A Ritmo Kft. Wesselényi utcai irodájában vagyunk, ahol a napokban állították üzembe az oktató célú motorszimulátort. A számítógépen több motortípust, így többféle robogót, közepes és nagyteljesítményű sportmotort, és változatos útszakaszokat állíthatunk be.
Több mint húsz éves motorosjogsival, jó néhány év gyakorlattal, és jó néhány év kihagyással persze mit is választanék mást, mint nagyteljesítményű sportmotort, városi környezetet. Néhány perc eredménye három gyalogosgázolás, két ütközés és egy bukás az útpadka miatt.
Néhány éve nem motoroztam már mondom az ügyfélszolgálatos hölgynek, aki megértően bólogat: Mindenki ezt mondja.
Gyorsulni mindenki tud
A szimulátor persze veszélyhelyzetek oktatására van, amire minden motorosnak
szüksége lenne, és hát, a berendezés szórakozásnak sem utolsó.
Nem meglepő tehát, ha nagy az érdeklődés. Ezt már Nagy István, a gépjárművezetők oktatásával foglalkozó cég vezetője mondja. A motorozás egyébként is egyre népszerűbb, tavaly Vas megyében 356-an szereztek jogosítványt a moped, és 385-en a nagykategóriában. Többségük persze fiatal, a cégvezető szerint az egyik legkomolyabb probléma, hogy ma már mindenféle előképzettség nélkül is jogosultságot lehet szerezni a nagyteljesítményű motorok vezetésére. Gyorsulni mindenki tud, lassulni viszont kevesen.
Ezért szükség lenne a vészhelyzetek gyakorlására, nem kevés tudást igényel egy vészfékezés megbízható lebonyolítása. Erre is alkalmas a szimulátor, fentebb említett gyalogosgázolásaim akkor történtek, amikor álló autó mögül futott ki a gyerek a monitoron.
Irritálják az autósokat
Nagy István szerint a másik komoly problémát az autósok jelentik, mivel nincsenek
felkészülve a motorosokra. Akik, valljuk be, irritálják is az autósok jelentős részét.
Miközben lakott területen kívül az autók többsége 100-110 km/h-val halad, az egyedüli
motorosok 150-180-as átlagsebességet produkálnak. Ha többen, konvojban haladnak,
akkor lassabbak. mondja a cégvezető. És persze, az utak állapota is komoly veszélyhelyzet
a motorosok számára, a nyomvályús szakaszok szinte leküzdhetetlen próbatétel elé
állítják őket.
Nagy István úgy véli, kár volt két évvel ezelőtt eltörölni a nagykategóriára vonatkozó kötelező pályaalkalmassági vizsgálatot. A jelenlegi rendszer szerint sikeres KRESZ vizsga, és 30 órányi gyakorlás után jogosítványt kaphatnak akár 180 lóerős sportgépekre is. A nagymotoros kategória vizsgadíja 110 ezer, a mopedé 50-60 ezer forint.
Ma már a motorokat is meg lehet részletre vásárolni, így akár 200 ezer forintos önrész lefizetése után el lehet vinni a kereskedésből a nagyteljesítményű gépeket. Tehát a nulláról indulva, 300 ezer forintért már hajthatjuk is a robbanásszerű gyorsulásra képes speedmotorokat.
Széles kínálat
Ezt az egyik Zanati úti kereskedésben is megerősítik. A cég két japán márkát
forgalmaz, a kínálat az 50 köbcentis robogóktól a 125-ös utcai gépeken át a 180 lóerős
sportmotorokig, az 1700 köbcentis nyomatékgépekig és a közel 2 literes cruiserekig
terjed.
Az árak, természetesen, szintén változatosak. Míg robogóhoz 375 ezer forinttól juthatunk hozzá, az utcai modellek ára 600 ezertől 4,5 millióig terjed. Ez utóbbi, a Yamaha FJR, burkolatelemekkel, oldaldobozokkal ellátott 1300-as túragép egyébként a rendőrségi tender nyertese, így a közeljövőben erre cserélik a rendőrmotorokat, és nem csak hazánkban, hanem például Németországban is.
Hasonló árkategóriában mozognak a nyomatékgépek, a sportmotorok és a cruiserek is. A legnagyobb cruiser egyébként 1900 köbcentis, és négymillióba kerül. Biztos vagyok abban, hogy a konkurrencia jövőre kijön a 2000 feletti változattal. mondja az eladó, mivel a tendencia az egyre nagyobb motorok felé mutat.
Nem vagyok öreg
Mint ahogyan az érdeklődés is. Az eladó meséli, hogy a közelmúltban egy
hatvanéves vevő 650-es cruisert vásárolt, néhány hét múlva visszajött, és elvitt
egy 1000-es sportmotort. Nem vagyok öreg indokolta döntését.
A ruha a kategória
Megtudjuk, hogy minden kategóriához külön öltözet tartozik. A jó minőségű cuccok ára borsos, egy csizma 70-80, egy dzseki 100-120 ezer forint. A bukósisak 20 ezertől kapható, ennyiért azonban műanyag fejvédőhöz jutunk hozzá. A műanyag sisak sérülés esetén befelé nyílik, a karbonszálas azonban hálószerűen törik, és elvezeti az energiát. Igaz, a komoly sisakok 100 ezer forint körül mozognak.
Az eladó szerint az sem mindegy, milyen színe van a ruhának. Az autósok ugyanis hajlamosak nem észrevenni a motorosokat, így előny a színes dzseki, sisak. És az sem árt, ha jó nagy hangja van a motornak tudjuk meg.
A baleset oka a gyorshajtás
A megye útjain tavaly 58 segédmotoros és 37 nagymotoros sérült meg baleset következtében,
és három haláleset történt. A statisztika szerint veszélyesebb a robogózás, mint a
nagymotorozás.
Míg a nagymotorosok 17 balesetet okoztak, a robogókkal közlekedők 31-et. 17 nagymotoros és 27 sobogós sérült meg baleset vétlen részeseként, a három haláleset közül ketten robogóval szenvedték el a tragédiát.
A balesetek fő oka a nagymotorosoknál a gyorshajtás, az adatok viszont igazolják, hogy az autósok nem veszik figyelembe a kétkerekűeket, ugyanis az esetek nagy részében nem adják meg számukra az elsőbbséget.
A robogósok pedig mivel, ugye, itt a gyorshajtás nem jöhet számításba hajlamosak arra, hogy az egyéb haladási szabályokat szegik meg, és a tapasztalatok szerint ők sem kapják meg az autósoktól a jogos elsőbbséget.
Az viszont elvitathatatlan, hogy kellő körültekintéssel a motorozás olyan feledhetetlen élményt nyújt, amelyről az autósoknak fogalmuk sincs. E sorok írója viszont megfogadta, hogy mielőtt újra élesben nagyteljesítményű motorra ül, többször is látogatást tesz a Ritmo Kft. szimulátoránál. Itt, ugyanis következmények nélkül lehet becsúszni a teherautó alá, és az elütött gyalogos sem kerül kórházba.