Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Pulcsikötés szélgéppel, takaró fából: a jövő megérkezett

Hol vannak a kortárs dizájn határai? Nem csak felteszi a kérdést, de azt kézzelfogható példákkal igyekszik megválaszolni is a tizedik budapesti Design Hét főkiállítása.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem csak képletesen fontos az, hogy a Design Hét Budapest rendezvénysorozat a tizedik évébe lépett. Bár a dizájn sokak szemében valamiféle úri bolondság, elcseszett művészlelkek borgőzös beszélgetéseinek tárgya, valójában ott van életünk minden egyes pillanatában: a párnában, amin hálunk, a csészében, amiből reggel koffeinnal pofoztatjuk fel magunkat, az autóban és bringában, amivel eljutunk a munkahelyünkre - meg a mosógépben, a postaládában, a meghívón, a reklámban, az ünneplős cipőben, a ruhaüzlet cégérében, kedvenc borunk címkéjén, és minden egyes épületben.

Nem véletlenül fogalmazott korábban úgy nekünk a Design Terminál stratégiai igazgatója is, hogy Magyarország egyik legfontosabb kiugrási pontja bizony a hazai kreatívipar ösztönzésében rejlik. És az sem véletlen, hogy ismét ez az intézmény szolgált otthonául a design hét nyitókiállításának - ami ezúttal a kortárs design határátlépéseivel foglalkozik. Ma már ugyanis minden mindennel összefügg: kultúra a természettel, tudomány a művészettel, a design pedig minduntalan ott dolgozik az összes mögött és mellett. Na de nézzük a konkrét példákat a kiállított tárgyakon keresztül!

Tengeri szék, kizárólag óceáni szemétből

A Sea Chair brit tervezői a szárazföldtől messzi kék víztömegeken lebegő, egyre növekvő, műanyag szemétből álló szigetek problémájára keresnek választ - mégpedig a hanyatló tengeri halászat megújításával. Úgy gondolták, hogy az évezredek alatt sem lebomló hulladékból a jövőben halászhajókra telepített gyárak készíthetnének termékeket. Például bútort!

Unger András

Fából takarót? Akár! Íme, a fatextil

Eliza Strozyk német textiltervezőt a vizuális ingerek dominálta világban a tapintás élménye foglalkoztatja: azt kutatja, hogyan lehet a fát a szövetek tulajdonságaival ellátni, rugalmassá és lággyá alakítani. Az eredmény: egy olyan rugalmas, félig fa, félig textil anyag, ami egyszerre kemény és puha, megkérdőjelezve az anyagokkal kapcsolatos beidegződéseket. Az új anyag látványa és illata ismerősnek tűnik, mégis váratlan módon hajlik és formálódik!

Unger András

Sálak, amiket emberi kéz helyett a szél köt meg

Szélenergiát már eddig is használtunk, de az biztos, hogy nem így: Merel Karhof Szélkötőgép e akár a távollétünkben is megkötögeti a sálat, amit majd két hét múlva fogunk hordani. Ha erős széllökést kapnak a több mint egy méter átmérőjű lapátok, a gép gyorsan köt, ha csak szellő fújdogál, lassan készülnek a kötött sálak - ilyen egyszerű.

Unger András

Biodisplay: képernyők élő organizmusokból!

Nem kell zombiapokalipszist és gyilkos vírusokat képzelegni, ez egy ártalmatlan történet: Maróy Ákos installációja milliónyi élő baktériumból áll és úgy működik, mint egy kijelző. Egy agar-réteg tartalmazza a tápoldatot, amin genetikailag módosított baktériumok élnek. Az ezekbe helyezett gént arabinózzal aktiválva fluoreszkáló, UV fényben látható pixelekké alakulnak. Érdekes projekt, kíváncsi lennék, megcsillant-e valamit a számítástechnika jövőjéből (David Cronenberg a háttérben dörzsöli a tenyerét).

Unger András

Bioékszer: gyűrű a saját csontszövetünkből!

Ijesztő lehet elsőre, de vegyünk egy nagy levegőt, és fogadjuk el, hogy a sebészet lassan már képes lesz a páciensek szervezetén kívüli csontszövetek létrehozására - ez pedig további alternatív felhasználási módokat tesz majd lehetővé. Az alábbi projekt lényege például az, hogy bölcsességfog-műtétek során vett sejtekből növesztettek laboratóriumban csontszövetet, az eredményt ezüsttel kombinálták, végül ilyen ékszert csináltak belőle. Gyűrű, szív küldi szívnek! A projekt célja amúgy az, hogy kérdéseket vessen fel az egyéni ambíciók és a tudományos kutatások viszonyairól.

Unger András

Cipő negatív talppal Káldy Julitól

...azaz negatív térrel. A dizájnerkörökben ismert és elismert cipőtervező ezt az ellenkező előjelű teret keresi, amely a szögek, ívek és egyenesek metszéspontjain jön létre, összefonódó, meghajló vagy megtörő vonalak mentén. De a legfőbb kérdés az: ez a cipőtalp üres, vagy inkább élettel teli?

Unger András

Eleve hibásan gyártott tágyak

Na, ez tényleg valahol egy úri bolondság, hiszen egy luxusmárka, a londoni Jeremy Hutchinson-féle ERRATUM agymenéséről van szó, de akkor is feszeget kérdéseket, ami meg ugye mindig jó, mert az löki előbbre a világot. Ezek a tárgyak egytől-egyig olyan hiba beépítésével készültek el, hogy azok megszüntetik az eredeti funkciót: a trombita nem fújható, a gördeszka nem gurulható, a bottal nem lehet járni. Az ERRATUM szerint amit látunk, az az igazi luxus, vagyis

egy érzés, túl az értelmen, a logikán, a hasznosságon. Az igazi luxus a diszfunkcionalitás etikáját hirdeti.

Unger András

Gyertyatartó, aminek alakját a mágneses mező alakította

A holland Jólan van der Wiel gravitációs gyertyatartóját nem ő maga alakította kézzel, csupán megadta egy mágneses mező paramétereit, amelyben a fém maggal rendelkező műanyagrészecskék maguktól állnak össze egy ténylegesen használható tárggyá. A folyamat végeredményeként a műanyag bizarr, véletlenszerű, organikus formát vesz fel: vagyis maga a mágneses mező ölt így testet, amellyel a projekt a láthatatlant teszi láthatóvá!

Unger András

Mickey Mouse? Dehogy, Sekumoi Mecy!

Ez már egy számítógép által 3D-ben beszkennelt majd újragenerált Mikiegér-torzó, amit voltaképpen egy sajátságos tiltakozás a Disney-birodalom innovációt akadályozó lobbitevékenysége ellen. A legendás rajzfilmekért felelős cég ugyanis miután maga készítette el saját verzióit számos közkincs mesefiguráról (pl. Hófehérke, Hamupipőke), támadóan lép fel minden próbálkozással szemben, ami az ő munkáikat használja fel. Erre utal Matthew Plummer-Fernandez alkotása.

Unger András

Vissza a talajra: faintarziás longboard, magyar termék!

Végül ereszkedjünk vissza a biztonságot jelentő földre, és nézzük meg, mit csinál a budapesti FAUN Project: hát ilyen menő egyedi longbaordot (vagyis a gördeszkánál nagyobb guruló eszközt). Deszkáik aprólékos megmunkálással, kézzel készülnek nyers juharfából és bambuszból, majd különleges grafikát és festést kapnak: a folyamat minden szakasza a kezük nyomát viseli.

Unger András

Még nem rántottuk le mindenről a leplet, ezért innen is üzenjük minden érdeklődőnek, hogy a szuper tárlat még november 3-ig megtekinthető ingyen, minden nap (vasárnap is!) déltől este nyolcig a budapesti Erzsébet téren található Design Terminálban. Hivatalos oldal itt!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkeink

Bevállalós fiatalok lesznek a startup világ rocksztárjai

Böszörményi Nagy Gergely ígéretes minisztériumi karriert hagyott ott azért, hogy a magyar kreatívipar felemelkedéséért dolgozzon. De miért?

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kultúra

Hirdetés