Ahogy arról már többször is írtunk, Nem lesz egyszerű Szombathelyről Budapestre vonatozni – Nemcsak Győr, de Veszprém felé is vonatpótló buszok járnak majd 2023. September 26. 11:25 nem kis feladat Szombathely és Budapest között vonatozni mostanában. A győri fővonalon a MÁV, Celldömölk felé a GYSEV építkezik. Más irányokban is lezárások vannak és buszok közlekednek.
A Szombathely és Budapest közötti vonal elején és végén lévő két szakasz felújítása várhatóan december közepéig tart - erről a a Népszava is írt cikkében, amelynek szintén a kaotikus állapotok adtak témát.
A Népszava az utasok hatalmas felháborodásáról írt. A lapnak főleg a kisgyerekesek és idősek, fővárosi kórházba tartók panaszolták, hogy „nem leányálom” vonatról le, buszra fel kapaszkodni, cipekedni, zsúfolt körülmények között utazni.
Ha Győr felé Intecityvel közlekedünk, valóban hat le- és felszállás szükséges a Budapestre jutáshoz, de ne felejtsük el, hogy lehet választani egy másik útvonalat: a Székesfehérvár felé közlekedő gyorsvonat esetében "csak" a Szombathely-Celldömölk szakaszon van szükség buszos pótlásra.
Az összehangolatlan pályafelújítások miatt az újság megkereste mindkét vasúttársaságot. A Gysev illetékeseitől azt kérdezték: miért nem vártak a szombathelyi pályaépítéssel addig, amíg a MÁV befejezi a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz felújítását?
A GYSEV szerint nem tehettek másként, mert „a szombathelyi állomás páros állomásfejének állapota és a 2023-2024-es menetrend betartása feltétlenül szükségessé teszi az átépítést.” Ráadásul a cég állítja, hogy régóta tudott a MÁV is a munkájukról.
„A vágányzár lemondása pedig a megkötött közbeszerzési szerződések alapján jelentős kötbérfizetési kötelezettséget vont volna maga után.” – írta a társaság.
A MÁV nem tagadta, hogy a GYSEV időben készült a felújításra, ám a társaság szerint a biatorbágyi munkát nem halaszthatták el, az üzembiztonsági szempontokat vették figyelembe.
A cég közölte, a szokásos tervezési gyakorlattól eltérően, most nem volt idő a vágányzárak összehangolására, azonban a vonatok közlekedése során igyekeznek olyan megoldásokat találni, melyek az utazóknak a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzák.
Mindez különösen az osztrák vasút (ÖBB) múlt heti döntésének ismeretében abszurd. Ahogy arról lapunk is írt, az osztrák vasúttársaság pénteken bejelentette, hogy hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról a Budapest–Bécs fővonalon. Azért, mert a Biatorbágy és Szárliget közötti felújítás miatt annyit késtek a nemzetközi járatok, ami már tolerálhatatlan volt Ausztriában.
Emiatt október 2-a és 26-a között nem lehet közvetlen járaton utazni Münchenbe Budapestről vasúton: a vonatokat Bécsben megállítják, a München felé utazóknak át kell szállniuk.