Már megint egy szombathelyi logó, aminek nyúlásszaga van
Tegnap rántották le a leplet arról a logóról, ami Szombathely Európa Kulturális Fővárosa címért indított pályázatának szimbóluma lesz. 28 jelentkező 41 pályaműve futott be, majd egy négy fős munkacsoport értékelte azokat és hozták meg a végleges döntést. A nyertes pedig ez lett.
A középpontban egy táncoló alak van, hiszen a szombathelyi pályázat szlogenjében is a tánc jelenik meg. A pályázatot megnyerő, és ezzel egyébként háromszázezer forintot is bezsebelő Baán Zoltán nemesbődi grafikus azt mondta, a logó központi eleme a tánc, a színes ecsetvonások pedig visszaadják a négy ütemet, melytől az egész város szerethető lesz. Bár a grafikus nem tért ki rá, nekünk az ecsetvonásokról kapásból a szombathelyi emlékmű jutott az eszünkbe. Nézzék csak, egymás mellé pakolva egyből kivillan a hasonlóság.
Egyébként ez a megoldás még tetszik is. A 2023 félig arab, félig római írása azonban szembemegy mindenféle tipográfiai alapelvvel. Nem csak ronda, de megtévesztő, félreérthető és még zavaró is.
A logó kísértetiesen hasonlít a lentebb is látható rajzra. Ezt a táncoló figurát egy Nathan Trafford nevű austini grafikus 2012 januárjában töltötte fel a netre. A logó egy táncstúdiónak készült, ám végül a tipográfiával nem alkotott egy egységet, így a grafikus egy másik ötletre cserélte le.
És akkor a két logó egymás mellett.
Megszólal a grafikus
Telefonon értük el Baán Zoltánt, akitől megkérdeztük, látta-e az öt évvel ezelőtt készült grafikát, esetleg ezt gondolta-e tovább a pályázatában.
Az amerikai logót soha sem láttam és egyébként is, nagyon rosszul esik a feltételezés, hogy loptam volna a pályaművemet. Tizenegy éve vagyok grafikus, sosem használtam más munkáját, vagy alapját. Egyenesen visszautasítom a feltételezés, hogy bármi ilyent tettem volna. A szakmai hitelemmel sosem játszanék.
A logóban szerepel a 2023 olyan írásmóddal, amiben az arab és a római számok keverve vannak. Nem mond ez ellent a tipográfiának?
De valószínű, azonban ez egy geg. Arról nem is beszélve, hogy a művészetben minden szabad, így gondoltam, hogy keverem a két számtípust a logóban.
A táncoló alak mögötti színsávok, mintha a szombathelyi Felszabadulási emlékművet mintáznák, ez tudatos?
Ez egy belső indíttatású logó, valószínű a tudatalattimban volt benne ez a minta. Igen, az emlékműre asszociálnak a háttérben elhelyezett ecsetvonások.
A logó tulajdonosának is feltűnt a hasonlóság
Cikkünk megjelenése után keresett meg minket az amerikai grafikustól a logót megvásároló DanzArte nevű cég képviselője. A férfi azt írta, hogy az eredeti rajzot 2013-ban vásárolták meg, azóta is a táncos fotókkal díszített kellékeket áruló webshopjuk ikonja. Személyes véleménye pedig az, hogy a legnagyobb jó szándék mellett sem tudja elhinni, hogy valaki véletlenül alkosson egy már meglévő logóhoz ennyire hasonlító újat.
Nem ez az első eset, hogy a szombathelyi önkormányzat olyan logótervet fogad el, ami plágiumgyanús. Tavaly az újra alkotott Szombathely címerbe került bele El Greco Szent Márton festménye, anélkül, hogy ezt a tényt az alkotó megosztotta volna a közvéleménnyel.