Közreadta a Szonda Ipsos a 15 év feletti magyar internetezők által januárban legtöbbet látogatott ötven weboldal listáját. A felmérés a Google.hu-t hozta ki a leglátogatottabbnak, közel 2,9 millióan ugrottak rá legalább egyszer a népszerű kereső hazai változatára 2008 első hónapjában megérdemelten, hiszen bár sejtéseink szerint a legtöbben még mindig csak a keresőfunkciót látják benne, ne feledjük, hogy a guglisokhoz tartozik a földkerekség legfeljettebb nyilvános műholdas térképrendszere, plusz egy rakat egyéb hasznos funkció, mint a naptár vagy a szuperstabil levelezőrendszer.
Hiába lehetünk szemtanúi arcpirító akadozásainak a mai napig, az elmúlt években egy talpalatnyi fejlődést sem produkáló, egyre gázosabbnak tetsző iWiW még bőven befért a második helyre a maga 2,6 millió kattintásával.
Nagy kár, hogy már amint azt egyre többen emlegetik csak szinte online telefonkönyvként funkcionál, az igazi közösségépítő élményt ígérő nemzetközi Facebook még mindig nem terjedt el itthon. Hiába nem kell hozzá meghívó, tölthetünk fel akármennyi képet, és kapunk egy csomó kényelmes opciót, az angol nyelvismeret követelménye, úgy tűnik, még mindig erős visszatartó tényező.
2,2 millió klikkel a Startlap került a harmadik helyre. Erről az oldalról rögtön három népszerű levelezőbe is beléphetünk, háromféle keresővel kereshetünk, tematikus blokkokban kutakodhatunk hírek után, így logikusnak tűnik, hogy sokan innen vágnak neki nap mint nap a bitek sztrádájának. Negyedik lett a listán a Freemail, a levelezőrendszer, ami eléggé elítélhető módon még mindig kéretlen reklámlinkeket biggyeszt a tőle küldött levelek aljára. 2 millió felhasználót azonban ez sem izgat. (A következő levelező a Citromail a 17. helyen.)
Az Origóé a több klikk, az Indexé a több eltöltött idő
Ötödik helyre esett be a YouTube, amit viszont tapssal jutalmazunk: 1 millió 551 ezer honfitársunk nézeget itt videókat, szemben a hazai riválisokkal, az Index-közeli Indavideóval (842 ezer látogatóval 20. helyezett), és az origós Videával (550 ezer klikk, 41. hely). Apropó Origo: a toplista elsőszámú hírportálja címet ők birtokolhatják a maguk előkelő hatodik helyével és az 1 millió 507 ezer vizitorral. A nagy rivális Index csak a tizenharmadik, 1 millió 82 ezer klikkel.
A két nagy online médium közé három ingyenes tárhelyszolgáltató ékelődött be: tíztől a tizenkettedik rajtkockáig uralkodik az Extra.hu, a Freeweb.hu és az Ultraweb.hu, előttünk nyolcadikként az iWiW-versenytárs MyVip díszeleg 1 millió 322 ezer kattintással. Ami csodálkozásra adhatna okot, az a Live.Com kilencedik helye és a Microsoft.com hetedikje, ám ha tudjuk, hogy a legtöbb gépen kezdőlapként alapból ezek vannak belőve helyenként a tizenharmadik helyet foglaló MSN.com , máris érthető a helyzet (az már kevésbé, hogy a felhasználók miért nem állítják át ezeket, ha úgyis elnavigálnak onnan).
Ahogy azt a kutatásban is kijelentik, a látogatottság mellett fontos információ a webhelyekről, hogy az ezeket felkeresők mennyi időt töltenek el a tartalmat böngészve, használva. Ebben a dimenzióban vizsgálva az oldalakat az első három helyen Google (15 millió 134 ezer óra), iWiW (8 millió 926 ezer óra), Startlap (5 millió 642 ezer óra) nincs változás, a negyedik helyen azonban már az Index.hu áll, 3 millió 230 ezer órácskával. Az Origo-n csak 2 millió 277 ezer óráig időztek a látogatók. És újabb bizonyíték arra, hogy nincsenek az országban Bill Gates fetisiszták, csak a kezdőlapot nem váltják át saját szájízükre: a kattintások alapján toptízben szereplő Microsoft.com-on potom 149 ezer órát töltöttek el a userek, tehát amint felnyílik előttük az oldal, már húznak is onnan.
Konklúzió, mert az kell
A felmérés valami olyasmit sejtet, hogy aki tudatosan használja a netet, az jól ki is aknázza, aki meg nem, azokból még mindig több van. Ezt mutatja, hogy az olyan szolgáltatások is alig vesztettek presztízsükből, amiktől nyugaton már régen elfordultak volna - amit megszoktunk, attól nehezen szakadunk el. Az olyan webkettes alkalmazások, mint a Facebook, a Flickr képmegosztó, a Last.FM vagy a Twitter még fel sem bukkantak a listán a magyarok többsége egyelőre még mindig ott tart, hogy e-mailben elküldi a hét vicces képét a barátainak. Lemaradásunk csúnyább, mint Kelemen Anna mellei, de legyünk optimisták: jőni fog, minek jőnie kell.
(Ha nem elégszik meg ennyivel, böngéssze tovább a Szonda Ipsos-Gemius Hungary táblázatát itt.)