Új elkerülő, régi hibák
Vas megyében is se szeri, se száma a sebességkorlátozó tábláknak," mákosak az utak tőlük". A gyakran és sokfelé autózóknak alaposan felmehet a pumpája a sok esetben feleslegesen kitett táblák láttán.
Jó példa erre az újonnan átadott váti elkerülő útra történő ráhajtásnál és lehajtásnál, a Vát2 táblánál kirakott 40-es tábla. A kanyar egyáltalán nem éles, a két sávot záróvonal választja el, az út minősége kiváló, csak íróasztalnál indokolható a cammogásra késztetés.
Az pedig kész röhej volt, amikor az út építésénél hatalmas betontömbökkel zárták el az építési terület a főúttól, az utóbbin mégis az útépítésre hivatkozva 60-ra korlátozták a sebességet. Az is furcsa, hogy még egy kilométernyi van hátra a lehajtóig az autópálya jellegű elkerülő útból, amikor a 110-es megengedett sebességet már 90-ra, majd 70-re csökkentik.
Elég lenne a 70-es táblánál a korlátozás.
Feleslegesen kitéve, otthagyva
No de ez mind semmi azokhoz a táblakirakásokhoz, kint felejtésekhez képest, amik miatt napokon, heteken, hónapokon keresztül a rendkívül forgalmas főúton kilométeres kocsisorok araszolhatnak. A 30-as, 40-es táblákat semmi sem indokolja, amikor munka sincs, az úttesttől távolabb dolgoznak, vagy éppen csak valamit kapirgálnak az út mentén.
A rossz útviszonyokra hivatkozás is meglehetősen szubjektív. Van, ahol 80-nal, 90-nel is biztonságosan lehet haladni, mert az útfelület minősége lehetőséget ad rá, mégis ki van téve a 60-as tábla.
Másutt nincs korlátozva a sebesség, ugyanakkor az út hullámos, kis gödrökkel tarkított. Ez főként a nagy kamionforgalmú 86-os főúton érhető tetten.
Az sem igen érthető, miért kell a munkaterülettel ellentétes sávon is ugyanúgy korlátozni a sebességet, mint ahol a munka folyik.
Sárvár előtt - jóval beljebb a úttól - létesült egy kis mesterséges tavacska, ahol a munkálatokig, sőt még azok után is mindkét sávban jelentős sebességkorlátozás volt érvényben, pedig csak néha-néha lehetett egy-egy ki- vagy behajtó teherszállító autót látni. Ilyenkor pedig egyértelműen nekik kellett elsőbbséget adni a főúton haladóknak. Akkor meg minek kellett a sebességkorlátozás?
Az pedig végleg elképesztő, amikor 20-30 méteren belül kell 60-ról 40-re vagy 50-ről 30-ra csökkenteni a sebességet. Ezt csak tetézi, ha néhány tíz méteren belül előbb nagyobb sebességet engedélyeznek, hogy aztán pár méteren belül még a korábbinál is visszafogottabbá kelljen venni a tempót.
Korlátozások a településeken
A kistelepüléseken szinte divattá vált, hogy 40-as 30-as korlátozó táblát tetetnek ki a helységnévtábla alá, hogy az egész – sokszor több kilométer hosszú – főúton minél tovább tartson az áthaladás. (Na jó, hogy védjék az itt élőket)
Igen sokszor mentem át például Váton, de legfeljebb egyszer vagy kétszer tapasztaltam, hogy valaki a hosszú kocsisor miatt nem tudott átkelni az úton vagy egyáltalán várt volna az étkelésre.
A Nagysimonyin átvezető, igen hosszú főúton Sitke felől csak 30-cal lehet haladni. Elképzelhető milyen szenvedés ez a mai korszerű gépkocsiknak és vezetőiknek is. (A lassúság miatti plusz környzetszennyezésről nem is beszélve.) Itt sincs szinte semmi átmenő forgalom az úton, van árok az út mentén, az úttesttől távolabb helyezkednek el a házak, és nincsenek forgalmas közintézmények sem.
No comment.
Sárváron 30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben a buszpályaudvartól a korforgalomig mindkét irányban. Itt sem találkoztam még olyan gyalogossal, aki várt volna az átkelésre az út szélén, és azt a gyorsabban haladó kocsiktól ne tudta volna megtenni.
Ráadásul itt egy négysávos útról van szó! Mi indokolja a 30-as tempóra kényszerítést? Nagy kérdés.
Ugyanígy erősen megkérdőjelezhető a 40-as tábla Csepregen végig a benzinkút és a főtér közötti útszakaszon. Itt legfeljebb az iskolánál lenne indokolt a sebességkorlátozó tábla.
Szombathelyen előbb megengedték a nagyrészt beépítetlen, négysávos Körmendi úton a 70-es, a forgalmasabb Volán telepnél a 60-as tempót, aztán eltüntették ezeket a táblákat.
Pedig, ha valahol, itt valóban olyan kicsi a balesetveszély, hogy nyugodtan meg lehetne engedni a 70-as sebességet. Mi több, ki lehetne tenni ilyen táblát a Zanati úton a Puskás Tivadar utcától a körforgalomig is. De legalább a 60-anasat.
Megoldások keresése
A fentebb taglaltak azt a látszatot keltik, hogy a sebességkorlátozó táblák kirakásának eldöntése íróasztalnál, előzetes tesztelés nélkül történik.
Bizonyára megvannak az erre vonatkozó rendeletek, jogszabályok, amelyeken azonban lehet hogy már túllépett az idő, a fejlődés. Korszerűbb gépjárművek, jobb utak, stb.
Az viszont nem jogszabályok kérdése, hogy ne tegyenek ki indokolatlanul sebességkorlátozó táblákat, s amelyek már oka fogyottá váltak, azokat időben távolítsák el.
Nem véletlen, hogy szinte egyetlen gépjárművezető sem tartja be a sebességkorlátozást, amikor egyértelműen látható, hogy az indokolatlan és felesleges. Igaz, ezzel felvállalják a büntethetőség lehetőségét is, pedig ilyen esetben nem a megengedett sebességet túllépőt, hanem a gyors, folyamatos haladást indokolatlanul gátlót kellene büntetni.
Megoldás lehet, amit az utóbbi időben több helyen is lehet tapasztalni, hogy a már felesleges, de be még nem gyűjtött sebességkorlátozó táblákat egyszerűen elfordítják. Ez, vagy a letakarás is megoldást jelenthet, de követésre méltó a zalai példa.
Zala megyében ugyanis a hosszabb főútvonalas kistelepüléseken nem csökkentik az 50-et 40-re vagy 30-ra, hanem éppen ellenkezőleg, még nagyobb sebességet engedélyeznek. Ahol árok fut az út mentén, vagy az úttesttől távolabb épültek a házak 70 a megengedett sebesség.
Kinek jó 30-al átmenni egy falun?
Legfeljebb ott korlátoznak 50-re, de legfeljebb 40-re, ahol nagyobb forgalmú közintézmény, objektum található, vagy kijelölt gyalogátkelőhely van.
Ha jól belegondolunk, ez a megoldás nagyon is ésszerű és hasznos. Ha lassan, 30-cal, 40-nel hajt át a falun egy gépjármű, akkor tovább szennyezi a levegőt, tovább okoz zajártalmat. A gyalogosnak is többet kell várnia, amíg átkelhet az úton. A gyorsabb áthaladással hamarabb megszabadulnak az ártalmaktól, no és a járművezetők is időt nyernek.
Önök is így látják? Kommenteljenek!