Egy hónapja is van már, hogy a szombathelyi Haladás pálya gyepcseréjéről írtunk Megkérdeztük, miért cserélik ki a szombathelyi stadion gyepét 2023. June 28. 11:11 , illetve szerettünk volna írni érdemlegeset, de elakadtunk az ügymenetben.
Bár a pálya környékén lakókat és a csapat szurkolóit is érdekelte volna, miért kell a stadion gyepét lecserélni, s kérdéseket is tettünk fel az illetékeseknek, választ azonban akkor – és azóta sem – kaptunk.
Így arról számoltunk, számolhattunk be, ami amúgy is látszott, hogy a füvet cserélik, de az ok és indok nekünk is, olvasóinknak is ismeretlen maradt.
Így maradtunk volna kétségek között, amikor Varga Gábor építőmérnök kopogtatott szerkesztőségünk ajtaján, mondván, tudja a baj okát, és a megoldást is rá. S ahogyan haladtunk előre a beszélgetésben, kiderült, úgy ismeri a Haladás pályát, mint a tenyerét, lévén, az építés kezdete óta mellette volt.
De a történet korábban kezdődik.
Varga Gábor azt mondja nekünk, hogy 1972-ben végzett a műszaki egyetemen, és '85-ben védte meg a doktoriját mikroszivárgás témakörben, ami után a celli víztársulatnál dolgozott ’73-tól 2015-ig. ’92-ben a büki golfpályát építette alvállalkozóként, 95/96-ban az alcsútdobozi golfpályát fővállalkozóként, amely utána Európa ötven legjobb pályája közé lett besorolva.
Mindezek után történt, hogy a ’celli futballcsapat 2000-ben NBI/B-s lett, s az akkori támogató kérdezte tőle, ha tudsz golfpályát, akkor talán tudsz futballpályát is építeni. Mondta neki, persze, hogy tud, hiszen a sportlétesítmények mind mérnöki létesítmények, ezeknek pedig van szabványa.
Ő Celldömölkön a németet vette elő, s a pálya annyira jó lett, hogy 2001-ben a pápait is megcsinálta felkérésre. Ott huszonkét éves a gyep, azon még nagyjavítás nem volt – mondja. 2014-ben volt az U19-es EB felcsúti központtal. Egész Európában esett, Magyarországon is. Felcsúton nem tudtak játszani a sár miatt, de Pápára elhozva a meccseket, egy nap alatt kettőt is lejátszottak gond nélkül.
Mint meséli, 2016-ban írt egy cikket arról, mik a gondok a magyarországi futballpályákkal. Ebben kifejtette, hogy a futballpálya nem kiskert. A kertben akkor mennek füvet nyírni, amikor optimális a talaj, a futballpályára meg amikor muszáj, kis túlzással, amikor a sípjába fúj a bíró.
Mindezek után mesél nekünk a Haladás elnökével való kapcsolatáról, arról a magyaros történetről, hogyan volt először a pálya tervezője, majd szakértője, akit aztán végül az építkezés alatt a biztonságiak be sem engedtek. Ő azonban a hátsó bejáraton „belógott”, és végig dokumentálta az építkezést.
Mint mondja, tán azért bántak vele ilyen cudarul, mert előtte
a terveket áttanulmányozva kijelentette, azok nem jók, a pálya viszont ennek ellenére ezek alapján készült el.
És itt érünk a szakmához, egyszerűbben ahhoz az alapvető kérdéshez, mi is a baj a Haladás pálya gyöpével, hogy már most cserélni kellett, holott szerinte, ha jól építik, ez egyáltalán nem lenne indokolt.A sok hiba amivel a pálya felépült, csak évek múltával lesz érezhető, ezért ezzel most nem foglalkozom - mondja. A Haladás pálya gondja a tizenöt centis gyephordozó réteg, ami úgy sikerült, hogy gyakorlatilag egy vízzáró réteget hoztak létre.
Ezerszer rosszabb a vízáteresztő képessége, mint amilyennek kellene lenni, de
a mostani csere után talán még rosszabb lesz.
Felszedték, és az egyenetlen felületre két-három centi homokot terítettek rá. Tehát egyrészt van a vízzáró réteg, rajta a homok, és úgy a gyeptégla.Mint Varga úr felvilágosít minket, a jó gyep termesztése nehezebb, mint a búzáé. A jó pályán a gyep a tizenöt centis hordozóréteget átnövi, még lejjebb is gyökerezik. Itt csak három-, hatcentis gyökerek tudnak képződni, mert annyira tömör az alapja.
Ugyanaz lesz, mint volt. Sőt, rosszabb – halljuk a szakszerű jóslatot -, mert ha a homok, amit odatettek, föltelik vízzel, azon az egész úgy fog csúszni, mint a szánkó a havon. Száraz időben tudnak rajta játszani, ezzel gond nincsen. De esőben?
Bajos. Ha már az építéskor megtörtént a baj, ezt most lehetett volna korrigálni, ha az alapot is kicserélik – mondja Varga Gábor. Ez nem történt meg, így
valószínűsíthető, hogy hamarosan újra gondok akadnak majd.
Íme, hölgyeim és uraim, a Haladás pálya gyöpének magyaros titka. Hivatalos helyről választ nem kaptunk, a szakértőtől azonban bővebbet is, mint amit remélhettünk volna.