Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

3d-s világban élünk!?

Hol is hagytuk abba? Az előző 3D grafikával foglalkozó cikk hatására, aki úgy érzi, szivesen foglalkozna számítógépes grafikával...

Hol is hagytuk abba?
Az előző 3D grafikával foglalkozó cikk hatására, aki úgy érzi, szivesen foglalkozna számítógépes grafikával -vagy csak szórakozásból szánna rá egy kis időt a fölösből- azok most, megtudhatják, hogyan fogjanak hozzá. Persze ezeket a tanácsokat nem kötelező betartani, legfeljebb ajánlatos.

Talán kezdjük a programokkal!
mainframeIgen több is szóba jöhet, meglehetősen széles a paletta.
Kiragadok néhányat, pusztán a nagyobbak közül 3D Studio Max - LightWave - Maya  - Softimage
A cikksorozatban, egyelőre csak! a 3D Studio Max-el foglalkozom.

Második lépés egy számítógép. Akik olvassák a lapot jobb esetben rendelkeznek vele. :) Manapság már nehéz Intel Pentium II, vagy hasonló típusú gép alá menni, az informatika bármely határterületén. Ez már bőven elég a 3D világához, hogy kiismerjük a példaként felhozott programokat. Akinek ennél gyengébb - kisebb gépe van - azoknál is el fog futni a MAX, bár biztos, hogy nem oly gyorsan. Akiknek esetleg valami brutálisan gyors gépük van, azok külön örülhetnek, hogy gyorsabban dolgozik, bár a gyorsaság még nem minden... Tehát, ha lehet próbáljunk minél gyorsabb processzort belerakni a gépünkbe, általában ennek éles határt szab a pénztárcánk feneke.
Azért talán egy ilyen combos mainframe gépre nem lesz szükségünk.

Most következzen a ram. Hát ebből sem árt, ha  jócskán van a "dobozban", 64 megabyte ram az elinduláshoz elég. Ezalatt senki se várjon túl sokat, viszont 128 megával már egész jól el lehet boldogulni. Ha valakinek még ennél is több van, az ismét egy jó pont. Amennyiben ram hiány lépett fel és vásárlásra van kilátás, akkor most érdemes beruházni, mert az árak ereszkedő tendenciát mutatnak, ki tudja mi lesz még itt karácsonyig? Ez az egyik legfontosabb egység.

A monitor 
Akinek nem új a számítógépe, azoknál előfordulhat, egy-egy 14" (colos) monitor, helyette mindenképpen érdemes lesz előbb, vagy utóbb beszerezni egy nagyobb fajtát. Mondjuk egy 17" -t, bár nem olyan ritka az sem, akinek 19" colos, vagy még ennél is nagyobb monitorja van.

Olcsón is hozzájuthatunk használt monitorhoz, de legyünk nagyon óvatosak!
Előtte nézze meg a kedves vevő a  következő paramétereket:
- Milyen felbontásokat ismer, ill. azokat hogyan tudja megjeleníteni.
monitor :-)Elképzelhető, hogy "csak" 800x600 -as felbontásra képes, de az érdemi munkához 1024x768, vagy még ennél is extrémebbet szokás használni. (szélesség x magasság - képpontokban mérve)
- Hány Hertz-en (Hz) jeleníti meg az iménti felbontásokat?
Ugyanis minél több, annál kellemesebb a szemnek, hisz nem csak "levélolvasásnyi" időt töltünk a gép előtt, és ha lehet, szeretnénk "elveszni" a részletekben.
- Mennyire torzít a képernyő széle, különösen a sarkoknál.
A homályosságot és a színhűséget érdemes ezeken a helyeken megvizsgálni.
A használt monitorok hátoldalán, vagy megmaradt papírjain, ezeknek az adatoknak illik ott lennie.

Ezek az ismeretek igazán fontosak mindenki, nem csak a 3D világát kutatók számára, legfeljebb ez utóbbiaknak jobban feltűnnek ezek a bosszantó hibák, amikor gyakorolunk. Márpedig gyakorlás az van bőven, mondhatni a vizsgált tevékenység hasonlít, egy örökké éhes idővámpírra. Támadási helye: a számítógép előtti 1-1,5 méter. Érdemes tehát áldozni a szemünk érdekében. Ugye senki sem akarja mikroszkóppal olvasni az újságot? Én szerencsére még csak a nagyítónál tartok. :)

A monitor kártya, vagy 3d-s kártya, ahogy tetszik...
Itt talán minden ismertebb, kis hazánkban kapható típussal el lehet boldogulni, akkor ha az adott szoftver elindul 3d támogatás nélkül is. A max ilyen, nem szükséges külön 3d kártya, a nélkül is "szemmel fogható" eredményt produkál, elárulom, ezért is esett  rá a választásom. Bár az újabb és drágább kártyák biztos gyorsabbak és szebbek, de higgyék el ez nem minden... Ha valaki szeretne beruházni egy borsosabb áru kártyába, azoknak ajánlom  a GeForce kártyákat.

Itt érdemes egy pillanatra megállni. Sok helyen hallani olyat, hogy egy drága grafikus kártya sokat dob a RENDERELÉSEN.  (renderelés - ez alatt azt értjük, amikor a gép elkészíti a képünk minden egyes apró részletét) Egy frászt, legfeljebb a megrendelésen dob sokat az adott cégnél, ahol vesszük, és ez csak szóalakjában hasonlít az imént tárgyalt fogalomhoz.
Akármilyen a grafikus kártya, az a RENDERELÉSEN sohasem gyorsít.
A renderelés gyorsasága csakis a processzorunktól függ. Most mondhatnánk, hogy akkor miért kell jobb kártyát venni. Nos azért, mert annak a megjelenítésben van nagyon-nagyon fontos szerepe.
Például, amikor adott egy nagyon részletes objektum, amit szivesen elforgatnánk, hogy egy másik pozícióból is megnézzünk, akkor jön ki, milyen is ez a bizonyos 3dfx kártya. Mert a szabványon keresztül, amit támogat (Direct3D, OpenGL), meglepően fel tud gyorsulni a szerkesztés. Megelőzve a kérdéseket a 3dfx -es kártyák, vagy a voodoo kártyák, nem képesek ilyen gyorsításra. Sajnos ezeket csak játékoknál használhatjuk, nem olyan rossz az, csak más.

Remélem a harmadik rész megjelenésekor, már mindenki rendelkezni fog megfelelő számítógéppel, és a következő alkalommal elkezdhetjük az érdemi szerkesztést. Hitelkártyákat, pénzeszsákokat a pincéből azonnal elővenni, irány shoppingolni!

Várom a hozzászólásokat, merre még, ugyanis, minden infóval hozzájárultok, hogy együtt fedezzük fel a 3d világát.

Akik türelmetlenek, azoknak itt egy link, és egy e-mail cím:
3D Studio Max - www.ktx.com
doki_PONT_mail_KUKAC_freemail_PONT_hu


Doki

Vonatkozó cikkeink:
3d-s világban élünk!?

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Életmód

Tovább az oldalra