Repülőgép-konstruktőrök, mérnökök dolgoztak ezen a gépen, csak a tervezése 8 ezer munkaórát tett ki. Az építésénél használt vadonatúj technika korszakváltást jelent a sárkányrepülésben, hiszen itt zárt kabinban történik a repülés. A gép alapja titán árulta el Smuk Anette, a tesztelésnek helyt adó QTai Fly repülőklub titkára. A magyar sárkányrepülősök a legjobbak a világon, ezért keresték meg az osztrákok a magyarokat.
Az áramvonalas szerkezetet Tóth József világbajnok sárkányrepülő pilóta teszteli, aki már 1979 óta repül. Helikopterről ült át a sárkányba, azóta Szaud-Arábiában és Törökországban is volt repülőoktató.
Minimum száz órát kell tesztelni ezt a repülőt, hogy az erényei mellett a hibái is kijöjjenek. Nagyon profin néz ki, roppant áramvonalas, emiatt a sebessége is jó. Amikor megláttam a fotón, azonnal tudtam, hogy ezt nekem vezetnem kell mondta a pilóta.
Az első tesztek alapján a D-MXXS kódjelű gép utazósebessége 120 kilométer körül van, a fogyasztás még nem ismert, de a gép formája miatt biztosan jobb, mint az eddigi modellek. Az új fejlesztésű Hirth motor halkan pörög, és 95-ös keveréket eszik. Információink szerint a repülőnek lesz téliesített változata is.
A gép a nap folyamán többször a levegőbe emelkedett, a tesztelés alatt ugyanis minden apró momentum számít. Így derül ki a gép minimális és maximális sebessége, hogyan viselkedik extrém körülmények között és milyen manőverekre képes. Mint megtudtuk, a gép fölé nyúló rúdon ülő szerkezet nem radar, hanem vészernyő, amivel a pilóta biztonságban leteheti a gépet baj esetén is.
A leszállás után a gépet fejlesztő cég tulajdonosa, Wolfgang Schuster minden alkalommal kíváncsian hallgatta a pilóta tapasztalatait, ami alapján esetleg módosítani lehet a repülőn. Bár a világon ez az egyetlen ilyen gép, a híre már messze jutott. Schustert az egyik nagy európai repülőgépgyár vezetője kereste meg és a legelső példányt már le is kötötte magának.
A tesztelést megnézhette a 81. évét taposó Molnár József is, aki a II. világháborúban egy Bücker Jungmann pilótája volt. Józsi bácsit teljesen lenyűgözte a repülő, amibe be is ülhetett, de legnagyobb bánatára nem szállhatott fel a pilótával.
A tesztidőszak alatt csak a tesztpilóta repülhet, ez biztonsági előírás magyarázta Smuk Anette. Józsi bácsi azonban nem maradt légi élmény nélkül. Egy paratrike-kal felszállhatott és a magasból nézhette a D-MXXS tesztrepüléseit.
Az idős pilóta egyébként tavaly, az oldtimer repülők szombathelyi találkozóján futott össze Smuk Anettel. Azt a rendezvényt is a QTai Fly szervezte. Molnár Józsefben olyan mély emlékek törtek fel a gépmatuzsálemek láttán, hogy leült és papírra vetette emlékeit. Ebből hamarosan a Nyugaton is olvashatnak válogatást.