Mi vezethetett oda, hogy a 112-es segélyhívó központ operátora munka közben öngyilkosságot kísérel meg?

Nemrég a szombathelyi hívásfogadó központ éjszakai műszakjában egy fiatal lány majdnem véget vetett életének, pusztán kollégái lélekjelenlétén múlt, hogy elkerülték a tragédiát.
 
 

Mi vezethetett oda, hogy a 112-es segélyhívó központ operátora munka közben öngyilkosságot kísérel meg?

Nemrég a szombathelyi hívásfogadó központ éjszakai műszakjában egy fiatal lány majdnem véget vetett életének, pusztán kollégái lélekjelenlétén múlt, hogy elkerülték a tragédiát.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Mi vezethetett oda, hogy a 112-es segélyhívó központ operátora munka közben öngyilkosságot kísérel meg?

Nemrég a szombathelyi hívásfogadó központ éjszakai műszakjában egy fiatal lány majdnem véget vetett életének, pusztán kollégái lélekjelenlétén múlt, hogy elkerülték a tragédiát.

Az vitathatatlan dolog, hogy a 112-es segélyhívói munka rettentő felelősséget és odafigyelést igényel. Emberéletek múlhatnak azon, hogy a segélyhívásokat fogadók hogyan dolgoznak és mennyire alkalmasak a vészhelyzetben lévő emberek segítésére.

Információink szerint azonban komoly problémák húzódnak meg amögött, amik kis részletekként hozzájárulhattak ahhoz, hogy kis híján tragédia történjen.

nagyon kevesen dolgoznak a szombathelyi központban gyengén vannak megfizetve, nem teszik vonzóvá ezt a hivatást komoly stressznek vannak kitéve a hívásfogadók, akik erre nincsenek rendesen felkészítve, a mentális karbantartásuk sem megoldott

Egyáltalán ki választja ezt a munkát? Egy, a témában jártas informátorunk elmondta, hogy nem túl népszerű ez a munka, szerinte csak olyanok választják ezt, akiknek nincsen más lehetőségük. A munkához ugyan meg kell felelni egy alkalmasságin, de gyakorlatilag akinek van érettségije, az már dolgozhat hívásfogadóként.

Akit viszont felvettek, vállalnia kell, hogy folyamatos műszakban nem túl magas fizetésért, de állandó terhelés alatt dolgozzon annak tudatában, hogy emberéletek múlhatnak egy-egy döntésén. Az országban jelenleg két helyre futnak be a segélyhívások, fele-fele arányban Miskolcra, illetve Szombathelyre. Ugyanakkor Szombathelyen a szükségeshez képest feleannyian sem dolgoznak. (Ha bevezetik, hogy a 104-re befutó hívásokat is a központi segélyhívó kezeli, akkor a mostani hívások száma a másfélszeresére emelkedhet majd.)

Jelenleg 25-30 operátor fogadja Szombathelyen a segélyhívásokat műszakonként. Az ország feléből.

Természetes, hogy ilyen esetben az állandó nyomás megterheli az embert, lelkileg főleg. Éppen ezért korábban pszichológushoz is fordulhattak a dolgozók, a munkahelyükön. Információink szerint rendszeresek voltak a szervezett beszélgetések a pszichológussal, de aki úgy érezte, szüksége van rá, ezen felül is igénybe vehette a szakember segítségét. Ez viszont megszűnt, ugyanis decemberben szülési szabadságra ment, azóta pedig állítólag nem találtak senkit, aki pótolná.

A fizetés. Korábban is írtunk már erről, a havi nettó jelenleg alig éri el a 120 ezer forintot. Ezek után nem csoda, hogy úgy kell lepkefogó hálóval vadászni a leendő call centeres munkavállalókat.

A fentiek ismeretében sajnos az sem meglepő, hogy olyan személyt is alkalmaznak, akit nem feltétlen kellene.

Két héttel ezelőtt, szombat éjjel kis híján tragédia történt a szombathelyi központban

Több, egymástól független informátorunk szerint az egyik operátor fogadott egy bejelentést, amit rosszul kezelt. A csoportvezetője hívást kapott emiatt, aki aztán számon kérte őt a munkája miatt, felszólította, hogy korrigálja a hibáját és hívja vissza a bejelentőt.

Ezután másodperceken belül zajlottak az események: „Ha egy kolléganőm nincs ott, akkor a harmadik emeletről ugrott volna, teljesen ki volt készülve.”

„A kollegina körülbelül 3-4 hónapja dolgozott nálunk. Úgymond egy kis szürke egérke volt, nem igazán típusa egy hívásfogadónak.” - közölte róla egyik forrásunk.

Információink szerint több probléma volt vele, lassan és nem megfelelően dolgozott. Továbbra is megemlítjük, itt életek múlnak azon, hogy hogyan dolgoznak a hívásfogadók. Olyat is hallani, hogy gyógyszert szedett.

Az „alezredesnek tudnia kellett, hogy ő problémás.” - mondta egy másik névtelen informátorunk. Mégis hagyták dolgozni. Az ominózus szombaton aztán a többszörös nyomás, és még ki tudja milyen ismeretlen problémák odáig fajultak, hogy az operátort a harmadik emeleti nyitott ablakból kellett lerángatniuk a kollégáinak. Az már csak hab a tortán, hogy a vezetők az egész esetet el akarták titkolni a többi műszakban dolgozó kolléga elől.

Azóta az összeroppant dolgozó kórházi kezelés alatt áll, de a történetnek nincs még vége, informátorunk úgy tudja, kolléganőjük vissza szeretne menni dolgozni. Ő attól fél, hogy engedik is majd.

Természetesen nem lehet egyetlen esetre ráhúzni a rendszer összes hibáját, ugyanakkor rávilágíthat fontos dolgokra:

megfelelő kiválasztással alkalmasabb munkaerőt lehetne felvenni életmentésre szükség lenne folyamatos pszichológiai szűrésre és gondozásra még több hívásfogadót kellene felvenni, hogy csökkenjen a terhelés megfelelő bérezéssel vonzóbbá kellene tenni a pályát.

Természetesen feltettük kérdéseinket az ORFK sajtóügyeletének, amint válaszolnak, mindenképp beszámolunk róla. A cikkhez felhasznált fotók korábbi alkalommal készültek a szombathelyi hívásfogadó központban.

Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja akár mobilról is a 116-123 lelki elsősegély telefonszámot.
(díjmentesen hívható éjjel-nappal, az ország egész területéről)

Az Alapítvány az öngyilkosság ellen honlapján, ide kattintva további információ található.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés