A közelmúltban Puskás Tivadar egy sajtótájékoztató 36 oldalas kampánykiadványt juttat el a postaládánkba Puskás Tivadar 2019. August 26. 16:26 keretében mutatta be a 2010-2019 közötti korszakot összefoglalót kiadványt.
Az esemény nem volt különösképpen izgalmas, a polgármester azonban elejtett egy mondatot, ami érdekesen hangzott.
Ezek szerint Szombathelyen jelenleg 32 ezer személyautó van, és ezzel a város vezet az egy főre jutó gépkocsik számát tekintve.
Adódott az ötlet, hogy ellenőrizzük, ez így van-e, másrészt nézzünk utána, mennyire volt gyors a növekedés.
Annál is inkább érdekes kérdés, mert a Szombathelyen kialakult közlekedési és parkolási anomáliák gyökerét szinte mindenki a hirtelen megszaporodott gépkocsiállománynak tudja be.
Nos, a KSH adatbázisa segítségével egész használható számokat lehet kibányászni. Kisebb szépséghiba, hogy a legutolsó adatok másfél évvel ezelőttiek (2017 vége), ami a gyakorlatban azt jelenti, valamennyit hozzá kell adnunk, hogy a mai állapotot kapjuk, de nagyságrendileg azért képbe kerülünk.
Mindenekelőtt meg kell említeni, hogy Puskás Tivadar igazat mondott, amikor 32 ezer autóról beszélt. 2017-ben ugyanis ez a szám 31 ezer 533 volt. És ennél most már biztosan valamivel több van.
Hogy mennyire radikális volt a növekedés, az már lehet vita tárgya: a KSH adatai szerint 2000-ben 23 ezer 162 autó volt a városban (az üzemeltető lakhelye szerint). Ez azt jelenti, 8 és fél ezerrel emelkedett a számuk, azaz az ezredforduló óta egyharmaddal (36%) több autót birtoklunk.
Drámainak nem biztos, hogy nevezhető ez a növekedés, de azért kétségtelenül igen jelentős; és ebben nincsenek bent a bejárók, az agglomerációban élők, az ideiglenes lakcímmel rendelkezők vagy éppen azok, akik bejelentés nélkül élnek itt és naponta ingáznak Ausztriába. Nyilván autóval.
És ha már statisztika, megnéztük a környező megyei jogú városokat is.
Ebből kiderül, hogy a szombathelyi egyharmados növekedés nagyjából megfelel – legalábbis a nyugat-dunántúli - átlagnak. (Ez utóbbiból alaposan kilóg Sopron a maga 66 százalékával, de ebbe most ne menjünk bele.)
Város | Autók száma 2000-ben | Autók száma 2017 végén | Növekedés | 100 fő / autó |
Szombathely | 23 162 | 31 533 | 36% | 40,4 |
Sopron | 15 058 | 24 996 | 66% | 40.0 |
Zalaegerszeg | 17 866 | 23 036 | 29% | 39,9 |
Veszprém | 17 083 | 22 417 | 31% | 37,5 |
Győr | 36 320 | 49 225 | 36% | 37,8 |
Budapest | 559 100 | 633 554 | 13% | 36,2 |
Magyarország | 2 364 706 | 3 471 997 | 47% | 35,5 |
Ami az egy főre jutó gépkocsik számát illeti, ott sem tudjuk cáfolni a polgármestert. A közelebbről megnézett városok között valóban Szombathelyen van a legtöbb autó: 100 főre 40,4 darab jut, ami tényleg roppant magasnak tűnik, de az elsőbbség egyrészt csak hajszálon múlik, másrészt csak nagyon kis merítést hasonlítottunk össze.
Az viszont biztos, hogy bárki lesz a polgármester, ezzel a problémával valamit tennie kell, és egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy a parkolóépítés a megoldás.
A kérdésre még visszatérünk.