Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az egészséges életmód tizenkét mítosza: igazak vagy sem?

Miközben orvosok, dietetikusok, fitnessguruk emlegetik mantraként nap mint nap a médiában az egészséges életmódot és táplálkozást, és osztják a megfellebezhetetlen igazságaikat az ideális létállapotról, addig az, aki egy kicsit is figyelte a kapcsolódó tudományterületek változását az elmúlt húsz évben, láthatta, hogy az egészséges táplálkozásról vallott nézetek ennyi idő alatt is közel 180 százalékkal pördültek meg saját tengelyük körül.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hol vannak már a ‘90-es évek, amikor az egészséges életmód felkent papjai még azt hirdették, hogy nulla százalék zsírral, viszont sok-sok szénhidráttal lehet lefogyni, a szálkás testekre ideálként tekintők pedig kerültek mindent, amiben egy gramm zsír is lehetett, és csak a fűrészpor-ízű csirkemellt bírták legyűrni, miközben olívaolajas spray-vel olajozták a serpenyőket.

Azóta az álláspontok megváltoztak, kiderült, hogy tudományos mázzal megkenve bármit el lehet adni, majd annak az ellenkezőjét is. Például: az első számú közellenség zsírról kiderült, hogy nélkülözhetetlen része a táplálkozásnak, százalékos aránya alapvetően befolyásolja a hormonszinteket is, arról nem beszélve, hogy léteznek esszenciális zsírsavak.

Miközben évtizedeken keresztül fennen hirdették a tej és tejtermékek nélkülözhetetlen mivoltát, s az egészség szinonimájává vált a tej, addig mára már annyi elmarasztaló tanulmány napvilágot látott, hogy már az átlagember fejében is elkezdett valami motoszkálni, és gyanakodva tekint erre a tápanyagra.

A szénhidrátról is lassan lehullt a lepel: kiderült, hogy még az olyannyira favorizált teljes kiörlésűnek mondott ételek is az egekbe tudják emelni az inzulinszintet, metabolikus szindrómát okozva: elhízást, magas vérnyomást, magas vércukorszintet. Arról nem is beszélve, hogy nem is csak a magas vércukor- és inzulindex okozhat gondot a gabonaalapú ételeknél, hanem az alapvető alkotóelemük, a liszt.

A rendszer tehát nem egészen úgy funkcionál, ahogy pár évtizede azt elképzelték. Az előbb említett nagy élelmiszercsoportokon túl számtalan más apróságról is kiderült, hogy egyáltalán nem az az életünket fenyegető rém, mint amilyennek a nagy tudományos hevületben állították be őket, vagy éppen fordítva. De nézzük, mit is mond ma a tudomány!

1. Az olívaolaj segíthet megelőzni a szív és érrendszeri betegségeket?

Igen. Az olívaolajban található polifenolok antioxidánsok, melyek a szívbetegségek és a rák kockázatát is csökkentik. Lényeges azonban, hogy polifenolok csak a jó minőségű, extra szűz olívaolajokban találhatók meg, az átlagos olívaolajok olyan tárolási és feldolgozási procedúrán esnek át, ami polifenol-tartalmuk nagy részét eltünteti.

Nyugat.hu

2. Az üdítőitalok tényleg cukorbetegséget okozhatnak?

Igen. Ebben ma nagyjából egységes a tudomány álláspontja, s úgy tűnik, hogy ezzel együtt még igaz is. Egy 2004-ben készült tanulmány megállapította, hogy azok a nők, akik naponta egy-két pohár cukrozott üdítőitalt megisznak, 83 százalékkal növelik a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

3. Az olajos magvak hizlalnak?

Nem. A szervezetünkbe táplálkozással bevitt zsír nem feltétlenül rakódik le zsírként. A kérdés itt is a mennyiség, bár olajos magvakból elég nehéz olyan mennyiséget befalni, hogy elkezdjünk tőle hízni, és ez még a tök- és napraforgómagra is igaz. Ráadásul sokuknak még a zsírszerkezete is előnyös.

4. A gyaloglás ugyanolyan hatékony, mint a futás?

Igen. A kérdés alapszinten az, hogy mennyi kalóriát égetünk el a mozgással. És ez nem csak intenzitás-függő, mivel az is számít, hogy mennyi ideig végezzük az adott mozgást. A futás persze kevesebb idő alatt többet éget el, és akkor még nem beszéltünk az időnként beiktatott sprintekről, és így a mozgás után még inkább felgyorsult anyagcseréről. De egy áprilisban megjelent, hat éven keresztül lefolytatott tanulmány szerint hasonló egészségügyi előnyökkel jár a futás és a séta, ha azonos mennyiségű kalóriát égetünk el velük.

5. A gyümölcslevek ugyanolyan egészségesek, mint a gyümölcsök?

Nem. Mivel gyümölcslé készítésnél megszabadulunk a héjtól, rostoktól, ezzel pedig a bennük található vitamin és ásványi anyag mennyiségtől is. Csak összehasonlításképpen: míg egy pohár narancslében 69 kalória, 0,3 gramm rost és 13 mg kalcium található, addig ugyanilyen kalóriatartalom mellett a narancs 3,1 gramm rostot és 60 mg kalciumot tartalmaz. És akkor még a boltok polcain található gyümölcslevekről nem is beszéltünk.

Nyugat.hu

6. A kávé rákot okozhat?

Nem. A kávé rossz híre - legalábbis, ami a rákot illeti - egy 1980-as tanulmányra vezethető vissza, mely azt állapította meg, hogy a kávéfogyasztás hasnyálmirigyrákot okozhat. Ezt azonban később cáfolták. Ezt követően pedig egyre több kutatási eredmény jelent meg előnyös hatásairól, így többek között arról, hogy csökkenti a kockázatát a kettes típusú diabétesz kialakulásának vagy a Parkinson kórnak, de még a vastagbél- és májrák kialakulásának esélyét is mérsékli.

7. A tojás megemeli a koleszterinszintet?

Nem. Habár a tojás sárgájában sok koleszterin található, ez nem emeli meg a vér koleszterinszintjét, a mechanizmus ugyanis nem így működik. Egy 25 éven keresztül folytatott kutatás eredménye szerint az egészséges, normál vérkoleszterin-szintű emberek nyugodtan falhatják a tojásokat akár minden nap.

8. Ihatunk túl sok vizet?

Igen. Miközben - főleg a nagy nyári hőség idején - mindenki arra biztat, hogy fogyasszunk minél több vizet, még az is előfordul, hogy valaki belehal a vízivásba. Az ún. túlhidratálás főleg a sportolókra jellemző. Amikor a túlzott vízfogyasztás hatására nagyon lecsökken a vér nátriumszintje, akkor hiponatrémia alakul ki, amely enyhébb esetben csak rosszulléttel jár, de akár halálhoz is vezet. Ezért érdemes nagy erőpróbák esetén inkább izotóniás italokat fogyasztani.

9. Segít a joghurt az emésztési problémákon?

Igen. Emésztőrendszerünk tele van mikroorganizmusokkal, melyek némelyike a barát, másik része az ellenség kategóriájába tartozik. A joghurtok az előbbieket tartalmazzák, ún. probiotikumokat. Ezek jótékony hatást gyakorolnák néhány bélrendszerrel összefüggésben álló problémára, mint például a szorulás vagy a hasmenés. Persze elég moderált mennyiségben, így sok esetben érdemes kifejezetten probiotikumokat alkalmazni, ha gondjaink vannak.

10. A tévé rontja a szemet?

Nem. Ez a hiedelem még az ‘50-es évekre nyúlik vissza, amikor a televíziók olyan sugárzást bocsátottak ki, ami növelte a szemproblémák megjelenésének kockázatát, ha sokat nézték a képernyőt. A jelenlegi készülékeknél már nincs ilyen veszély.

Nyugat.hu

11. A vörösbor tényleg egészségesebb, mint a fehér?

Igen. A vörösbor sokkal több resveratrolt tartalmaz, mint a fehér. Ez az antioxidáns a szőlő héjában található, s mivel antioxidáns, hatékonyan veszi fel a harcot az öregedéssel járó betegségek ellen.

12. Az ásványvíz jobb, mint a csapvíz?

Nem. Az ásványvíz sem nem tisztább, sem nem biztonságosabb, mint a csapvíz. Sőt a glasgow-i egyetem vizsgálatai szerint az ásványvíz akár szennyezettebb is lehet - gyártótól függően -, mint a csapvíz, többek között azért, mert nem vonatkoznak rá olyan szigorú sztenderdek.

Amikor táplálkozásról és egészséges életmódról van szó, akkor tehát érdemes a józan eszünket elővenni. Ugyanakkor ezzel nem azt mondjuk, hogy bízzunk meg száz százalékig öregapáink eledelében és a jó magyar étkezési szokásokban, már csak azért sem, mert nem igazán ugyanazt esszük, amit öregapáink, köszönhetően a mezőgazdaság és az élelmiszeripar mindinkább iparrá válásának.

Egy szerkesztőség fenntartása nagyon sok pénzbe kerül. Segítsd a Nyugat.hu munkáját, mert a függetlenségnek ára van! December 3-tól 20-ig tartó kampányunkban kétmillió forintot szeretnénk összegyűjteni. Ezt a pénzt elsősorban az újságírók bérére szánjuk, hogy a valóban fontos ügyekkel foglalkozhassanak. Itt támogathatsz és tudhatsz meg többet a kampányunkról.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Életmód

Hirdetés