kampány
Vas megyében is elkezdődött a vöröskeresztes emblémavédelmi kampány, amelynek során a rendőrség ellenőrzi az ilyen logóval futó gépjárműveket.
A Magyar Vöröskereszt Vas megyei vezetője, Poór László keresett meg minket, hogy segítsünk kiszűrni a forgalomból az illetéktelenül használt vöröskeresztes emblémákat. A szabálysértésekről szóló kormányrendelet meghatározza, hogy aki jogosulatlanul használja a humanitárius szervezetek emblémáját, az szabálysértést követ el, és akár 50 ezer forintig terjedő szabálysértési bírsággal sújtható. Mi is tapasztaljuk, hogy egyre több olyan jármű közlekedik a közutakon, amelyek nem jogosultak ennek az emblémának viselésére.
– mondta el Lakatos Tibor alezredes, a VMRFK Közrendvédelmi és Határrendészeti Osztályának vezetője az akciót megelőző sajtótájékoztatón.A megyében több helyszínen – pl. Körmend és Sárvár térségében - hajt végre ellenőrzést vöröskeresztes aktivisták segítségével a rendőrség. Az első napokban figyelmeztetéssel élnek és felszólítják a járművek üzembentartóit az emblémák eltávolítására. Az aktivisták tájékoztatást adnak a jogszabályi lehetőségekről és szórólapokat is osztanak.
Augusztus végétől már kevésbé leszünk toleránsak és büntetni fogunk. Enyhébb esetben szabálysértési bírságot szabunk ki, komolyabb esetekben – például ha már figyelmeztettük korábban a járművezetőt, vagy olyan méretben használja az emblémát, ami már zavaró -, akkor feljelentjük. A Vöröskereszttel eddig is jó volt a kapcsolatunk, de azt gondolom, kollégáim ezentúl még fogékonyabbak lesznek a hasonló szabálysértések felderítésénél. Eddig nem sok hasonló esetben jártunk el, aminek az is az oka, hogy az elmúlt években megszaporodtak az egészségügyi ellátást nyújtó szervezetek, amelyek illetéktelenül használják az emblémát.
Az alezredes többek között a betegszállítókat nevezte meg példaként. Az ilyen szolgáltatást végzők száma azután ugrott meg drasztikusan, miután a szolgáltatást kiszervezték a mentőszolgálat alól. A Vöröskereszttel ellentétben a betegszállítók anyagi ellenszolgáltatásért cserébe végzik a munkájukat, így nem tekinthetők humanitárius szervezetnek.
Genfből érkezett a panasz
A Nemzetközi Vöröskereszt genfi központjából érkezett a jelzés, hogy hazánkban nagyon sok jármű indokolatlanul használja a vöröskereszt jelet. Ez a védett jel háborús konfliktusok időszakában jelent némi védelmet az egészségügyi ellátószemélyzet számára. (Sajnos nem minden fél tartotta tiszteletben a vöröskereszttel jelölt járműveket, épületeket, de szerencsére nem ez a jellemző.) Habsburg György, a Magyar Vöröskereszt elnöke kereste fel az országos rendőrfőkapitányt, ezután született az emblémavédelmi kampány megállapodása.
Ügyeskedők is használják
Magyarországon sokan igyekeznek némi előnyhöz jutni a Vöröskereszt járműre applikálásából. Bár hivatalosan ezzel semmilyen haszon, vagy előny nem jár, azt azért a legtöbb közlekedő tapasztalhatta, hogy az ilyen jellel megjelölt autók sok szituációban előnyt élveznek. Ilyen például a tilosban megállás, vagy jegy nélküli parkolás elnézése, vagy például nagy forgalomban előzékenyen előreengedett járművek esete.
Azt kérem, hogy ezt az akciót senki ne vegye úgy, hogy a Magyar Vöröskereszt bárkit bántani akarna. Nem erről van szó. Emberbaráti szervezetet képviselünk. Szeretnénk, ha ez a jel csak valóban akkor kerülne használatra, amikor valóban szükség van rá
– mondta Poór László.A nyugat.hu kérdésére, miszerint azonnal le kell-e szedni a járműről a szabálytalannak ítélt matricákat, Lakatos Tibor úgy válaszolt, hogy elvileg igen, de tisztában vannak vele, hogy ez képtelenség. Az ellenőrzésről feljegyzés készül és ez alapján később – akár a telephelyen is – ellenőrizhetik a rendőrök, eleget tett-a a jármű üzembentartója az előírásnak?
Sorban érkeztek a szabálytalan emblémás autók
Az első ellenőrzésekre a Markusovszky utca parkolójában került sor és mint az várható volt, sorban futottak bele a rendőrökbe és önkéntesekbe a vöröskeresztes autók. Az alezredes korábban elmondta, hogy sok olyan emblémahasználó van, aki nincs tisztában azzal, hogy ezt illegálisan teszi, ezért is elnézőbbek még az első időszakban a rendőrök. Ezt erősítette meg a betegszállítóként dolgozó Varga Tibor és Vámos Péter is, akik néhány perc eltéréssel futottak bele az ellenőrzésbe.
Nem tudtam, hogy szabálytalan a jelzés az autón, de ezt majd továbbítom a felettesemnek. Betegeket szállítunk és vitathatatlan, hogy az autón található vöröskeresztek előnyt jelentenek nekünk a közlekedésben, de mivel egészségüggyel kapcsolatos szolgáltatást végzünk, ezért fel sem merült bennem, hogy ilyen jel nem lehet a járművön, az meg főleg, hogy ezzel a genfi egyezményt sértjük
– válaszolt kérdésünkre az egyik sofőr.Tévhitek
Sokan hiszik azt, hogy a Vöröskereszt keresztény jelképen alapul, holott a fegyveres konfliktusokat szabályozni kívánó első, 1864-es genfi egyezmény 16 aláírója által elfogadott jel, a svájci zászlón alapul, fordított színekkel. Ez volt Tonga jelképe is, de 11 évvel később megváltoztatták. Magyar vonatkozás, hogy a Zwack Unicum is vöröskeresztes címkével jelent meg egy ideig a Vöröskereszt engedélyével, ezt azonban visszavonták a cégtől, azóta aranyszínű kereszt szerzett világhírt. A vörös színű kereszt mellett a Vörös Félhold és a Vörös Kristály is elfogadott szimbólum – a Vörös Dávidcsillagot immár több mint fél évszázada nem sikerül elfogadtatni.
A jelképet könnyen felismerhetőnek tervezték, és arra szánják, hogy elfogadható legyen különböző kultúrák számára, tekintet nélkül a vallási meggyőződésre. A genfi egyezmény értelmében a vörös kereszt jelképet csak a következőek jelzésére használhatják: sebesült és beteg katonák ellátásával foglalkozó létesítmények, a hadseregek orvosi személyzete, katonai lelkészek, Vöröskereszt-szervezetek és a 182 országos Vöröskereszt és Vörös Félhold szervezet. A jelképek részletes felsorolása és a Vöröskereszt történelme részletesen a Wikipedián.