Nemrég írtuk meg, hogy büszke lehetne magára
a 17. századi spanyol festő, El Greco,
Csak nem El Greco festményéből másolták Szombathely új címerét?!
2016.
October
05.
11:26
hiszen Szent Mártonja tartja a szombathelyi új címerben a régi címert, amely néhány hete a város egyik új, hivatalos jelképe. A hasonlóságra egy olvasónk véletlenül bukkant rá, ez az információ eddig nem került nyilvánosságra. Kérdéseinket elküldtük a szombathelyi Városházának, most megkaptuk a választ. Íme:
A szombathelyi városháza hivatalos közleménye
Sajnálattal vettük tudomásul, hogy az önkormányzat véleménye nélkül jelent meg a Szombathely presztízsét súlyosan romboló, „olvasói levél” alapján készült „Csak nem El Greco-festményből másolták Szombathely új címerét?!” című írás.
A polgármesteri címerben található címerpajzstartók ábrázolását a heraldikusból, helytörténészekből, művészettörténészből, képzőművészekből álló szakértői bizottság többször megtárgyalta. A bizottság tagjai ellenszolgáltatás nélkül dolgoztak a nemes cél érdekében, a címert megalkotó művész, Kamper László bruttó 175 ezer forint honoráriumban részesült.
Az olvasók hiteles tájékoztatása érdekében megkerestük Tóth Csaba festőművészt, a szakértői bizottság tagját, aki alábbiakban reagált a fenti írásra.
Sebők Zoltán a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonban a következőket írja a kisajátítás művészetéről: "appropriation art - maga az elnevezés annyit jelent, hogy a kisajátítás művészete. Hasonló címmel rendeztek 1985-ben New York-ban egy tárlatot, mely összességében radikálisan megkérdőjelezte az eredetiség fogalmának újkori presztisét. A tárlaton részt vevő művészekben az volt a közös, hogy a hagyományos értelemben vett alkotás helyett valamely múltbéli vagy korbeli stílust, képet, tárgyat, plakátot stb. kopíroztak le, s állítottak ki a "sajátjukként".
Peter Weibel osztrák képzőművész és teoretikus a jelenséget így írja le: "A 90-es évek festészete nem övezhető aurával, de történeti értelemben eredetinek nevezhető. Nem tagadja meg, hogy minden műnek eredete van, mint ahogy minden képnek egy másik kép az előzménye."
Azonban a művészettörténetben a kisajátítás eszköze nem kortárs jelenség, a rómaiak újraalkották a görög klasszikus kor szobrait, a keleti ikonfestészetben a képek újrafestése a tradíció kötelező része, a középkori európai művészetben egyes ikonográfiai képtípusok, kompozíciók évszázadokig ismétlődnek nemzedékről nemzedékre, Michelangelo a Szixtuszi kápolna mennyezetfreskóján szinte egy-az egyben felhasználta Jacopo della Quercia domborművének kompozícióját.
Az európai egyházművészetben is mindennapos jelenség, hogy klasszikus műalkotások másolataival találkozunk a különböző országok templomaiban.
Kamper László grafikusművész is ily módon nyúlt El Greco klasszikusnak számító Szent Márton ábrázolásához, stilizálta, néhány ponton átalakította azt, amiben a címerbizottság semmi rendkívülit, vagy kivetnivalót nem talált.
Angyal László
kommunkációs vezető