Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Két kocsihely egy lakáshoz és egyebek - Egy rendelet miatt másként kell majd építkezni Szombathelyen

A Vas Megyei Építész Kamarához fordultunk, hogy segítsenek értelmezni változásokat.

Január 29-én írta alá Nemény András polgármester azt a rendeletet , amely megváltoztatta Szombathely építési szabályait.

A közbeszédben már érintőlegesen megjelentek a tízoldalas dokumentum egyes elemei, például az, hogy a jövőbeni építéseknél biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését . De ha megnézzük a teljes jogszabályt, akkor egyrészt azt látjuk, hogy ennél sokkal többről van szó, másrészt azt, hogy háttértudás nélkül nagyon nehéz értelmezni a rendelet fontosságát és gyakorlati jelentőségét.

Így aztán kérdéseinkkel a Vas Megyei Építész Kamarához fordultunk, ahol a szervezet alelnöke segített az értelmezésben.

Takács András mindenekelőtt arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a jogszabály 12. módosítása, így önmagában a módosítás tényének nincs különösebb jelentősége , de az is igaz, hogy sok minden változott és egyes pontjai valóban lényegesek .

Építkezési életkép a Minerva-lakótelepen
Kovács Dávid

Az új rendezési terv fontosabb elemei közé tartozik például, hogy a városban új lakóterületeket alakítottak ki , jellemzően tömbbelsőket feltárva; emellett a lakótelepeken új parkolók lettek kijelölve, előírások születtek a napelemparkokról és felülvizsgálták az utakat is .

Emellett a rendelet a lakóterületekkel kapcsolatban számos szigorítást tartalmaz.

Ezek között a van a bevezetőben már említett szabály, mely szerint az újonnan épült ingatlanok esetén biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését és a telken való megfordulásukat .

Ennek köszönhetően várhatóan kevesebb autó lesz majd az utcán, és elkerülhető lesz, hogy olyan „áldatlan állapotok” alakuljanak ki, mint például a Minerva-lakótelepen.

Ide köthető az a pont is, hogy a hatnál több lakást tartalmazó épületek esetében a személygépkocsik 30 százalékát garázsban kell elhelyezni .

Takács András úgy látja, a telekméretekre vonatkozó korlátozások (például a 16-18 méteres telekszélességek) nem olyan lényegesek , mivel már korábban is megszokottak voltak ezek a számok.

Építkezések egy szombathelyi külvárosban (2020)
Tánczos Mhály

Fontos változás viszont a magánutak létesítésnek a drasztikus megszigorítása . Eddig például gyakorlat volt, hogy a hosszú telkeket felszabdalták, egyik oldalán magánutat létesítettek, így alakult ki a mostani zsúfolt és egészségtelen gyakorlat, ami esztétikailag is tönkreteszi a hagyományos városképet.

Ezzel a problémával sok önkormányzat küzd, és ennek üzent most hadat Szombathely, ami a szakma szerint bátor lépésnek tekinthető.

Mivel a szabályok egy laikus számára nehezen értelmezhetők, Takács András – részben a rendeletmódosítás kapcsán – azt javasolja, hogy aki lakást szándékozik építeni, keressen meg egy építészt, lehetőleg még a telekvásárlás előtt, így elkerülhetők a későbbi félreértések.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság

Tovább az oldalra