Az Európai Bizottság átfogó reformot javasol az uniós járműellenőrzési szabályok terén. A tervek szerint a tíz évnél idősebb autókra és furgonokra évente kötelező műszaki vizsga várna - írja a portfolio.hu. A változások célja, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint mérséklődjön környezetszennyezés.
A bizottság számításai szerint a szigorítások révén 2026 és 2050 között akár 7 ezer életet is megmenthetnek, és mintegy 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg. Az érvelésük szerint a régebbi járművek nemcsak hajlamosabbak a meghibásodásra, hanem fokozottan szennyezik a környezetet is.
A reform értelmében minden 125 köbcenti feletti motorkerékpárra is kötelezővé válna a rendszeres műszaki vizsga. Emellett a vizsgálatok technológiai színvonala is emelkedne, különösen az elektromos járműveknél, ahol például a biztonsági rendszerek szoftvereinek működését is ellenőrizni kellene.
A kibocsátásmérésben is szigorítások jönnének: a tervek szerint a jövőben kötelező lenne az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok mérésének bevezetése, különösen a dízelautóknál. Ezzel is csökkentenék a levegőbe jutó káros anyagok mennyiségét.
A bizottság célja az is, hogy visszaszorítsa a kilométeróra-visszatekerés gyakorlatát. Ezért minden javítás és szervizelés alkalmával kötelező lenne rögzíteni a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák. Ezek az információk más uniós országok hatóságai számára is elérhetők lennének, például jármű újraregisztrációja esetén.