A kormányközeli Századvég is kikutatta, hogy tanárhiány van

Az erről készített elemzést viszont nem a nyilvánosságnak szánták.

A tanárhiány súlyosbodását jelzi, hogy egyre többen tanítanak szaktárgyakat anélkül, hogy az adott tantárgyból megfelelő képesítéssel rendelkeznének – derül ki a Századvég Kutatóközpont bizalmas elemzéséből, amely a „félidős felülvizsgálat előkészítésének megalapozó elemzése” címet viseli és a Népszava idézte. A dokumentum az uniós finanszírozású hazai programok 2021–2027-es időszakra vonatkozó felülvizsgálatához készült, de nem a nyilvánosságnak szánták.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A Századvég rámutat, hogy bár ezek a pedagógusok rendelkeznek tanári végzettséggel, nem abból a tantárgyból oktatnak, amelyhez szakképesítést szereztek. Ilyen esetekre akkor kerül sor, amikor az iskolák nem találnak megfelelő szakos kollégát, vagy egyáltalán nincs elérhető szakember az adott tantárgy tanítására.

„2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és a gimnáziumokban számottevően nem változott, azonban ezt követően az indikátor értéke a megfigyelt tantárgyak esetében (természettudományi tárgy, matematika, idegen nyelv) folyamatosan nő” – áll az elemzésben. A dokumentum hozzáteszi, hogy bár első ránézésre kedvező az egy tanárra jutó diákszám, ezt az arányt valójában a képesítés nélküli tanítók magas száma torzítja.

Az elemzés konkrét statisztikákat nem közöl, megállapításait a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont A közoktatás indikátorrendszere 2023 című kiadványára alapozza. Eszerint az általános iskolákban az idegen nyelvet képesítés nélkül tanítók aránya 2010 és 2022 között 3-ról 9 százalékra nőtt. A természettudományoknál 4-ről 11 százalékra, míg a matematikánál 1,5-ről szintén 11 százalékra emelkedett ez az arány.

A HUN-REN adatai szerint 2022-ben a községi általános iskolák több mint 6 százalékában nem dolgozott képesített angoltanár, és több mint 7 százalékukban nem volt képesített matematika- vagy kémiatanár. Hasonló a helyzet a gimnáziumokban is: a matematika esetében a képesítés nélküli tanítók aránya 2-ről 5 százalékra nőtt, természettudományoknál 1,6-ról 4,5 százalékra, idegen nyelvnél pedig 1,4-ről 4 százalékra.

Az adatok forrása az Oktatási Hivatal volt, azonban a lap úgy tudja, hogy az OH 2022-től már nem vizsgálja, hogy a pedagógusok szakképesítése megfelel-e annak a tantárgynak, amelyet tanítanak.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Oktatás