Úgy tűnik, hogy az Európai Unió végre szabályozni fogja az idősebb sofőrök kérdését, s azt, szabad-e autót vezetniük – írja a Sonline.hu, de a folytatásból ez nem derül ki egyértelműen.
Az elfogadott szabályozás egyebek mellett azt feltételezi, hogy létrejön egy olyan digitális jogosítvány, amelyet az Európai Unió összes országában elismernek.
Megállapodtak abban, hogy a személygépkocsi és motorkerékpár vezetői engedélyének érvényességi ideje 15 év lesz.
Ugyanakkor az unió nem döntött a kötelező orvosi vizsgálat bevezetéséről, ezt a döntést a tagállamokra bízta.
Minden ország önállóan döntheti el, hogy az új okmány megszerzésének feltétele vezetési képességet igazoló vizsgák letétele lesz-e vagy elég lesz-e az önértékelés és a sofőr nyilatkozata arról, hogy képesnek érzi-e magát arra, hogy a mögé üljön.
Az új szabályozás tervezetében ugyanakkor szerepel egy olyan javaslat is, amely szerint a háziorvosoknak jogosultságot - sőt esetenként kötelezettséget is kell adni - az illetékes hatóságok tájékoztatására azokról a betegekről, akiknek esetleges egészségi állapota veszélyt jelenthet a közúti forgalomban.
Egyelőre nem tudni, hogy a magyar hatóságok milyen konkrét megoldást választanak.
Az idősebb sofőrökre nem lesz külön szabályozás. Az uniós tárgyalások során elvetették a 70 év felettiek vezetői engedélyének 5 évre való lerövidítését.
Amikor idős ember okoz balesetet, mindig fellángol a vita, hogy egy életkor felett esetleg be kellene vonni a jogosítványt.
Ugyanakkor van olyan 80 éves, aki jobban vezet, mint egy 20 éves, és vannak, akiknek már fiatalon komoly egészségi gondjai vannak.
A témáról korábban megkérdeztük a szombathelyieket.