Ha kedves Önnek a bankkártyája, ne nagyon dugiszálja ATM-be – Ha elnyeli, hetekbe telik visszaszerezni

Nem kevés hercehurcával jár a dolog. Még akkor is, ha önhibáján kívül kerül ilyen helyzetbe az ember.

Egy elég szerencsétlen helyzetbe került nemrég egy olvasónk. Az egyik szombathelyi ATM-nél szeretett volna pénzt befizetni egy hétvégén, amikor viszont bedugta a kártyát, a gép bemondta az unalmast. Bevillant a kék háttér, a Windows 7 felirat, a restart szócska. És pápá kártya.

Csekély 5 perc alatt újraindult az automata, leszámolta a pénzt, majd jött ismét a jól ismert kép, rajta a felirattal: Helyezze be bankkártyáját az ATM-be. Olvasónk kártyájának pedig se híre, se hamva. Közben jöttek segítőkész emberek, akik megpróbálkoztak a saját kártyájukkal, hátha így kiadja a beszippantott kártyát. De persze nem így lett.

Olvasónk nem teketóriázott, tárcsázta is az ügyfélszolgálatot, újabb 5 perc várakozás, aztán végre megszólalt egy hang a túloldalon. Kiderült, hogy azt az ATM-et pont egy külsős cég kezeli, csak ők tudják kiszedni a kártyát a gépből. Azért felhívták őket, hátha, de persze nem tudtak jó hírrel szolgálni.

Csak akkor kapja vissza a kártyáját, amikor megtelik a gép és mennek üríteni. De hogy ez mikor lesz, azt nem tudni. Azt tanácsolták neki, hogy néha azért menjen be az egyik bankfiókba és érdeklődjön, hátha. Olvasónk így is tett, de csak teltek-múltak a napok, kártyája pedig még mindig nem volt.

Közben aztán kiderült az is, hogy hiába mondták neki korábban, hogy érdeklődjön, igazából felesleges volt, mert mindenképp telefonon szólnak majd neki. És így is lett. Kerek két hétbe telt, de végre megcsörrent a telefonja és vissza is kapta a kártyáját.

Viszont a történetnek itt még nincs vége, mivel a telefonos ügyfélszolgálaton intézték a bejelentést és ott is tiltották le a kártyát, hogy ha esetleg mégis kidobná a gép időközben, ne tudja más használni. Bent a bankfiókban pedig – persze hosszas várakozás után – kiderült, hogy ha a központilag, telefonon tiltják le a kártyát, akkor ott helyben nem tudják ezt feloldani, csak telefonon. De ez szerencsére már egész gördülékenyen ment, így a sok nehézség után legalább happy enddel zárult a történet.

Pixabay

Ez viszont sajnos egyáltalán nem egyedi eset. Amikor szerkesztőségünkben is elkezdtünk erről beszélgetni, kiderült, hogy több kolléga bankkártyáját is benyelte már egy-egy ATM, na meg ismerősök, családtagok is jártak már így. Ezen felbuzdulva el is küldtük kérdéseinket négy nagyobb banknak is, háromtól pedig kaptunk is választ. Így most mutatjuk, hogy ilyenkor melyiknél mi a teendő.

OTP

Ha egy OTP-s ATM bármilyen okból nem adja vissza a bankkártyát, azt javasolják, hogy ezt mihamarabb jelezzük a telefonos ügyfélszolgálaton, a +36 (1) 366 6666-os számon – amit egyébként az ATM-eken is feltüntetnek.

Azt mondják, hogy ilyenkor logisztikai és ellenőrzési okokból átlagosan 2-3 hét alatt kaphatjuk vissza az elnyelt kártyákat. Ha a kártya nem sérült és az érvényessége sem járt le, akkor elküldik a kártyabirtokost kiszolgáló bankfiókba, amely értesíti az ügyfelet és át is veheti a bankkártyát.

Viszont a kártyabirtokos dönthet úgy is, hogy új kártyát igényel és nem várja meg, míg a fenti folyamat lezárul, ilyenkor pedig természetesen régi kártyáját már nem kapja vissza.

ERSTE

Az ERSTE azt válaszolta, hogy igyekeznek minden esetben a lehető leginkább ügyfélbarát módon eljárjon, de elsősorban a kártyán szereplő adatok, és így a kártyabirtokosok védelmét tartják szem előtt. Az ilyen esetekben alkalmazott protokoll pedig igen sok tényezőn múlik. A folyamat eltérő például aszerint, hogy:

  • saját vagy idegen kibocsátású kártyáról van szó: ezáltal került-e a kártya harmadik (a kártyát kibocsátó bank és a kártyabirtokoson felüli) fél kezébe
  • mi volt a kártyabevonás oka: az a bank vagy a kártyabirtokos ügyfél hibájából történt
  • hol helyezkedik el az érintett automata: külső helyszínen vagy bankfiókban üzemeltett készülékről van szó, vagyis szükséges-e a bevont kártya szállítása, melyet ATM-ek üzemeltetésével megbízott partner kizárólag érvénytelenítve végezhet
  • Azokban az esetekben, amikor nincs lehetőség a kártya visszaadására, az a legbiztonságosabb megoldás, ha letiltjuk a kártyát. Ezt minden esetben a saját, a kártyát kibocsátó bankja által megadott, erre a célra szolgáló elérhetőségeken lehet kezdeményezni.

    Az automatából mindig az üzemeltetéssel megbízott partner tudja kivenni a bankkártyát az ürítés alkalmával. Ez viszont változó, függhet például az adott ATM forgalmától, műszaki adottságaitól, de egyéb szempontoktól is.

    K&H

    A K&H már kicsit jobban belement a részletekbe, először is összefoglalták a lehetséges okokat és megoldásokat, hogy mi a teendő, ha valaki ilyen helyzetbe kerül. Bevont bankkártya esetén több kiváltó ok állhat fenn, melyek többnyire biztonsági okok:

  • lejárt a bankkártya – ez a leggyakoribb ok
  • többször helytelenül megadott PIN kód esetén
  • az ügyfél az ATM fény-hangjelzése ellenére elfelejti kivenni az automata kiadó nyílásából a bankkártyáját
  • technikai hiba esetén
  • Azt javasolják, érdemes azonnal telefonálni a kártyakibocsátó pénzintézet felé, illetve első gyors lépésként elvégezni kártyafelfüggesztést is, melyet a K&H mobilbankban néhány koppintással díjmentesen, gyorsan és egyszerűen meg lehet tenni. Jó hír viszont, hogy a szolgáltatásaik elérhetőek a mobilbank és e-bank felületeken, valamint a mobil- és okosórás érintésmentes fizetés is.

    Az elnyelt kártyákat a K&H csak abban az esetben szolgáltatja vissza, ha az ATM a pénztárral rendelkező bankfiók területén, a bankfiók munkatársai által kezelt módon üzemel, és a bankkártya kibocsájtója a K&H. Azt javasolják, hogy a pénztárral rendelkező K&H bankfiók esetén az ott dolgozókhoz kell fordulni, akik vagy intézkednek a kártya visszaadásáról, vagy jelzik, ha az nem lehetséges.

    Vannak azonban olyan ATM-ek is, amelyeket a bank alvállalkozója kezel, vagy a bankkártya kibocsátója más pénzintézet, ilyenkor pedig sajnos biztonsági okokból nincs lehetőség a bankkártyák visszaadására. Ebben az esetben pedig, illetve minden más K&H ATM esetében azt javasolják, hogy vegyük fel a kapcsolatot a kártyakibocsátó bank ügyfélszolgálatával, ahol letiltják a kártyát és intéznek egy új pótkártyát.

    Fontos, hogy ha technikai hiba miatt nyeli el az ATM a kártyát, akkor a K&H saját kártyabirtokosai esetében elengedik a pótlás költségeit. A kártya pótlása pedig egész hamar, átlagosan az igényléstől számított 5 nap alatt meg is van.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hasznos