Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

3 diéta, ami jóval többet árt, mint használ

Lehet, hogy gyors fogyást ígérnek, de vajon milyen árat fizetünk érte?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az ember manapság nem tud úgy átlapozni egy magazint, hogy ne botolna bele valamiféle „garantáltan” hatásos diétába. Mindegyik ugyanarról szól: nem enni valamit, vagy éppen pont csak azt az egy bizonyos dolgot fogyasztani hetekig, vagy éppen jócskán lecsökkenteni a napi kalóriabevitelünket.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

De egyes diéták nemcsak, hogy nem hatásosak, hanem még ártalmasak is szervezetünk számára. Lehet, hogy fogyunk velük valamennyit, de az okozott kár jóval meghaladhatja azt az örömöt, hogy megint beleférünk a tavalyi farmerünkbe. Lássunk hát három ismert diétás módszert, és a következményeiket!

Csak egyféle dolgot ehetünk, ha ezt a diétát követjük - de vajon mik a következmények?
Nyugat.hu

1. Egyféle étel (vagy ételcsoport) diéta

A módszer: több napon át nem eszünk mást, mint azt az egyféle ételt (káposztaleves, grépfrút), ételcsoportot (nyers zöldségek, gyümölcsök) vagy ételfajtát (gyümölcslé).

Amit ígér: gyors fogyást, amivel elindulhatunk az egészséges táplálkozás hosszú és rögös útján, és hogy

méregteleníti

a szervezetet.

A probléma: ha folyamatosan csak egyféle ételt eszünk, akkor hiányozni fognak a szervezetből a szükséges fehérjék, rostok, vitaminok és egyéb fontos mikrotápanyagok.

A kockázatok: komoly kalóriamegvonásnál néhány nap után a test elkezdi elégetni az izmokat, hogy energiához jusson. Ez felborítja az anyagcserét, így a diéta befejezése után sokkal nehezebben égeti majd el a bevitt kalóriákat. Ha nagy mennyiséget fogyasztunk ezekből az ételekből – zöldségekből, gyümölcsökből - az akár kellemetlen puffadáshoz vagy heveny hasmenéshez is vezethet. Ami pedig elhagyja a szervezetet, azok egyáltalán nem méreganyagok, hanem sok a folyadék, fruktóz és egyszerű szénhidrát, amivel a diéta alatt túltöltöttük az emésztőrendszerünket.

Elméletileg jól hangzik, de vajon tényleg egészséges a magas fehérje diéta?
Nyugat.hu

2. Fordított diéta: magas protein-, alacsony szénhidrátmennyiség

A módszer: Rengeteg fehérje és minél kevesebb szénhidrát fogyasztása.

Amit ígér: a fehérje emésztése közben sokkal több kalóriát égetünk, és mivel a fehérje lassabban ürül ki a szervezetből, ritkábban éhezik meg a diétázó. Ráadásul a kevesebb szénhidrát miatt alacsonyabb a kalóriabevitel, ami fogyást eredményezhet.

A probléma: azáltal, hogy a napi energiabevitel nagy részét például szalonnával és tojással fedezzük, a szervezet nem biztos, hogy megkapja a megfelelő mennyiségű szénhidrátot. A szénhidrátokat gyakran állítják be úgy, mint a testünk elleni legnagyobb vétket. Ez annyiban igaz, hogy normál táplálkozással valóban túl sokat viszünk be belőle, nem csak a cukrok miatt, de a gabonaalapú ételekkel is. Ugyanakkor még mindig ez testünk számára a leghatékonyabb tápanyag, másrészt az agy is szénhidrátot használ üzemanyagként (miközben persze, ha nem fogyasztunk szénhidrátot, akkor is tud üzemelni a ketonok segítségével). A szénhidrátok tehát egy moderált mennyiségben szükségesek a szövetek és az olyan szervek számára, mint az agy és a szív. A legfőbb kérdés, hogy minimálisan mekkora mennyiségű szénhidrát szükséges.

A kockázatok: amennyiben nem viszünk be szinte egyáltalán szénhidrátot (ez azért elég extrém helyzet, hiszen maximum néhány 10 grammról van szó ilyenkor naponta, tehát gyakorlatilag egy szem almán kívül minden kilőve), akkor a szervezet egy idő után ketonokat fog előállítani, elsősorban az agy számára. A szénhidrátról, mint üzemanyagról való átállás a szervezet számára meglehetősen komoly megrázkódtatás, ezért rosszullétet, fejfájást, izomfájdalmat érezhetünk. Más, szintén kellemetlen következmény lehet a lecsökkent szénhidrát-mennyiség eredményeként a székrekedés (a rosthiány miatt), intenzív fáradtság és rendkívüli lehangoltság.

Ha nem eszünk elég kalóriát, abból vajon nem lesz gond?
Nyugat.hu

3. Egyszerű kalóriamegvonásos diéta

A módszer: kevesebb kalória fogyasztása, mint amennyire testünknek naponta szüksége van.

Amit ígér: nemcsak hogy a jövőbeni szívbetegségek esélyét csökkentheti, de javítja a szív- és érrendszeri funkciókat, miközben még fogyaszt is.

A probléma: ha drasztikusan csökken a kalóriabevitel, akkor az emberi test úgy alkalmazkodik, hogy megtanulja elvégezni a feladatait kevesebb energia felhasználásával. Lelassítja az anyagcserét, hosszabb ideig tárolja a zsírt, és hosszabb ideig tart számára elvégezni az alapfunkciókat, mint például a légzés. Tehát szó szerint lelassul, hogy túléljen.

A kockázatok: ha csak egy kicsivel is több kalóriát fogyasztunk, mint az előírt diétás mennyiség, a testünk sokkal gyorsabban hízásnak indul, mint normál állapotában. Sőt, az így felszedett kilókat leadni is jóval nehezebb. Nagy az esélye az izomzat és a csonttömeg elveszítésének (és a férfiak számára a tesztoszteronénak). És ha csak nem egy orvos figyelő tekintete mellett követjük ezt a diétát, akkor előfordulhat, hogy hiány keletkezik testünkben valamilyen alapvető tápanyagból is.

A megoldás tehát - az ígéretekkel ellentétben - nem olyan egyszerű, de ezzel mára már valószínűleg a fogyókúrázók 90 százaléka tisztában van, csak épp még a keresgélés fázisánál tart, ezért próbál ki újabb és újabb recepteket. A maradék 10 százalék pedig örülhet a kiváló genetikájának - még ha nincs is tisztában azzal, hogy ennek köszönhet mindent -, vagy éppen annak, hogy pont megtalálta az adottságaihoz legjobban passzoló, ideális étrendet.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Életmód

Hirdetés