Lezajlott hát ez is. A budapesti Critical Mass nem csak a világ legnagyobb bringás derbije, amit évente kétszer rendeznek meg, de elég hamar túlnőtt a rétegstátuszon, és mára a 21. század Magyarországának egyik legnagyobb tömegbázisú eseményét üdvözölhetjük benne, ami úgy lopta be magát a nyilvánosságba, hogy nem kellett hozzá se támogató reklám, se Kiszel Tünde, se árpádsáv. Tegnap, az autómentes napon ismét gyűltek a kerekezők, de nem egy szervezett, lezárt útvonalas felvonulás keretében, hanem a Nagykörúton, a közlekedés résztvevőiként.
Amikor pedig soktízezer bringás elfoglal egy külső sávot, az egyrészt csodásan (mondhatnánk azt is: koppenhágásan) néz ki, másfelől viszont értelemszerűen hordoz magában feszültségeket. Hallottunk is morduló motorost, letekert ablak mögül rikkantó sofőrt, de hiába volt a hangjuk nagy, az arányuk kicsi maradt: a motorizált járművek vezetői többnyire higgadtan és európai módon kezelték a helyzetet, ami már felér egy kisebb sikerélménnyel.
Záporoztak a csekkek
A gondot inkább a rend őrei jelentették, illetve egyes bringások okozták azt maguknak, nézőpont kérdése, mindenesetre a hatóság ott volt a jelentősebb kereszteződésekben, és büntetett, ha talált rá okot. És sajnos találhatott is gyakran, így eshetett meg, hogy zebrán áttekerésért ugyanúgy érkezett a húszezres csekk, mint az ötös a piroson átsiklásért - a CM kezdete után szinte minden egyenruhás különítménynél azt láttuk, hogy éppen egy kerékpárossal beszélget el tartalmasan.
Ahogy az várható volt, a hivatalos CM oldalon többen felháborodtak, hogy mennyire korrekt egy szokatlan helyzeteket is teremtő biciklis tömeggel szemben ezt így és ilyen formában alkalmazni, e betűk monitorra illesztője szerint azonban nem feledendő, hogy nem vonulásról, hanem közlekedésről volt szó, egyenrangú partnerekként a közlekedés többi résztvevőjével, így nincs semmi meglepő abban, hogy a rendőrök igyekeztek elejét venni a KRESZ tömeges áthágásának. Ha más foganatja nem is volt, annyi mindenképpen, hogy futótűzként terjedt el a tekerők között, hogy nincs szarozás a büntetéssel, így jobb, ha mindenki kicsit visszafogja magát - már csak a nemkívánatos balesetek elkerülése végett is.
Visszatetsző lehetett viszont, hogy a szabálytalankodó autósokra ügyet sem vetettek azok, akik szolgálnak és védnek, márpedig ez a fajta kettős mérce pont nem európai hozzáállást tükröz - mint ahogy az is nonszensz, hogy volt, akit a küllőprizma hiányáért büntettek meg.
Az viszont elgondolkodtató és kicsit elszomorító is, hogy a kerékpárosok fele még mindig nem használt villogót. Ahogy az egyik kommentelő írta, teljesen jogosan:
évek óta pofázzuk szakadatlan lelkesedéssel, hogy pl. a Tecsóban 500 forint egy elsőhátsó lámpa... Most aki 40-szer ennyit lesz kénytelen kifizetni, talán elgondolkodik
.Villogó gangbang
De mielőtt nagyon sötéten festenénk le a helyzetet, megjegyzendő, hogy a körút bringás oszlopai összességében fontolva haladtak, s ennek megkoronázásaként barátilag jól összeverődtek az Erzsébet téri Gödör Klub felszínén és körülötte. A tér sötét pontjain mint egy kisebb tejútrendszer, úgy pislákoltak az első villogók, este nyolckor pedig egyre hangosabbak lettek a csengettyűk, feltörtek a kurjantások, majd a Star Wars főcímzene, és magasba lendültek a kerékpárok. Még a riksák és tandemek is.
Aki akart, az maradhatott az ezt követő politikusi kerekasztal-beszélgetésre, akinek pedig volt még kapacitása, az ismét megrakta a várost. Mi még éjfél után is bicajokba botlottunk szinte minden második sarkon.
A Critical Mass Szombathelyen
A nyugati végek sem maradhattak ki a mókából, még ha ez családiasabb formában is valósult meg. Egyik olvasónk, Kaczmarski Ádám kamerával végigkövette az egész vonulást Szombathely utcáin, tíz percben, ennélfogva gyorsított üzemmódban. Ezt is örömmel mutatjuk meg.