26 tonna kerozint elégetve, különgéppel utazott Novák Katalin a dubaji klímacsúcsra

Képmutatással vádolják a környezetvédő szervezetek azokat a politikusokat, akik a lehető legkörnyezetszennyezőbb módon, magángéppel érkeztek az ENSZ dubaji Klímacsúcs-találkozójára.

Képmutatással vádolják a környezetvédő szervezetek azokat a politikusokat, akik a lehető legkörnyezetszennyezőbb módon, magángéppel érkeztek az ENSZ dubaji Klímacsúcs-találkozójára, hogy ott a szén-dioxid-kibocsátás radikális csökkentéséről beszéljenek a bolygó megmentése érdekében - írta a 24.hu.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Elrettentő példaként hozták fel a brit delegációt, ahol Károly király, David Cameron külügyminiszter és Rishi Sunak miniszterelnök is külön-külön géppel érkezett, de bírálták az Egyesült Államok éghajlatvédelmi megbízottját, John Kerry egykori külügyminisztert is, aki felesége gépével ment Dubajba. Ide lehet citálni az ENSZ-főtitkárt, António Gutterest is, aki miután kiszállt a magánrepülőjéből, arról beszélt, hogy „nem menthetünk meg egy égő bolygót olyan tűzoltókészülékkel, amely fosszilis üzemanyagot fecskendez ki”.

Magyarországot Novák Katalin köztársasági elnök képviselte, aki szintén nem menetrend szerinti járattal, hanem a leginkább kormányzati célokra használt honvédségi Airbus A319-cel repült Dubajba, Egyiptomból. A Flightaware adatai szerint a 140 üléssel rendelkező gép először Kecskemétről Budapestre repült, ahol felvette Novákékat, majd onnan Egyiptomba szállt. Ez november 26-án történt. A köztársasági elnök bejegyzése alapján az afrikai ország stratégiai partnere Magyarországnak, fontos szerepe van az illegális migráció feltartóztatásában. Találkozott Abdel Fattáh al-Szíszí elnökkel is, akivel gazdasági és felsőoktatási együttműködésről is tárgyaltak.

Egyiptomból négy nappal később repültek tovább Dubajba, ahonnan három nap elteltével szombaton tértek vissza Budapestre.

A túra alatt 26 tonna kerozint égettek el a 24.hu számításai szerint (közel 11 órát repültek összesen, az Airbus A319-112 pedig 2374 kilogramm üzemanyagot fogyaszt el óránként a hivatalos adatok szerint), ami azt jelenti, hogy 65 tonna szén-dioxidot bocsátottak ki.

Egy átlagos európai háztartás 7,5 tonna szén-dioxid kibocsátásáért felel évente.

A klímaváltozás elleni küzdelem fókuszában a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése áll, ez az üvegházhatású gáz a fő felelőse a globális felmelegedésnek, a csökkenő sarkvidéki jégtakaróknak, az emelkedő tengerszintnek.

A dubaji klímacsúcson azt a vállalást tették a résztvevők (néhány ország kivételével), hogy 2030-ra megháromszorozzák a megújuló energiaforrások termelését, amelynek nyomán 2050-re akár teljesen meg lehet szabadulni a fosszilis tüzelőanyagoktól, hogy csökkenjen a légkörben a szén-dioxid. Emellett létrehoztak egy több milliárd dolláros klímaalapot a klímaváltozás okozta károk enyhítésére.

A lap megkereste Novák Katalin hivatalát, hogy osztja-e a környezetvédelmi szervezetek bírálatát, és hogy megtudja, kerestek-e más lehetőséget az oda- és hazajutásra, és egyáltalán, mekkora delegációval mentek Dubajba, mennyibe került az út, de a cikk megjelenéséig nem kapott választ. Novák egyébként a család fontosságáról és a fenntartható demográfiáról beszélt Dubajban.

A 24. hu azt is kiderítette, mennyit lehetett volna spórolni. Fajlagosan tizenegyszer környezetszennyezőbb lehet egy magángép egy kereskedelmi járatnál: egy Cessna 640-es kisgép és egy Airbus A380-300-as menetrend szerinti járat kibocsátását vizsgálták meg London és Dubaj között, így jött ki ez az érték. A kereskedelmi repülésnél sokkal klímabarátabb a vonatozás, de ez a jelen esetben nem életszerű megoldás.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet