Van egy kitünő ötletünk, hogyan váljon minden kedves érdeklődő kocsányon lógó szemű 3D szerkesztővé, járja végig a Nyugat.hu 3D tanfolyamát. A lassú bemelegítés után most az alapozással foglalkozunk, majd a kemény edzések következnek. Soha sem késő bekapcsolódni.
Hát nehezzen, de azért valahogyan mégis összejött ez az új cikk. Talán a kevés hozzászólás miatt váratott ennyit magára (ez buzdítás akar lenni kedves olvasóm).
Nos mivel az előző cikkben valami konkrét dolgot ígértem, legyen ez egy toll.
Mielőtt valaki megkérdezné, hogy miért épp egy toll? Hát talán azért, mert ez akadt a kezembe az íróasztalomon, s mert kellőképpen egyszerű, és kedvcsináló feladat. Még jó, hogy nem egy elefántot pillantottam meg először :-)
Tehát,
először is tisztázzuk, hogy a modell 3D Studio Max -ben készül, az viszont total biztos, hogy más programokban (3D szerkesztők előnyben :-)) is el lehet készíteni. Lehet, hogy nem éppen így, de valahogyan meg lehet oldani.
Az első képen láthatjuk az elinduláshoz szükséges köröket, amiket legegyszerűbben a Create/Splines menü Circles pontjánál találhatunk meg. Ezekkel rajzoljuk meg a toll keresztmetszetét, hasonlóan, mint a képen.
Ezután kijelöljük az egyik kört és a Modify panelon - a create mellett - átkonvertáljuk NURBS -ra. Ezt megtehetjük, ha a képen látható, bekarikázott ikonra az egér jobb gombjával kattintunk, majd a listából kiválasztjuk az említett NURBS-ot.
Ezzel nagyot léptünk előre a szerkesztésben, de még a többi kör is hátravan. Ezeket is konvertáljuk át.
A legegyszerűbben ezt úgy érhetjük el, ha eddig sikerült, hogy az alatta levő Attach, vagy Attach multiple kapcsolóval egyesítjük a köröket.
A kapcsolók között a különbség csupán annyi, hogy az Attach -al egyesével kattintgatnunk kell a többi objektumon, míg az Attach multiple -el egy listából jelölhetjük ki, hogy mivel is akarjuk egyesíteni (előnyös nagyobb elemszám esetén).
Miután ez megvan már viszonylag egyszerűen készen lesz a toll teste. Ehhez ugyanitt a Modify panelon a Create Surface alatti U Loft gombot nyomjuk be. Miután benyomtuk az említett gombot, szépen végigkattintunk rajtuk, az első körtől az utolsóig.
Ekkor hasonló képek várnak :
![]() | ![]() |
Ezek után még szükségünk lesz valamire.
Hát, ennélkül a toll nem is toll.
Ez is hasonló módszerrel készül, csak itt a Modify panelon a NURBS -n belül kapcsoljuk be a Sub-Object kapcsolót, és megkeressük ebben a Surface CV-t, itt próbáljuk meg a vezérlőpontokkal elérni a kívánt formáját.
Hát, most már csak a mintázat (material editor), a fények és esetleg egy asztallapra van szükségünk.
De hogy ti is bekapcsolódjatok ezt a folytatásra tartogatom. Addig is, ne kíméljetek a véleményekkel.
Ha kíváncsiak vagytok, milyen lehet ez a toll a szerkesztés végén nézzétek meg a képet a 3D szerkesztők hirdetőfalán a következő címen, ahol més sok érdekesség, jól megkreált alkotásokat is találhattok:
cghp.sns.hu/Alkotok/Doki/1.htm
Email a szerzőnek, avagy "hát ti meg még mit akartok?"
doki_PONT_mail_KUKAC_freemail_PONT_hu
Vonatkozó cikkeink:
3d-s világban élünk!? - 1. rész
3d-s világban élünk!? - 2. rész