"Bevállalós fiatalokból a startup világ rocksztárjai" - interjú a Design Terminál stratégiai igazgatójával

Böszörményi Nagy Gergely ígéretes minisztériumi karriert hagyott ott azért, hogy a hazai kreatív tehetségekért dolgozzon. De miért? Hol az átjáró politika és innovációkultúra között? Kapja-e a nyomást odafentről? És hol tart ma a magyar kreatív szakma? Kérdések, válaszokkal.
 
 

"Bevállalós fiatalokból a startup világ rocksztárjai" - interjú a Design Terminál stratégiai igazgatójával

Böszörményi Nagy Gergely ígéretes minisztériumi karriert hagyott ott azért, hogy a hazai kreatív tehetségekért dolgozzon. De miért? Hol az átjáró politika és innovációkultúra között? Kapja-e a nyomást odafentről? És hol tart ma a magyar kreatív szakma? Kérdések, válaszokkal.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

"Bevállalós fiatalokból a startup világ rocksztárjai" - interjú a Design Terminál stratégiai igazgatójával

Böszörményi Nagy Gergely ígéretes minisztériumi karriert hagyott ott azért, hogy a hazai kreatív tehetségekért dolgozzon. De miért? Hol az átjáró politika és innovációkultúra között? Kapja-e a nyomást odafentről? És hol tart ma a magyar kreatív szakma? Kérdések, válaszokkal.

Több alkalommal számoltunk már be olyan impozáns eseményekről, amik a máig közkedvelt budapesti találkozóhelynek számító Erzsébet tér szívében, az egykori buszpályaudvari épületből kialakított Design Terminálban kaptak helyet: írtunk már a Gombold újra! Divat a magyar divattervezői pályázatról, az évente megrendezett design hétről, de ugyaninnen jelentkeztünk, amikor megpróbáltuk elmagyarázni, mit is akar jelenti az a fogalom, hogy lassú dizájn. Érdekes, hogy míg a második Orbán-kormány nem úgy jelenik meg a köztudatban, mint ami annyira keblére ölelné a kortárs törekvéseket (lásd akár csak a Fekete György-féle Magyar Művészeti Akadémia kínos gikszereit), addig ezt a trendekkel együtt lélegezni igyekvő intézményt egy Fidesz belső köreiből érkezett fiatal, a Navracsics Tibor mentoráló szárnyai alól kiröppent, még mindig csak 29 éves Böszörményi Nagy Gergely vezeti. Elbeszélgettünk vele.

- Azt gondolnám, hogy valaki, aki az Egyesült Államokban figyelt meg politikai kampányokat (a hvg.hu írása szerint kétszer is hosszabb időt töltött az USÁ-ban kampánytanácsadóként), hazaérve fejest ugrik a közéletbe, te viszont mégis itt vagy, egy kreatív-kulturális intézmény élén, messze trafikbotránytól, frakciótól, necces törvényjavaslatoktól. Nem lett volna kifizetődőbb a kormányzati tűzközelben maradni?

- Magyarország egyik legfontosabb kiugrási pontja a hazai kreatívipar ösztönzésében rejlik. Ennél közelebb tehát nem lehetnék a tűzhöz.

- Eleve nem is a nagypolitikában képzelted el a jövődet? A párt csak egy ugródeszka volt, hogy azt csináld végül, amit igazán szeretnél?

- Pár évvel ezelőtt Chicagóban a helyi demokrata párt néhány fiatal aktivistája létrehozott egy műhelyt Blue State Digital néven. Politikusokat kívántak segíteni: vezetőket, akikben hittek, de akik eligazításra szorultak az online világ kampányeszközeinek használatában. Az ő nevükhöz kötődik Barack Obama 2008-as roppant sikeres digitális kampánya, a srácokat pedig kisvártatva felvásárolta a WPP, a világ legjelentősebb reklámügynökségi hálózata. Képességeiket azóta már a hagyományos kereskedelemben hasznosítják.

Szerintem ez is megfelelően illusztrálja, hogy a politika világánál nincs jobb iskolája a kommunikációnak: a legkülönbözőbb szempontok szofisztikált összehangolása, a gyors észjárás és a döntésképesség talán sehol sem jut akkora szerephez, mint a szavazatokért folytatott demokratikus versenyben. A stratégiai kommunikáció olyan szakma, ami forgóajtóként működik, a politikai marketing pedig szerintem hasznos alapokat biztosít az innovativitáshoz.

- A legszerteágazóbb típusú akciókra volt ráhatásod vagy álltak az irányításod alatt, volt itt illegális szemétlerakók elleni kampány, a fővárosi zsidó kulturális élet megújítására tett próbálkozások, vagy a minisztériumi pincék mélyén talált szocialista műtárgyak elárverezése (vonatkozó cikkünk három évvel ezelőttről itt olvasható), amivel a vörösiszap-katasztrófa károsultjain sikerült segíteni. Ezek hogyan valósultak meg, csak úgy tolták alátok a pénzt, hogy na, csináljatok valami látványosat?

- Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes mellett 2010-ben különleges lehetőséget kaptunk. Stratégiai Kommunikációért Felelős Főosztály néven felépíthettünk egy maroknyi fiatalból álló csapatot, mely a mindennapi politikától távolabb eső ügyekben javasolhatott és valósíthatott meg kampányokat. Olyan témákon dolgozhattunk, mint a jótékonyság, önkéntesség, vagy éppen tehetséges fiatalok toborzása a közszolgálati világ utánpótlása számára. Az államot képviseltük, de a márkaépítés piaci eszközeivel éltünk. A TeSzedd! önkéntes akciósorozat, a Regeneráció ösztöndíjprogram, vagy éppen a Gombold újra! azóta is fejlődő brandek. Jó volt ott lenni a születésüknél.

- Ez úgy hangzik, mint valami startup, csak állami keretek között.

- Akadt is egy szenvtelen installációnk az iroda falán a Google betűiből, amiben a második “o” betűt “v”-re cseréltük. (A gov a government, vagyis a kormányzat angol rövidítése - a Szerk.)

- A Design Terminálban is engednek ilyen kísérleteket végrehajtani?

- Szerintem csak így van értelme. Célunk egy szerény, de hatékony állami ügynökség felépítése, ami közösségi tereiben rendszeresen bemutatja a magyar kreatívipar kiemelkedő eredményeit, de ennyivel nem elégszik meg: saját tehetségkutató kezdeményezéseivel, szemléletformáló kampányaival, valamint támogatásain keresztül új teljesítmények születéséhez, így közvetve Budapest közép-európai pozícióinak megerősítéséhez is hozzájárul. Nem szükséges feltalálnunk a meleg vizet: a Szilícium-völgy, Tel-Aviv vagy Szingapúr mellett több európai város, például Helsinki és Eindhoven is tudatosan a kreatívipari ökoszisztéma fejlesztésére építi hosszú távú pozícionálási stratégiáját.

- Ezek szép szavak, de mégis, el lehet navigálni egy állami fenntartású intézményt úgy, hogy a politikai érdekek ne játsszanak közre? Nem kapjátok a nyomást, hogy mondjuk ne legyetek már ennyire újítók, hanem legyetek ilyenek meg olyanok?

- Ellenkezőleg, az állami adminisztráció minden szegletéből csak bátorítást kapunk. Valószínűleg nem véletlenül, hiszen egy céljaiban sikeres Design Terminál a mindenkori kormány érdeke.

- Úgy tudom, nem csak kiállítótérként működtök, bármennyire is ezt látja mondjuk az, aki az utcáról benéz. Mit akartok elérni 2013 Magyarországában?

- Bár nem a kreatíviparban jön létre a legtöbb munkahely, de bármily meglepő, ezek a munkahelyek a nemzetgazdaság legstabilabb pillérjei közül valók: mivel Közép-Európa inspirációban gazdag, egyedülálló kulturális piac, ha a tehetség számára biztosítjuk az alapvető megbecsülést, akkor pusztán anyagi megfontolásból nem távozik egyik napról a másikra egy ingerszegényebb vidékre. Ráadásul, bár munkahelyteremtés dolgában a hagyományos termelőágazatokkal ugyan nem vehetjük fel a versenyt, a kreatívipar nemzeti össztermékből hasított hányada – számítási módtól függően – nálunk is eléri az 5-7 százalékot. Mindezt úgy érjük el, hogy a mértékadó ifjúságkutatások adatai szerint 100 magyar fiatalból mindössze négy tervezi, hogy valaha ilyen vállalkozásba fog. Az előbbi adattal összevetve ez különösen imponáló.

- Ha hiszünk benne, hogy az európai gazdaság jövője jelentős részben a magas minőségű, eredeti ötleten és tudáson alapuló termékekben és szolgáltatásokban rejlik, akkor ez a gazdag kreatívipari hagyományokkal rendelkező Magyarországra, a Bauhaus, a Rubik-kocka és a Prezi (az elmúlt években felfutott, nemzetközi szinten ismert és dollármilliós befektetéseket maga mögött tudó hazai tech-startup vállalat - a szerk.) bölcsőjére hatványozottan igaz. A Design Terminálnál azon dolgozunk, hogy minél több fiatal, innovatív vállalkozás bontsa ki a szárnyait itthon, az ipari formatervezéstől a divattervezésen át az újmédiáig. Mindezt három eszközzel tesszük: saját kezdeményezésekkel, támogatóként és közösségi térként.

Kezdeményezéseink közül kiemelkedik a divatipar tehetségeit hazai és immár nemzetközi piachoz juttató, már említett Gombold újra!, főtámogatóként büszkék vagyunk az idén tízéves Design Hét Budapestre és a Hello Wood alkotótáborra, befogadó helyszínként pedig egymást váltják nálunk a hazai startup világ legfontosabb eseményei, a Prezi konferenciáitól a Google és a NASA tehetségkutató versenyeiig. Természetesen saját zászlóshajóink kötik le energiáink nagyobbik részét, de sokszor a támogatásban vagy éppen befogadásban megjelenő gesztusok erejét sem tudjuk felülbecsülni. Önmagában az a tény, hogy a magyar állam a főváros legforgalmasabb csomópontjában álló különleges műemléképületét éppen a kreatívipar céljainak szenteli, látványos jelzés.

- Tényleg olyan jól állunk a kreatív felhozatallal? A Terminál épülete mellett is Szőke Gábor Miklós óriás dobermannszobrai őrködnek, az épület homlokzatán nemrég Mondik Noémi képe váltott ki nagy érdeklődést, vagy messzebb tekintve itt vannak az általatok is nagyra tartott hazai startupok, mint a Ustream vagy a Prezi... De rajtuk kívül mi a helyzet?

- Fontos, hogy tiszteljük a nagyra nőtt sikersztorikat, de nem érdemes elijeszteni a fiatalokat azzal, hogy minden vállalkozásnak két lépésből meg kell váltania a világot. A LEVES. alapítói vagy a Gombold újrát nyert, és saját márkáját azóta is tudatosan építgető Gyöngyösi Reni a maga területén ugyanolyan hős, mint a startup világ rocksztárjai. Elegendő ambíció, hogy minél több fiatal teremtse meg egzisztenciáját önfoglalkoztató módon, tehetségét termékké formálva. Ha 100-ból 4 fiatal helyett ennek csak a háromszorosa dönt majd saját vállalkozás elindítása mellett, már látványos eredménye lesz. Ezért dolgozunk.

 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés