Amikor az újságíró 14 kilométert biciklizik, hogy megtudja, hogy a városnak nincs 70 millió forintja bicikliútra

A kelet-európai újságírás és közélet tele van fordulatokkal.

Nem sokkal azután, hogy megkapom a „ Szombathelyt Balogunyommal összekötő kerékpárút (TOP-6.4.1-15-SH1-2019-00004) megvalósításáról” című sajtótájékoztatóra a meghívót, megszületik a terv.

Örvendetesek az ilyen bejelentések, de nem túl izgalmasak, így aztán logikusnak tűnik megtoldani valamivel.

Mondjuk megnézem, hogyan működik a tegnap bejelentett Google-kerékpárút tervező, és ami még fontosabb, kitekerek a bejelentés színhelyére, a Petőfi-telep, Halastó utca 2-höz.

Az időjárás is kegyes, november van, 13 fok, időnként a nap is kisüt, ideális egy kiruccanásra.

A Google-térképen tényleg működik a szolgáltatás, három útvonalat is megad, mivel nem akarok átmenni a belvároson, a másodikat választom, 7,1 kilométer, szinte végig bicikliút.

A Google biciklis útvonal tegnap óta működik Magyarországon
Józing Antal

És hogy még több és még hitelesebb információt zúdítsak a kedves olvasónkra, akiket meg akarok győzni a biciklizés praktikusságáról és egészségre gyakorolt üdvözítő hatásáról, nemcsak a fényképezőt akasztom a nyakamra, de felkötöm a csuklómra a futóórámat is.

Menet közben lelkesen készítem magamban a jegyzeteket, hogy hogyan és miként lehet átjutni a városon, hol jó a bicikliút (a Körmendi út egy részén), és hol rossz (mindenhol máshol), és azt ötlöm ki magamban, hogy majd azt hozom ki a sajtótájékoztatóból, hogy jó és szép a Balogunyom és Szombathely közötti bicikliút, de ha a városon belül - és azon kívül is - töredezett, gazfelvert, kátyús utak vannak, addig nem igazán lesz vonzó ez a közlekedési eszköz.

Egyetlen biciklissel találkoztam a több kilométeres szakaszon. Érthető.
Józing Antal

Mellesleg Szombathely és a Petőfi-telep között egyetlen biciklissel találkozom, ami, tekintettel az út állapotára, nem nagy csoda.

Az órám szerint a 6,73 kilométerhez 26 perc kellett, amíg elértem a Halastó utcát (inkább 25, mert elfelejtettem kikapcsolni a stoppert), ami majdnem megfelel a Google becslésének.

Nyugat.hu

Ha ezt autóval teszem meg, valószínűleg hasonló lesz, ha beleszámolom a kapunyitást, a piros lámpákat, a körforgalmakban való araszolás, parkolókeresést stb.

Az is igaz, hogy nem izzadok meg ennyire, és nem zavar be az ellenszél. Szép dolog a kerékpár, de 7 kilométer ezen a bicikliút-hálózaton már határeset.

Az első fordulat: hiányzik 70 millió forint

Szép számmal jelen vannak a kollégák, amikor a 86-os út mellett, a dübörgő kamionok zajában Horváth Attila elmondja: a Szombathely-Balogunyom közötti szakasz 2866 méter, ebből Szombathelyé 2308, Balogunyomé 558 méter.

A pályázat (a TOP akármi, lásd fenn) elvileg fedezné is a költségeket (226 + 60 millió), csakhogy időközben a GYSEV is építkezett a vasúti átjárónál, ami a szombathelyi szakaszra esik, így valamiért (újratervezés, átvezetés stb.) Szombathely költségei 70 millió forinttal emelkedtek.

Horváth Attila, háttérben a szakasz, ahonnan indulna a bicikliút
Józing Antal

Erre viszont nincs pénze a városnak, merthogy kormányzati elvonások vannak, iparűzési adó bevételek csökkenése, ingyen parkolás stb.

Így most arra kérik Hende Csaba országgyűlési képviselőt, hogy lobbizzon a magyar kormánynál és

teremtse elő a 70 millió forintot.

Annál is inkább, mert a magyar kormánynak páratlan bevételei vannak, hiszen sokkal többe kerül az élet, mint egy éve, ez pedig lecsapódik az áfában, ebből pedig kellene jutni „a kivéreztetett, a tönk szélére került városnak” .

Ha nem tudja Hende Csaba előteremteni a pénz, akkor majd „Czeglédy Csaba elintézi ezt április után” , csak akkor várni kell még erre.

A tudósító, még erősen átizzadt felsőben, rákérdez, hogy jól érti-e, hogy addig nem kezdődik el az építkezés, amíg nincs 70 millió forint, amire Horváth Attila azt válaszolja, hogy jól. Egyelőre nem épül meg, majd csak az áprilisi kormányváltást követően. Saját forrás nincs erre és pont.

A tudósító ennek nem örül.

A második fordulat: Balogunyom polgármestere színre lép

A jelenlevők közül ekkor megszólal egy férfi, elmondja, hogy ő Tarsoly Alfonz, Balogunyom polgármestere, és némileg másként látja a dolgokat, mint Horváth Attila.

Egyrészt nem érti, hogy miért nem kapott meghívót az eseményre, mint ahogy azt sem, hogy miért nem kereste meg őket korábban a szombathelyi városvezetés.

Tarsoly Alfonz (balra) és Horváth Attila vitatkoznak. Háttérben a sajtó.
Józing Antal

A település vezetője szerint nem olyan sok pénz 70 millió forint, majd talán nem minden célzástól mentesen azt mondja, hogy amikor Balogunyom pénzügyi bajban volt, akkor ő lemondott a polgármesteri tiszteletdíjából, és így tett az egész testület.

Ezután a két politikus vitázik egy darabig, hogy hogyan és miként alakult ki a jelenlegi helyzet, majd enyhül a feszültség, és abban maradnak, hogy keresik a megoldást. Annál is inkább, mert ha a határidőn belül nem épül meg az egész út, akkor Balogunyomnak, mely közben megépítette a maga szakaszát, vissza kell fizetnie a pénzt.

A tudósító ezek után visszateker 7 kilométert a városba, és van ideje elgondolkodnia a hallottakon. Erre biztatja az olvasókat is.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság