Január 29-én írta alá Nemény András polgármester azt a rendeletet, amely megváltoztatta Szombathely építési szabályait.
A közbeszédben már érintőlegesen megjelentek a tízoldalas dokumentum egyes elemei, például az, hogy a jövőbeni építéseknél biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését. De ha megnézzük a teljes jogszabályt, akkor egyrészt azt látjuk, hogy ennél sokkal többről van szó, másrészt azt, hogy háttértudás nélkül nagyon nehéz értelmezni a rendelet fontosságát és gyakorlati jelentőségét.
Így aztán kérdéseinkkel a Vas Megyei Építész Kamarához fordultunk, ahol a szervezet alelnöke segített az értelmezésben.
Takács András mindenekelőtt arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a jogszabály 12. módosítása, így önmagában a módosítás tényének nincs különösebb jelentősége, de az is igaz, hogy sok minden változott és egyes pontjai valóban lényegesek.
Az új rendezési terv fontosabb elemei közé tartozik például, hogy a városban új lakóterületeket alakítottak ki, jellemzően tömbbelsőket feltárva; emellett a lakótelepeken új parkolók lettek kijelölve, előírások születtek a napelemparkokról és felülvizsgálták az utakat is.
Emellett a rendelet a lakóterületekkel kapcsolatban számos szigorítást tartalmaz.
Ezek között a van a bevezetőben már említett szabály, mely szerint az újonnan épült ingatlanok esetén biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését és a telken való megfordulásukat.
Ennek köszönhetően várhatóan kevesebb autó lesz majd az utcán, és elkerülhető lesz, hogy olyan „áldatlan állapotok” alakuljanak ki, mint például a Minerva-lakótelepen.
Ide köthető az a pont is, hogy a hatnál több lakást tartalmazó épületek esetében a személygépkocsik 30 százalékát garázsban kell elhelyezni.
Takács András úgy látja, a telekméretekre vonatkozó korlátozások (például a 16-18 méteres telekszélességek) nem olyan lényegesek, mivel már korábban is megszokottak voltak ezek a számok.
Fontos változás viszont a magánutak létesítésnek a drasztikus megszigorítása. Eddig például gyakorlat volt, hogy a hosszú telkeket felszabdalták, egyik oldalán magánutat létesítettek, így alakult ki a mostani zsúfolt és egészségtelen gyakorlat, ami esztétikailag is tönkreteszi a hagyományos városképet.
Ezzel a problémával sok önkormányzat küzd, és ennek üzent most hadat Szombathely, ami a szakma szerint bátor lépésnek tekinthető.
Mivel a szabályok egy laikus számára nehezen értelmezhetők, Takács András – részben a rendeletmódosítás kapcsán – azt javasolja, hogy aki lakást szándékozik építeni, keressen meg egy építészt, lehetőleg még a telekvásárlás előtt, így elkerülhetők a későbbi félreértések.