Április 24-én a Direkt36 és a Nyugat.hu közös szervezésében Szombathelyre is elért A dinasztia című oknyomozó dokumentumfilm, amely Tiborcz István üzleti sikereinek és felemelkedésének történetét mutatja be. A teltházas vetítést követően pedig kerekasztal-beszélgetésre is sor került, amelyet Roznár Gyöngyi, a Nyugat.hu főszerkesztője moderált. A hangulat forró volt, mint egy tavaszi kampányban: feszültség, kíváncsiság, őszinteség.
A beszélgetésen jelen voltak a film alkotói – Marton Kamilla a Direkt36 újságírója, Pethő András, a Direkt36 főszerkesztője, és Bíró Bálint, a film társrendezője –, akik nemcsak a moderátor kérdéseire válaszoltak, de a közönség minden felvetésére is igyekeztek reflektálni. Az este vezérfonala a család volt – nemcsak a Tiborcz-család, hanem a „család” mint rendszeralkotó elem, amitől helyenként úgy érezhettük, Dom Toretto is felbukkanhatna bármelyik pillanatban.
És valóban: a Halálosabb iramban szériából ismert „család” kulcsszó fájdalmasan ismerős kontúrokat rajzolt a magyar nagytőkés-rendszer köré. Itt is van egy gravitációs központ – a hatalom közelében minden pénz ugyanoda húz –, és a vagyon lecsapódása nem a véletlen műve. Az ilyen filmek segítenek visszatekinteni: van már egy felnőtt generáció, amely nem élte át, hogyan vált a Fidesz pénzügyi erővé, amikor „a papának” hirtelen kőbányái lettek.
A film narratívája vissza-visszatér Orbán Viktor kijelentéseihez, ám itt nem üres térben lebegnek a nagy szavak, hanem konkrét állításokkal és tényekkel ütköznek. Szinte minden kijelentésre jut legalább egy, de inkább két-három ellenpont, így a nézőnek alapos képe lehet arról, hogy mi is történt valójában.
A vetítés utáni beszélgetés során az alkotói folyamat kulisszái is feltárultak: hogyan lett egy ötletelésből forgatókönyv, és miként került a csapatba Bíró Bálint, aki művészfilmes háttérrel új látásmódot hozott a dokumentumfilmbe. A dinasztia épp attól működik jól, hogy nem harsány, nem vádló, hanem végig tényszerű és világos, kerülve a félreérthető megfogalmazásokat, bármiféle pátoszt.
Egy ponton Marton Kamilla elmondta: a film felét már leforgatták, amikor interjút kértek Tiborczéktól, akik azonban elzárkóztak. Ezzel párhuzamosan beindult a propaganda-gépezet, és a kormányközeli kommunikációs csatornák már arról beszéltek, hogy készül egy film ukrán pénzből, ami megpróbálja lejáratni az állampártot és annak vezetőjét, Orbán Viktort.
A film egy másik kulcsszereplője, Széchenyi Bence – gróf Széchenyi István leszármazottja – egy évekkel ezelőtti újságíróképzésen találkozott Marton Kamillával. Amikor a stáb a budai Botaniq luxusklubba próbált bejutni, szükség volt valakire, aki a neve miatt nem kelti fel azonnal a gyanút. A név pedig működött – és a terv is.
A dinasztia végül egy olyan dokumentumfilm lett, ami nem akar többnek látszani, mint ami: tényeken alapuló, alapos és minden szempontból korrekt munka. És hogy mekkora az érdeklődés iránta? A szombathelyi vetítés és a kerekasztal-beszélgetés is teltház előtt zajlott.