A GYSEV-ünnepségen öt felszólaló is felbukkant, de a legfontosabb üzenetet talán Farkas Ciprián városi képviselő (Fidesz) szállította, aki - egy kis kötelező kampánybeszéd mellett - azt mondta, hogy egy ország gazdaságát nem az jelzi, hogy hányan közlekednek autóval, hanem hányan közlekednek tömegközlekedési eszközökkel.
Nos, ez sok mindenen múlik - tesszük már mi hozzá -, de legkevésbé azokon a harmadik generációs Flirt-vonatokon, amelyeket szerdán a soproni vasútállomáson adták át hivatalosan a forgalomnak.
Az esemény valójában annak a projektnek a zárása volt, amely során a GYSEV tízről húszra növelte az ilyen típusú vonatai számát.
A most útjára bocsájtott tíz új Flirt első látásra erősen hasonlít a korábbiakra, ám akik gyakran utaznak ilyenekkel, azok számos kényelmi fejlesztést fedezhetnek fel.
Ilyen például, hogy két WC van rajtuk, fejlettebb az utastájékoztató rendszerük (a repülőgépeket idézik), a konnektorok az ülések között kaptak helyet, szebb a dizájn, és számos más, az utasoknak nem látható műszaki változás is történt.
A 77,1 méter hosszú, négyrészes motorvonatok összesen 208 ülőhellyel rendelkeznek, s 39 másodperc alatt érik el nulláról az óránkénti 120 kilométeres sebességet.
A vonatokat légkondicionálóval, utastájékoztató és kamerarendszerrel, vezeték nélküli interneteléréssel, mobiltelefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal szerelték fel.
Sanda Tamás államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a szerelvények részben Magyarországon (Szolnokon) készültek, az alumínium kocsiszekrényeket ott festették zöldre, sárgára, valamint szürkére, és ott szerelték be a svájci gyártású forgóvázakat a járművekbe.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy 2009 óta folyamatosak a fejlesztések a vasúttársaságnál, így ma már modern vasúti infrastruktúrán közlekedhetnek az új motorvonatok, ami óriási előrelépés a személyszállítási szolgáltatásban. Így versenyképes alternatívát tudnak nyújtani az egyéni közlekedéssel szemben - tette hozzá.
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az új európai engedélyeztetési eljárások keltette kihívások ellenére is sikerült határidőre leszállítani a megrendelt járműveket.
Lapunk GYSEV-vonattal utazott oda és vissza a helyszínre, tapasztalatainkat egy külön írásban mondjuk majd el.