- 

Leugrik a vászonról - így működik a mozi, amikor 3D

Emlékeznek arra, amikor az ORF-en térhatású természetfilmekkel kápráztattak a 90-es évek elején? Na de akkor miért nem láthatunk minden mozifilmet három dimenzióban? Hiszen csak némi videós utómunka, meg egy pár szemüveg szükségeltetik hozzá, nem? Hát nem.
 
 

Leugrik a vászonról - így működik a mozi, amikor 3D

Emlékeznek arra, amikor az ORF-en térhatású természetfilmekkel kápráztattak a 90-es évek elején? Na de akkor miért nem láthatunk minden mozifilmet három dimenzióban? Hiszen csak némi videós utómunka, meg egy pár szemüveg szükségeltetik hozzá, nem? Hát nem.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Leugrik a vászonról - így működik a mozi, amikor 3D

Emlékeznek arra, amikor az ORF-en térhatású természetfilmekkel kápráztattak a 90-es évek elején? Na de akkor miért nem láthatunk minden mozifilmet három dimenzióban? Hiszen csak némi videós utómunka, meg egy pár szemüveg szükségeltetik hozzá, nem? Hát nem.

Tetszenek emlékezni azokra a papírból készült, egyik felükön piros, a másikon kék műanyaglencsés szemüvegekre, amiket felvéve ugyan a film közepébe került a néző, de elég hamar kiújult a migrénje? A színszűrők révén előidézett ("anaglif") térérzetet először 1853-ban érte el a lipcsei Wilhelm Rollmann. Kiindulópontja az volt: ahogyan a valóságban is a két szemünk által fogott két különböző képet rakja össze az agyunk, és számolja ki a mélységi információt, úgy ezt egy sík képen is lehet reprodukálni, ha elérjük, hogy a bal és jobb szemünk más-más, egymástól kicsivel eltolt képet lásson. Ez az egyszerű és olcsó módszer hamar elterjedt a televíziótól a képzőművészetig (e sorok írója úgy 20 éve még egy háromdimenziós Transformers lutraalbum tulajdonosa is volt).

Alkalmazása a filmszínházakban - a Bwana Devil című egészestés mozival kezdődően - óriási szenzációnak bizonyult az 1950-es években, még ha több sebből is vérzett. A színek szétválasztása például keretek közé volt szorítva, amiért nehézkessé vált kivenni a részleteket a térhatásúnak szánt jelenetekben, és hát mondanunk sem kell, ezzel nemigen lehetett visszaadni a valós színeket. A szellemkép volt a másik gyakori probléma, ami akkor következett be, amikor a kép, amit az embernek a bal szemével kellett volna látnia, gondolt egyet, és átmászott a másik oldalra.

Kékpirostól a polarizációs megoldásig

A 3D technológia azóta hosszú utat járt meg, és bár az anaglif képképzési mód is fejlődött - a lencsék vörös és cián színűekké lettek, így mind a három elsődleges színt képesek voltak kiaknázni, a végeredmény pedig egy sokkal valósághűbb színérzékelés -, az 1952-es Bwana Devilnél először használt polárszűrős módszer vált lassacskán elfogadottá. Ez mára a RealD technológiáig jutott, ami perpillanat a három dimenziós képképzés legelterjedtebb módja.

A RealD mozizás az ún. körkörös polarizációt veti be fegyverként, amit egy közvetlenül a projektor elé helyezett polárszűrővel - hasonlót egyébként a fotózásban és napszemüvegeknél arra használnak, hogy kiszűrjék a tükröződő felületekről érkező napsugarakat - érnek el úgy, hogy a jobb és a bal szemnek szánt, alig eltérő perspektívából rögzített képeket gyors, de a néző számára észrevehetetlen egymásutánban küldik ki. A szemüvegre került polárfilter ekkor nem színek, hanem az eltérő polaritás alapján szűr.

Az ilyen filmeket mindig ezüst vászonra (hivatalosan: "silver screen") vetítik: ez nemcsak a beérkező fény depolarizációját akadályozza meg, de arra is szolgál, hogy megfelelő fényerőt kapjunk. Az ilyen módszerrel vetített filmeknél bárhogyan mozgatjuk a fejünket, és bárhol is üljünk a nézőtéren, a térérzet minden nézőpontból kifogástalan. Az egyszerű, lineáris polarizációról ez nem volt elmondható.

3D-re gyúr a szórakoztatóipar

A 3D filmek felvirágozásának nem csak James Cameron Avatarja adott lökést - azzal a tudattal egyetemben, hogy ez a technológia komoly csapást mérhet a kalózkodásra is -, de már régóta készülnek a váltásra a nagy tévégyártók is. A folyamatnak már a sűrűjében vagyunk: jönnek az első 3D-s filmek BluRay lemezeken, az ESPN már így fogja sugározni az idei futball világbajnokság meccseit, és az amerikai DirecTV új műholdja jóvoltából idén elindul az első full HD csatorna is - térhatásban. És ez még mindig csak a kezdetek kezdete, ebben biztosak lehetünk.

 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés