Két kocsihely egy lakáshoz és egyebek - Egy rendelet miatt másként kell majd építkezni Szombathelyen

A Vas Megyei Építész Kamarához fordultunk, hogy segítsenek értelmezni változásokat.

Január 29-én írta alá Nemény András polgármester azt a rendeletet, amely megváltoztatta Szombathely építési szabályait.

A közbeszédben már érintőlegesen megjelentek a tízoldalas dokumentum egyes elemei, például az, hogy a jövőbeni építéseknél biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését. De ha megnézzük a teljes jogszabályt, akkor egyrészt azt látjuk, hogy ennél sokkal többről van szó, másrészt azt, hogy háttértudás nélkül nagyon nehéz értelmezni a rendelet fontosságát és gyakorlati jelentőségét.

Így aztán kérdéseinkkel a Vas Megyei Építész Kamarához fordultunk, ahol a szervezet alelnöke segített az értelmezésben.

Takács András mindenekelőtt arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a jogszabály 12. módosítása, így önmagában a módosítás tényének nincs különösebb jelentősége, de az is igaz, hogy sok minden változott és egyes pontjai valóban lényegesek.

Építkezési életkép a Minerva-lakótelepen
Kovács Dávid

Az új rendezési terv fontosabb elemei közé tartozik például, hogy a városban új lakóterületeket alakítottak ki, jellemzően tömbbelsőket feltárva; emellett a lakótelepeken új parkolók lettek kijelölve, előírások születtek a napelemparkokról és felülvizsgálták az utakat is.

Emellett a rendelet a lakóterületekkel kapcsolatban számos szigorítást tartalmaz.

Ezek között a van a bevezetőben már említett szabály, mely szerint az újonnan épült ingatlanok esetén biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését és a telken való megfordulásukat.

Ennek köszönhetően várhatóan kevesebb autó lesz majd az utcán, és elkerülhető lesz, hogy olyan „áldatlan állapotok” alakuljanak ki, mint például a Minerva-lakótelepen.

Ide köthető az a pont is, hogy a hatnál több lakást tartalmazó épületek esetében a személygépkocsik 30 százalékát garázsban kell elhelyezni.

Takács András úgy látja, a telekméretekre vonatkozó korlátozások (például a 16-18 méteres telekszélességek) nem olyan lényegesek, mivel már korábban is megszokottak voltak ezek a számok.

Építkezések egy szombathelyi külvárosban (2020)
Tánczos Mhály

Fontos változás viszont a magánutak létesítésnek a drasztikus megszigorítása. Eddig például gyakorlat volt, hogy a hosszú telkeket felszabdalták, egyik oldalán magánutat létesítettek, így alakult ki a mostani zsúfolt és egészségtelen gyakorlat, ami esztétikailag is tönkreteszi a hagyományos városképet.

Ezzel a problémával sok önkormányzat küzd, és ennek üzent most hadat Szombathely, ami a szakma szerint bátor lépésnek tekinthető.

Mivel a szabályok egy laikus számára nehezen értelmezhetők, Takács András – részben a rendeletmódosítás kapcsán – azt javasolja, hogy aki lakást szándékozik építeni, keressen meg egy építészt, lehetőleg még a telekvásárlás előtt, így elkerülhetők a későbbi félreértések.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság