Szombathelyen sokan ismerik a Zanati úti vasútátjáró után, a hajléktalanszállóval szemben álló jellegzetes irodaépület, de már csak kevesen emlékeznek a történetére. Pedig az egykori AFIT-székházat - ahogy a városban emlegették, a 12-est, mert számmal látták el az országban lévő Autójavítókat, és Szombathelynek jutott a XII. - Szombathely egyik legismertebb építésze, Heckenast János tervezte. A fiatalabbak, így ezen cikk írója is,már inkább onnan ismerik, hogy napjainkban rockzenekarok próbálnak itt.
Hogy összehozzuk a generációkat, megkerestük Balogh Péter építészt , aki korábban a Vasép-mérnökeként és az önkormányzat beruházási irodájának vezetőjeként is dolgozott Szombathelyen. Emellett a városvédő Rumi Rajki Műpártoló Kör alapítója. Vele idézzük fel az épület történetét.
Mitől olyan jellegzetes?
Az
"XII.sz. Autójavító Vállalat Igazgatási és Szociális Épületét"
az Ybl Miklós-díjas
Heckenast János
Elhunyt Heckenast János építész, a szombathelyi Emlékmű alkotója
2019.
October
27.
10:19
tervezte 1967-ben. A kivitelezéssel 1970-ben készültek el. (Heckenast nevéhez fűződik egyébként Szombathelyen a Felszabadulási Emlékmű,vagy a Patyolat és a Styl székház is.) Az épület már akkor is az autójavító-irodaházaként működött. Az utcafronton voltak az irodák, hátul pedig a szerelő műhelyek, csarnokok. Mindehhez csatlakoztak a kiszolgáló helyiségek, a konyha, az étterem, az öltözők. Az éttermet kulturális célokra is használták.
Mitől ilyen jellegzetes?
A köznyelvben "sárgacsempés"-nek is nevezett épület érdekessége, hogy mázs kerámia burkolatát a Zsolnay porcelángyár készítette. Az épület város felé néző, Pálya utcai oldalát Z. Gács György és Nagy István iparművészek üveg és kovácsoltvas plasztikája díszítette. Sajnos, ez azóta eltűnt.
A tömegformálás is figyelemre méltó: a felső részek kiugranak az alsó rész fölé - tudtuk meg Balogh Pétertől. A földszinti aluljárón át volt elérhető a parkoló, az öltözők, illetve a szerelőcsarnokok.
Még repülőt is gyártottak itt
Kevesen tudják, hogy amikor a repülés szerelmese, Tóth István átvette a cég igazgatói pozícióját, elkezdődött a Góbé vitorlázó-repülőgépek javítása a műhelyben, majd gyártása is Szombathelyen.
Amikor pár éve felújították, példamutató módon megőrizték az épület eredeti stílusát. A régi sárga csempéket festék váltotta fel, de külső hangulatában semmit sem változott. Bár az "Ingatlanforgalmazás" felírat új, a régi felírat betűtípusát is megtartották.
Aki többet szeretne tudni a '60-as évek szombathelyi építészetéről,
korábbi cikkünkben
A kékcsempés tömb és társai: a 60-as évek lesajnált és mégis csodás építészete
2018.
May
05.
17:41
tájékozódhat.
Repülőgépgyártás Szombathelyen
1979 májusában, Tóth István, a XII. AFIT igazgatójaként, elvállalta és megteremtette a kifutóban lévő Góbék nagyjavításának a feltételeit. Ennek a munkának köszönhetően a Góbék, még újabb 500 órát repülhettek. Az első, Szombathelyen felújított Góbé, a szolnokiak HA-5400-asa, Csonka Ferenc berepülőpilótával, 1979. augusztus 17-én szállt fel ismét a levegőbe. Ezt követően két év alatt, a Magyarországon fellelhető 84 darab R-26S Góbé
A XII. AFIT, a nagyjavítással párhuzamosan, a megszerzett szakmai tapasztalatok birtokában, felkészült a Góbék gyártására. 1982-ben, Id. Rubik Ernő (a Góbé tervezője) és Fazekas József (akkori Malév igazgató) segítségével, a Szombathelyi Repülő Klub több aktív tagja, élükön Tóth Istvánnal, a tervek engedélyeztetése után: Szombathelyen, a repülőtéren beindította a Góbé típusú oktató-vitorlázó repülőgépek újragyártását. 1982-ben megszületett: a szombathelyi, Auto-Aero Repülőgépgyár.
A szombathelyi üzemben, a Góbé R-26 S típust átalakították. Olyan szerkezeti módosításokat hajtottak végre, hogy a vitorlázógép megfeleljen az amerikai és az európai légügyi előírásoknak. Modernizálták a Góbé: szárnyvég-rugóját, farokkerekét, és teljes kárpitozást kapott a kabin. Így lett az R-26 S Góbéból, R-26 SU. A szombathelyi Góbék: az R-26 SU típusjelet, és a HA-5500-as sorozatszámot kapták.
1982 végére elkészült az első szombathelyi Góbé, a HA-5500-as, melyet a Szombathelyi Repülőklub kapott meg és használ, azóta is. Az Auto-Aero Repülőgépgyár saját tervező csapata, export üzletkötő csapata, alumínium megmunkálók és kárpitosok dolgoztak nap, mint nap azon, hogy a Góbé sikeres legyen, és népszerűsítse a magyar repülőgépgyártást. Az R-26 SU Góbéból 78 készült Szombathelyen. 61-et a magyarországi repülőklubok kaptak meg, nagy részüket még ma is használják. 17 repülőgépet exportáltak. 15 vitorlázógép Kubába, 1 gép Ausztriába, 1 gép Nagy-Britanniába került.
Ezzel a Góbék a csúcsra értek. Megvalósult az, ami nem sikerült id. Rubik Ernőnek az 1970-es években: külföldi légtereket uraltak a Góbék.
Forrás: Wikipédia