Van Magyarországon egy mondás: aki fizeti a zenészt, az rendeli a zenét – ez volt a magyarázat Bartal Tamás, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) helyettes államtitkára részéről a Győr-Sopron Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) rendkívüli közgyűlésén, szenteste előtt arra, hogy miért nem engedi a magyar fél, hogy vele együtt tőkét emeljenek az osztrákok a vasúttársaságban, és miért szorítja partvonalra a tulajdonostársat - írja cikkében a 24.hu.
Karácsony előtt ugyanis a cég közgyűlésén olyan változtatásokat hajtottak végre, amelyek révén Bécsnek mára gyakorlatilag semmilyen érdemi beleszólása nem maradt a vállalat irányításába. Mindezt egy ügyesen kivitelezett tőkeemelési döntéssel érték el.
A cikk szerint a közgyűlésen a 71,8%-os részesedéssel rendelkező magyar állam és a 28,2%-os tulajdonhányaddal bíró osztrák fél képviselői eredetileg úgy tervezték, hogy közösen emelik meg a GYSEV alaptőkéjét: a magyar fél 890 millió, az osztrák pedig 350 millió forintot tett volna bele, így fenntartva az előzőleg kialakult tulajdoni arányokat. Az osztrákok – valószínűleg megsejtve a magyar fél szándékait – kérték, hogy a két tőkeemelést egyetlen napirendi pontként tárgyalják. Ezt azonban a magyar oldal elutasította, majd kizárólag a saját tőkeemelésüket hagyták jóvá.
Ennek eredményeként a magyar állam tulajdonrésze 75,0101%-ra nőtt, míg az osztrák fél részesedése 24,9899%-ra csökkent. Ez éppen elég volt ahhoz, hogy a magyar állam minősített többséget szerezzen a cégben. A 25% alatti tulajdonhányad miatt az osztrákok elvesztették bizonyos stratégiai jogokat, amelyek korábban biztosították számukra a fontosabb döntésekben való részvételt.
Bár az osztrák fél a cégbíróságon megtámadta a döntést, az ügy kimenetele továbbra is bizonytalan. Ugyanakkor a magyar túlhatalmat máris kihasználták: a közgyűlés határozott arról is, hogy a GYSEV Cargo Zrt. részvényeinek 62,5%-át átadják a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt.-nek - tette hozzá a lap.