Szendrey Ákos, aki inkább egy megfontolt középkorú üzletember, mintsem egy túlélőtúrára szomjazó sivatagi kalandor benyomását kelti
Jeligéjük: "Negyven felett sem áll meg az élet"
Szóval hol is van Bamako?
Mali fővárosa, valahol Afrika északnyugati csücskében. Mali és Maruritánia egyébként
a világ negyedik-ötödik legszegényebb országa.
A táv, amit a szombathelyi, Avokado Team-re keresztelt csapat készül legyűrni
valamivel több mint 8200 km. Az útvonal nyolc országot - Magyarország, Ausztria,
Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Nyugat-Szahara és
Mali - szel át. (Míg a Párizs-Dakaron a ralizók Marokkó után a Nyugat-Szahara, majd
Szenegál felé veszik az irányt, a Budapest-Bamako autói Közép-Afrika felé, Maliba
tartanak.) A vadregényes utazás a tervek szerint 16 napig tart majd.
A Budapest-Bamako-ról általában
A fapados Dakar hungarikum, hazai találmány és szervezés. Immár a
harmadik futamot szervezik. Az első évben negyven csapat mérette meg magát, mostanra
azonban olyan népszerű lett, hogy már a 2009-es startra sem könnyű a bejutás. A
futam pontosan egy héttel a Párizs-Dakar után indul, január 12-én, rajt a Hősök terénél
lesz. Az időzítés avat be bennünket a részletekbe Szendrey Ákos nem véletlen,
ugyanis Marokkó és Mauritánia között temérdek aknát fektetnek le, azonban a Párizs-Dakar
idejére ezeket felszedik. Így Budapest Bamako idejére is aknátlanítva lesz a környék.
Az Avokadósok a túrások között indulnak
Míg a Párizs-Dakaron köztudottan a pénzesebbek indulnak, maga a nevezés is több
millió forintba kerül, addig a fapadoson gyakorlatilag bármilyen járművel bárki
megmérettetheti magát. A nevezési díj is mindössze százezer forint, amiből a
szervezők a célnál 5 csillagos szállodai elhelyezést biztosítanak, gondoskodnak a vízumokról,
térképeket, engedélyeket és rajtszámot adnak.
Az induló csapatok száma is limitált. A januári futamra 16 országból jelentkeztek,
száz amatőr és száz profi vehet részt. A verseny kategóriában napi etapokat
kell teljesíteni és kincskereső feladatokat megoldani, míg a túra kategóriában
a kihívás teljesítése a cél. Az Avokadósok a túrások között indulnak.
Ki kutat fúr, reményt ad
Az út nem csupán egy hatalmas kihívás, időutazás egy középkor előtti világba,
hanem karitatív munka is. A csapatoknak egy listából ki kell választani egy maurtián
vagy mali falut, amelyet aztán meg kell látogatniuk. A falu öregjeinek gyógyszereket,
ruhákat, élelmiszert és egyéb hasznos dolgokat kell átadniuk, akik aztán mindezt szétosztják.
(A legkiemelkedőbb és legkreatívabb karitatív munkáért a Teréz Anya Jótékonysági
Díj jár.) Emellett a csapatoknak egy kútra is gyűjteniük kell, amelyet Bamako szegénynegyedében
fognak ásatni. A tiszta víz ugyanis ott több száz ember életét mentheti meg.
Miért is vágnak bele?
Az ötlet, hogy részt vegyenek a Bamakon meséli Szendrey Ákos , egyrészről
onnan jött, hogy rendkívül olcsón sikerült egy huszonkét éves lakóautóhoz hozzájutniuk.
Másrészt a karitatív munka miatt szimpatizált a kezdeményezéssel: Tavaly karácsonykor
egy jótékonysági akciót szerveztem. Üzleteinkbe bárki bármilyen ajándékot, játékot,
ruhát, cipőt behozhatott, amelyet aztán elvittünk erdélyi gyerekeknek Székelykeresztúrra.
Az akciónak hatalmas sikere volt, teherautónyi ajándékkal megrakodva mentünk ki. A
vendégkörből többen benzinköltségre is adtak. Ez fellelkesített, hogy igenis érdemes
adományokat gyűjteni a rászorultaknak.
A csapat tagjai
A másik szombathelyi arc Kiss Csaba képzőművész, aki sok éve dolgozik már
egy olasz szeretetszolgálatnak. Tapasztalt utazónak számít: rendszeresen hónapokat tölt
el a világ legszegényebb országaiban. Az ő feladata, hogy a szeretetotthonok falára
mesefigurákat fessen. Tervezik, hogy Csaba útközben az afrikai gyerekeknek is festeget
majd.
A harmadik útitárs egy balkányi barátjuk, Barkaszi Barna lesz, aki nem mellékesen autószerelő
is.
Egy 22 éves Volkswagen lakókocsival vágnak neki
Van, aki a legmodernebb Nissan terepjáróval indul neki, mások egy Daciával,
oldalkocsis motorkerékpárral, felturbózott Trabanttal rajtolnak. Az Avokadósok olyan
autót és márkát választottak, amely megbízható, és ráadásként még aludni is
lehet benne. Fel lehet nyitni a tetejét, persze visznek sátrat is.
A Nyugat-Szaharában elengedhetetlen kellék a víztartály, mivel ott másképp nem tudnak vízhez jutni. Dániában egy-két éve kifejlesztettek egy víztisztító berendezést is, ami úgy néz ki, mint egy furulya, aktív szűrőkkel ellátva. Ennek segítségével bármilyen pocsolyából tudunk majd inni.
Ez nem gyorsasági futam
Az útvonal kötött, adottak a találkozási pontok is, ahol le kell jelentkezniük.
Csak a térképeken jelölt utakon haladhatnak, és mindenki köteles betartani a helyi közlekedési
szabályokat. Ezzel az autóval mi sem fogunk százzal dübörögni, örülhetünk,
ha hetvennel végig tudunk menni. Ez nem egy gyorsasági futam, a cél, hogy 16 nap alatt
biztonságban elérjünk Bamakoba.
Lesznek csapatok, akik esténként szállodában pihenik ki a nap fáradalmait, az
Avokadosoknak erre nem lesz pénzük: Úgy számoltuk, csupán a benzinköltség öt-hatszázezer
forint lesz.
Kint fontos lehet a nyelvismeret is: franciául egyikünk se tud, de beszélünk angolul,
németül és oroszul is. És mindenhol találkozni magyarokkal is: ha minden igaz, egy
Magyarországon végzett orvosnak is viszünk majd ki egy levelet
Amire vállalkoztak, nem egy átlag turistaút: magunk számára is igazi megmérettetés
lesz, ilyen utakon dől el, mire vagyunk igazán képesek, és mennyire számíthatunk a
barátainkra.
Beszélgetőtársunk szereti a kihívásokat: 19 évesen elmentem Bilbaoba kerékpárral.
Nem volt pénzem, de szerettem volna utazni, hát felültem egy drótszamárra. Visszafelé
azonban már eladtam a biciklit, és az árából hazautaztam. Utána vagy 25 évig nem is
ültem kerékpárra
Nem szeretnék az autót Afrikában hagyni
Az autót visszafelé sem otthagyni, sem eladni nem tervezik. Sőt azt remélik,
visszafelé kicsit gyorsabban tudnak majd haladni: Mindenkinek kötött a szabadsága.
Legkésőbb tíz nap alatt szeretnének hazavergődni, persze nem tudhatjuk, lesz-e gond
az autóval. Persze arra is fel kell készülni, hogy ha nagyobb probléma akad,
akkor repülővel kell hazajönniük.
De nagyon nem szeretnék az autót Afrikában hagyni: a szponzorok támogatását
viszonozni szeretnék, így cserében az autó oldalain tíz hónapra reklámfelületeteket
biztosítunk: A nagyobb ablakfelületeket is kiajánlottuk egy-két nagyobb cégnek,
azonban jellemzően inkább a kisebb cégeket sikerül megnyerni. Egyébként nagy hírverés
várható, a tv2, RTL Klub, a Travel és a helyi médiák állítólag napi szinten követni
fogják a csapatokat."
Tevepörköltet szeretne főzni a sivatagban
A vendéglátós végzettségű, szakács-cukrász Szendrey Ákos bevallja:Mániám,
ha a világ bármely részébe eljutok, mindenütt szeretek az éttermek konyhájába is
benézni. Kíváncsi vagyok, hogyan készülnek az ottani specialitások.
Kint Afrikában pedig az a vágya, hogy egy tevepörköltet főzhessen. Az étkeztetésüket egyébként vegyesen képzelik el: egyrészt helyi ételeket jól átsütve, másrészt hazai konzerveket kívánnak fogyasztani: "Viszünk bográcsot is, mindent, amit meg tudunk fogni, megfőzünk. Persze nagyon meg kell fontolni, mit ehetünk meg, és mit nem. De kenyeret mindenütt adnak, tojást is lehet kapni, ha pedig lemegy rólam pár kiló, azon se bánkódom
A család is támogatja utazását: A feleségem is nagyon pozitívan áll hozzá. Addig pedig próbálom úgy rendezni a dolgaimat, hogy utolérjem magam. Az elmúlt években sokkal kevesebb szabadságot vettem ki, mint az alkalmazottaim, most úgy döntöttem, megérdemlek négy hetet. A tél és a január a vendéglátásban úgyis nyugalmasabb időszak."
Amitől jobban aggódok, azok a skorpiók és a kígyók
Öt védőoltásra számítanak, amelyekbe már az ismétlők is benne
vannak. Emellett az útipoggyászba fertőtlenítőtabletták is kerülnek. Tudják,
jobban oda kell figyelnünk a kézmosásra is. Sikerült beszerezniük egy speciális, a
skorpió- és kígyómérget kiszívó berendezést is. Ha nem is tudják száz százalékig
eltávolítani a mérget, a sivatag közepén, amíg orvost nem találnak, nagy segítség
lehet ez a berendezés. Kígyómarás esetén arra is felkészültek, a legfontosabb: el
is kell kapni a támadót, hogy később be tudják azonosítani, milyen ellenanyagot kell
a szervezetbe juttatniuk. Elméletben már azt is megtanultuk, hogy Afrikában addig
nem szabad beleugrani egy bakancsba, amíg azt ki nem rázzuk.
A szélsőséges időjárási viszonyokra azonban lehetetlen előre felkészülni
Januárban indulnak, hólánccal és téli gumikkal. Míg Európában mínuszokra
lehet számítani, addig Afrikában plusz negyvenre. Nem félünk, igaz a
sivatagban kemény lesz, nappal meleg, éjszaka hideg, de valahogy csak kibírjuk.
Az alapfelszerelésben olyan ruhadarabokat készülnek kivinni, amit aztán kint el is ajándékozhatnak.
Kamerát is visznek, és miután hazatértek, a kész és vágott anyagot itthon az egyik
üzletben szeretnék a nyilvánosságnak is bemutatni.
Úgy tervezik, a távot felváltva vezetik le. "Lehet, mosolyog mire januárban
visszaérünk, mivel nincs szervokormány az autón negyvenkettes lesz a karunk.
Különösebb edzéstervük nincs, most szponzorok felkutatásával telik az idő: Mindannyian
napi nyolc-tíz órát dolgozunk, állóképességünket biciklizéssel trenírozzuk.
Nincs különösebb edzéstervünk.
Az autó nyolcvan százalékos készenléti állapotban van, az Uránia udvaron a parkolóban
bárki megtekintheti. Szeptember 8-án a Budapest-Makó úton tesztelik, ahová a többi
csapat is lelátogat: ez egy ismerkedéssel egybekötött kiruccanás lesz, ahol egyrészt
az autókat tesztelik, másrészt a ralizók is megismerhetik egymást, információkat gyűjthetnek.