„Számunkra megadatott a lehetőség, hogy nemcsak kritizálhatjuk a tömegközlekedést, de tehetünk is érte”

Az országban Szombathely az egyetlen város, ahol egy magáncég működteti a tömegközlekedést. A közelgő egyéves évforduló kapcsán ellátogattunk a Blaguss telephelyére. Az olvasók is besegítettek a kérdezésbe.

Ködben és szemerkélő esőben, ha úgy tetszik, igazi nyugat-magyarországi időjárásban érkezünk a Blaguss telephelyére. De nemcsak az időjárás, maga a történet is nyugat-dunántúli abban az értelemben, hogy a GYSEV Zrt. után egy újabb osztrák-magyar cég jelent meg a régió tömegközlekedésében.

Nem megyünk most vissza Ádámig és Éváig, a lényeg, hogy 2022. január 1-jétől már nem a Volán, hanem a soproni központú Blaguss Agora Hungary Kft. üzemelteti Szombathely helyi járatos buszait. Ez nemcsak a régióban, de egész Magyarországon egyedülálló. A legtöbb helyen ugyanis egy állami vállalat (Volán) a szolgáltató, illetve akad néhány olyan város, ahol önkormányzati céget hoztak létre erre a célra.

Már csak az újdonság okán is számos téma felmerült az elmúlt egy évben, így egy nagy beszélgetést kértünk a cégtől, és közben arra biztattuk olvasóinkat, hogy ők is küldjék el a kérdéseiket.

A Blaguss szombathelyi kirendeltségvezetője elfogadta a felkérést, azzal a kéréssel, hogy a gazdasági ügyeket majd a tulajdonossal beszéljük meg. Közben olvasóink közül is sokan tollat ragadtak, olyan sokan, hogy számos kérdést – főként a nagyon egyedieket - nem is dolgoztuk fel az interjú során, azokra majd a később visszatérünk.

Blaguss interjú
Tóth Gergely kirendeltségvezető.
Mészáros D. Zsolt

Lapunk munkatársait Tóth Gergely kirendeltségvezető és Óhidi-Légmán Erik forgalmi vezető kalauzolta a telephelyen.

Hányan dolgoznak most a szombathelyi Blagussnál?

Körülbelül kilencvenen, ebből 67 autóbusz-vezető.

És itt a telephelyen?

Hatan vagyunk az irodában, ezen kívül mindig szolgálatban egy ügyeletes szerelő vagy garázsmester.

Jó helyszín telephelynek a Muskátli utca?

Előttünk a Claudibusnak volt itt a telephelye, mi azt fejlesztettük tovább. Földrajzilag közel van hozzá több fontos végállomás, ami lényeges az üzemanyag-felhasználás szempontjából. Ráadásul itt nem zavarunk senkit, építettünk az út mellé egy zajvédő falat is. Az elmúlt évben beruháztunk egy üzemanyagtöltő kútra, a legújabb büszkeségünk pedig a mosó épülete, amelyet ezekben a napokban üzemelünk be.

Nem akarok előre futni, de ezek azt mutatják, hogy a Blaguss hosszú távra tervez Szombathelyen.

Igen, mi is így gondoljuk. Szakmailag ez hatalmas kihívás, amibe rengeteg időt és energiát teszünk, de nagyon szeretjük csinálni. Mindketten közlekedésmérnökök vagyunk, és nekünk most megadatott az a lehetőség, hogy nemcsak kritizáljuk a tömegközlekedést, amihez mindenki ért, mint a focihoz, de tehetünk is érte valamit.

Blaguss interjú
Az új mosó.
Mészáros D. Zsolt

A mosóban egy autóbusz vár bennünket, amire mind a négyen felkapaszkodunk. Közben megtudjuk, hogy jó választás volt a Mercedes, mert rendkívül megbízhatónak bizonyult. A szolgáltatás a kezdeti gyerekbetegségeken már túl van, és az utastájékoztatás szinte hibátlanul működik. A jegykiadók megbízhatósága sokat javult az elmúlt időszakban. Ez utóbbiról eszünkbe jut néhány olvasói felvetés.

Sokak szerint jó lenne, ha készpénzzel is lehetne jegyet vásárolni a sofőrnél. A gyerekeknek például eleve nincs bankkártyája.

A készpénzes vásárlásnak számos hátránya van, például, hogy nagyon megy vele az idő. Miközben a sofőr aprót keres, addig több tucatnyian várnak a felszállásra, és a busz késni fog, ami senkinek nem jó. Szerintünk 2022-ben a bankkártyás vagy a mobiltelefonos fizetés már teljesen természetes, ha valaki nem akar vagy nem tud élni vele, annak még mindig ott van a gyűjtőjegy.

Blaguss interjú
Óhidi-Légmán Erik forgalmi vezető.
Mészáros D. Zsolt

Több olvasó felvetette, hogy kevés helyen lehet jegyet venni, praktikus lenne például az Ady téren is egy eladópont.

Az állomáson találtunk ehhez partnert a GYSEV személyében, az Ady téren is próbálkoztunk, de nem vezetett eredményre. Amúgy nem tervezünk újabb értékesítési pontokat, digitális megoldásokban, főként a mobiltelefonokban gondolkodunk.

És mennyire nyitottak erre az utasok?

Az értékesített jegyek 16 százalékát adjuk el mobiltelefonon, ami körülbelül tízszeres emelkedést mutat a korábbi évekhez képest, de még ennél is sokkal több lenne az ideális. Egyébként amikor az utasok jegyet vesznek a buszon vagy a leolvasón érvényesítik a jegyeiket, annak nyoma van digitálisan. Rengeteg adat folyik be, amiket aztán fel tudunk használni, amikor például menetrendet tervezünk. Tudtommal Magyarországon egyetlen más helyi közösségi közlekedési szolgáltatónál sincsen ehhez fogható információmennyiség.

Van, aki még korábban azt vetette fel, hogy a nyugdíjasokkal, mivel nincs jegyünk, nem számol a rendszer, ez pedig rossz végeredményhez vezet.

Őket valóban nem jelzi a rendszer, viszont tudunk arányosítani, és ha kell, akkor utasszámlálást végzünk. Volt, hogy ennek alapján cseréltünk le minibuszokat normál buszokra.

Használják az utasok az applikációt?

Ezer felett van a letöltési számláló, aki használja, az elégedett vele. De az is igaz, hogy sokakhoz nem jutott még el. Hallottam, hogy az emberek a megállóban kérdezgetik egymástól, hogy mikor jön a busz, közben elvileg mindenkinek zsebében ott lapul az információ. A szombathelyi utazástervező egyébként ugyanazt tudja, mint a budapesti.

Blaguss interjú
A cég digitális megoldásokban gondolkodik.
Mészáros D. Zsolt

Az az olvasói felvetés teljesen irreális, hogy olyan rendszer kellene, mint Budapesten? Ott a legnépszerűbb buszok ütemesen követik egymást bizonyos időközönként, így nem kell a menetrendet nézni, az ember csak kisétál a megállóba és nemsokára érkezik a járat.

Nem irreális, csak borzalmasan sokba kerülne. De egyébként a 30Y csúcsidőben a legforgalmasabb szakaszon 10-15 percenként jön, ha együtt nézzük a 9-es és az 5-ös járatokkal.

Néhány héttel ezelőtt egy hétvégén egy belvárosi étteremben ültem, és az ablakon kinézve azt láttam, hogy jött egy kis Blaguss-busz és nem volt rajta senki. Lehet, hogy kettő ilyen is volt. Ez lehetséges?

Lehetséges. Mi kínálatot adunk, ha nincs utas, akkor is közlekednünk kell. Vannak olyan járatok, különösen a hétvégén, amiken tényleg kevesen vannak, de ha megszüntetnénk őket, akkor ezzel is az autózás felé terelnénk a közlekedést.

Én fiatalkorom egy jó részét Pécsett töltötten, és amikor átköltöztem Szombathelyre, azt tapasztaltam, hogy itt gyermekcipőben jár a tömegközlekedés. A lakók nem használták a buszokat, mert azok ritkán jártak, a cég meg nem indított több buszt, mondván, nincs elég utas. És ezzel bezárult a kör. És ez a gondolkodásmód még ma is ott van a levegőben.

Ezen szerettünk volna változtatni, amikor év elején radikálisan átalakítottuk a rendszert, majd augusztusban – a tapasztalok alapján - ismét belenyúltunk. Azt gondoljuk, hogy a struktúra alapjaiban készen van, a finomhangolásokkal szeretnénk még vonzóbbá tenni. Az autó – valljuk be – kényelmes, ebből a beidegződésből kell kimozdítani az embereket.

Vannak ellenőrök a Blaguss-buszokon?

Vannak ellenőreink, de alapvetően a felszálláskor ellenőrzünk. Nekünk is érdekünk, hogy mindenki fizessen, akinek kell, de nem akarunk hatóság lenni. Azt szeretnénk, hogy az utasok számára alapvetés legyen, hogy fizetnek a szolgáltatásért, ahogy fizetnek az élelmiszerekért egy önkiszolgáló üzlet pénztáránál. Az utasaink 95 százaléka egyébként becsületesen megveszi a bérletet és a jegyet.

Blaguss interjú
A Blaguss-flotta egy része.
Mészáros D. Zsolt

Bár egyre zordabb az idő, és a szél is feltámad, egy sétára indulunk az autóbuszok között. Mivel délelőtt van, ezért több is pihen belőlük most a telephelyen. Így a járművekre tereljük a szót.

Hány buszt állított munkába Szombathelyen a Blaguss?

A városban összesen 33 autóbusszal dolgozunk, közülük 3 midi, 25 szóló és 5 darab csuklós.

Több olvasónk is felvetette, hogy több csuklós busz kellene.

Gazdaságilag nagyon nem mindegy, hogy milyen autóbusz közlekedik az adott vonalon, és mi azt tapasztaltuk, hogy a reggeli csúcsidőn kívül nincs szükség még ennyi csuklós autóbuszra sem. Sajnos.

Akkor ezek szerint a Blaguss nem tervezi új buszok beszerzését?

Ez egy vadonatúj flotta, így a válasz: nem. Ha a város valamilyen pályázati forrásból nyerne autóbuszokat, mondjuk alternatív meghajtásúakat, akkor az persze egy másik helyzet lenne.

Ezek után a kis csapatunk behúzódik az irodába, ahol jóval barátságosabb körülmények uralkodnak. Itt folytatjuk a beszélgetést.

A sofőrök milyen instrukciókat kapnak? Volt olyan olvasó, aki arról panaszkodott, hogy túl erőszakosan vezetnek, mások szerint viszont éppen ellenkezőleg: nem elég rámenősek, és emiatt vannak késések a csúcsforgalomban.

A legfontosabb a biztonság, amit minden létező fórumon elmondunk nekik. A Blaguss egy családias cég, ismerjük egymást személyesen, és azt is tudjuk, ki hogyan végzi a dolgát. Kétségkívül nem egyformán vezetnek a sofőrjeink, mert mint emberek is különbözően vagyunk, de a saját-hibás baleseteink száma nagyon alacsony.

Blaguss interjú
Kattintson a képre a galériához!
Mészáros D. Zsolt

Az utasszámmal elégedettek?

A számokat majd az év zárása után, 2023 első negyedévében elemezzük. Az is gond, hogy nincs nagyon mihez viszonyítani. Csak januártól, a check-in „csippantó” rendszer bevezetése óta vannak egzakt számok. Ezek azt mutatják, hogy az induláskor volt egy nagyobb emelkedés, amit tavasszal és a nyáron egy hullámvölgy követett. Ősszel ismét meredeken nőttek a „csippantások”, így a második félévben több utasunk lesz, mint az elsőben volt. A szolgáltatást az önkormányzat rendeli meg és a költségek legnagyobb hányadát is az önkormányzat viseli, nekünk az a fő feladatunk, hogy az adott utasszám-mennyiséget elszállítsuk.

De az utasszám növekedése mindenkinek jó lenne, a városnak, a városlakóknak, a környezetnek és az önök cégének is, hiszen növekedne a bevétel.

Ez kétségtelenül így van, és vannak is ötleteink, hogy hogyan lehetne vonzóbbá tenni a szombathelyi tömegközlekedést. Gondolkodunk például a kerékpárok és a rollerek buszon való szállításának a lehetőségein, a három eszköz integrációján, ezzel együtt az autómentes életmód támogatásán.

Azt vettem észre, hogy ez nagyon nehéz ügy. Mikor írok egy autóellenes írást, azt hiszem, hogy mindenki egyetért velem, aztán ha szavazásra teszem fel a kérdést, kiderül, hogy masszív kisebbségben vagyok.

Az autó, ahogy mondtam, a kényelmet jelenti szinte minden szempontból, azért nehéz versenyezni vele. Ugyanakkor olyan kritikus szintet ért el a számuk, hogy saját magukat akadályozzák a közlekedésben, már Szombathelyen is. Hacsak minden harmadik-negyedik autós a buszt vagy a kerékpárt választaná, lényegesen jobb lenne a helyzet. Mi ezért szerveztünk át járatokat, készítettünk új menetrendet. Az ideális az lenne, és akkor lennénk versenyképesek az autóval szemben, ha a város bármely pontjáról maximum 30 perc alatt át lehetne jutni a város bármely más pontjára. Ez még nem mindig lehetséges, de dolgozunk rajta.

Mi a legnagyobb kihívás most a Blaguss számára?

A csatlakozások javítása. Ezt egyrészt a 30 perces időalapú jeggyel akarjuk vonzóbbá tenni, másrészt egy olyan rendszert kell kiépítenünk, ahol az utas biztos lehet benne, hogy eléri a csatlakozó autóbuszt. Ez ügyben kapunk panaszokat, amelyek között kétségkívül sok a jogos. Ha viszont sikerül összeraknunk, nagyot tudunk előre lépni.

Lesz újabb menetrend változás?

Finomhangolásokra tettünk javaslatot január 9-től, amelynek a legfontosabb eleme a járatbővítés Herényből a vasútállomás felé. Azt látjuk, hogy strukturális változások már nem szükségesek, igaz, a Ferenczy utca bővítése kapcsán még át kell gondolnunk a járatokat.

Emel árat januártól a Blaguss?

Szombathelyen 10 éve nem változott a helyi járatok díjszabása. A gazdasági helyzet és az üzemanyagköltségek nyilván indokolnák az áremelést, de egy emeléssel nem biztos, hogy nőne a bevételünk, mert az biztos, hogy kevesebb utas lenne.

(Ahogy a bevezetőben jeleztük, a cikknek több folytatása is várható. A közeljövőben a Blaguss megválaszolja az egyedi olvasói kérdéseket, a jövő év elején pedig visszatérünk az utasszámra és a gazdasági kérdésekre.)

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság