Szombathelyen éppen tegnap jelentették be Hét új, környezetkímélő, csuklós Mercedes-busz áll forgalomba Szombathelyen 2020. October 26. 15:08 , hogy új, környezetkímélő buszok állnak hadrendbe, ami egyrészt örvendetes, másrészt csak csepp a tengerben.
Abban a legtöbb közlekedő egyetért, hogy a szombathelyi közlekedés – ahogy a többi városé is – nagyon gyors és nagyon drasztikus beavatkozásokat igényel.
De, hogy ezek a változások hogyan és miként történjenek, már nagyon eltérők az elképzelések.
Nyilvánvalóan másként képzeli el az ideális közlekedést az autós, a kerékpáros, buszos és a gyalogos, és akkor még figyelembe kell venni olyan "apróságokat", mint környezetvédelem, fenntarthatóság és gazdaságosság.
És a döntéshozók valószínűleg azt sem bánnák, ha a végén jól jönnének ki mindebből a szavazatok számát tekintve.
Mindenesetre nagy fába vágta a fejszéjét a városvezetés, amikor az egész város közlekedését nekiállt megreformálni.
Pontosabban először csak valamiféle koncepcióval előrukkolni.
Úgy tűnik, ez utóbbiból lesz is valami.
Lapunk információ szerint ma írták alá a városházán azt a szerződést, amely értelmében a koncepciót a budapesti TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. készíti majd el nettó 33,3 millió (bruttó 42 millió) forintért.
A Trenecon a munkát közbeszerzésen nyerte el, merthogy ők adták a legjobb ajánlatot.
Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) dokumentumai szerint a felhívásra meglepően sok, tíz ajánlat érkezett, ebből öt érvényes is volt. (A többi négy kicsivel vagy éppen jóval nagyobb összegért vállalta volna a munkát.)
Mi is a munka?
A közbeszerzési dokumentumok szerint a koncepció elkészítését az EU finanszírozza, és a projekt leírását meg is találtuk a városháza honlapján.
Ebből egyrészt kiderül, hogy az ajánlat bővel belefér a 70 milliós keretbe, másrészt itt találjuk meg, pontosan mit is várnak el a koncepció készítőjétől.
"Az éghajlatváltozás mérséklése, a szén-dioxid kibocsátás csökkentése és az élhető városi környezet kialakulása szempontjából kulcsfontosságú terület a közlekedés fejlesztése. A megyei jogú városok és agglomerációjuk lakossági utazási igényeinek, valamint árufuvarozás iránti szükségleteinek növekvő tendenciája mind szűkebb kapacitásokat eredményez. A megnövekedett forgalmi igények következtében egyre több gépjármű tölt el egyre több időt a város útjain, károsítva a levegő minőségét és fokozva a zajterhelést. A városi életminőség és a gazdasági versenyképesség együttes javítása érdekében a megyei jogú város és agglomerációja tekintetében olyan közlekedési rendszer kialakítása szükséges, amely a fenti célkitűzések teljesítésével egyidejűleg hatékony erőforrás-felhasználással és magas színvonalú mobilitási szolgáltatásokkal bír. A fenti célok elérése érdekében jelen projekt keretében elkészül Szombathely Megyei Jogú Város fenntartható mobilitási terve (SUMP). A SUMP magában foglalja Szombathely komplex közlekedési koncepciójának megalkotását a teljes funkcionális várostérség egészére vonatkozóan, minden közlekedési ágra és a közlekedés valamennyi szereplőjére kiterjedően."
Izgalmasan hangzik, és kíváncsian várjuk a végeredményt.
A kiírás szerint a cégnek 2022 február végéig kell letennie a koncepciót.
Hogy aztán mikor, mi és hogyan valósul meg belőle, az külön történet lesz.
A 68 főt foglalkoztató TRENECON Tanácsadó és Tervező Korlátolt Felelősségű Társaság négy fővárosi vagy főváros közeli magánszemély tulajdonában van. Tavalyi árbevételük közel kétmilliárd forint volt.
Néhány korábbi projektjük itt található.
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.