Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A városháza elmagyarázta, miért másolták le El Greco-festményét Szombathely új címerében

Nemrég írtuk meg, hogy büszke lehetne magára a 17. századi spanyol festő, El Greco, Csak nem El Greco festményéből másolták Szombathely új címerét?! 2016. October 05. 11:26 hiszen Szent Mártonja tartja a szombathelyi új címerben a régi címert, amely néhány hete a város egyik új, hivatalos jelképe. A hasonlóságra egy olvasónk véletlenül bukkant rá, ez az információ eddig nem került nyilvánosságra. Kérdéseinket elküldtük a szombathelyi Városházának, most megkaptuk a választ. Íme:

Szent Márton a címerben és a festményen
Nyugat.hu

A szombathelyi városháza hivatalos közleménye

Sajnálattal vettük tudomásul, hogy az önkormányzat véleménye nélkül jelent meg a Szombathely presztízsét súlyosan romboló, „olvasói levél” alapján készült „Csak nem El Greco-festményből másolták Szombathely új címerét?!” című írás.

A polgármesteri címerben található címerpajzstartók ábrázolását a heraldikusból, helytörténészekből, művészettörténészből, képzőművészekből álló szakértői bizottság többször megtárgyalta. A bizottság tagjai ellenszolgáltatás nélkül dolgoztak a nemes cél érdekében, a címert megalkotó művész, Kamper László bruttó 175 ezer forint honoráriumban részesült.

Az olvasók hiteles tájékoztatása érdekében megkerestük Tóth Csaba festőművészt, a szakértői bizottság tagját, aki alábbiakban reagált a fenti írásra.

Sebők Zoltán a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonban a következőket írja a kisajátítás művészetéről: "appropriation art - maga az elnevezés annyit jelent, hogy a kisajátítás művészete. Hasonló címmel rendeztek 1985-ben New York-ban egy tárlatot, mely összességében radikálisan megkérdőjelezte az eredetiség fogalmának újkori presztisét. A tárlaton részt vevő művészekben az volt a közös, hogy a hagyományos értelemben vett alkotás helyett valamely múltbéli vagy korbeli stílust, képet, tárgyat, plakátot stb. kopíroztak le, s állítottak ki a "sajátjukként".

Peter Weibel osztrák képzőművész és teoretikus a jelenséget így írja le: "A 90-es évek festészete nem övezhető aurával, de történeti értelemben eredetinek nevezhető. Nem tagadja meg, hogy minden műnek eredete van, mint ahogy minden képnek egy másik kép az előzménye."

Azonban a művészettörténetben a kisajátítás eszköze nem kortárs jelenség, a rómaiak újraalkották a görög klasszikus kor szobrait, a keleti ikonfestészetben a képek újrafestése a tradíció kötelező része, a középkori európai művészetben egyes ikonográfiai képtípusok, kompozíciók évszázadokig ismétlődnek nemzedékről nemzedékre, Michelangelo a Szixtuszi kápolna mennyezetfreskóján szinte egy-az egyben felhasználta Jacopo della Quercia domborművének kompozícióját.

Az európai egyházművészetben is mindennapos jelenség, hogy klasszikus műalkotások másolataival találkozunk a különböző országok templomaiban.

Kamper László grafikusművész is ily módon nyúlt El Greco klasszikusnak számító Szent Márton ábrázolásához, stilizálta, néhány ponton átalakította azt, amiben a címerbizottság semmi rendkívülit, vagy kivetnivalót nem talált.

Angyal László
kommunkációs vezető

Nyugat.hu
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra