Kezelhetetlenül sok az autó Szombathelyen? – Megnéztük a számokat

Vajon mennyi az igazság abban, amit a múltkor a polgármester mondott?

A közelmúltban Puskás Tivadar egy sajtótájékoztató 36 oldalas kampánykiadványt juttat el a postaládánkba Puskás Tivadar 2019. August 26. 16:26 keretében mutatta be a 2010-2019 közötti korszakot összefoglalót kiadványt.

Az esemény nem volt különösképpen izgalmas, a polgármester azonban elejtett egy mondatot, ami érdekesen hangzott.

Ezek szerint Szombathelyen jelenleg 32 ezer személyautó van, és ezzel a város vezet az egy főre jutó gépkocsik számát tekintve.

Adódott az ötlet, hogy ellenőrizzük, ez így van-e, másrészt nézzünk utána, mennyire volt gyors a növekedés.

Szombathely, Rohonci út
TM

Annál is inkább érdekes kérdés, mert a Szombathelyen kialakult közlekedési és parkolási anomáliák gyökerét szinte mindenki a hirtelen megszaporodott gépkocsiállománynak tudja be.

Nos, a KSH adatbázisa segítségével egész használható számokat lehet kibányászni. Kisebb szépséghiba, hogy a legutolsó adatok másfél évvel ezelőttiek (2017 vége), ami a gyakorlatban azt jelenti, valamennyit hozzá kell adnunk, hogy a mai állapotot kapjuk, de nagyságrendileg azért képbe kerülünk.

Szombathely: minél több autó van, annál több a parkoló. És minél több a parkoló, annál több az autó. Ördögi kör.
Bonyhádi Zoltán

Mindenekelőtt meg kell említeni, hogy Puskás Tivadar igazat mondott, amikor 32 ezer autóról beszélt. 2017-ben ugyanis ez a szám 31 ezer 533 volt. És ennél most már biztosan valamivel több van.

Hogy mennyire radikális volt a növekedés, az már lehet vita tárgya: a KSH adatai szerint 2000-ben 23 ezer 162 autó volt a városban (az üzemeltető lakhelye szerint). Ez azt jelenti, 8 és fél ezerrel emelkedett a számuk, azaz az ezredforduló óta egyharmaddal (36%) több autót birtoklunk.

Drámainak nem biztos, hogy nevezhető ez a növekedés, de azért kétségtelenül igen jelentős; és ebben nincsenek bent a bejárók, az agglomerációban élők, az ideiglenes lakcímmel rendelkezők vagy éppen azok, akik bejelentés nélkül élnek itt és naponta ingáznak Ausztriába. Nyilván autóval.

És ha már statisztika, megnéztük a környező megyei jogú városokat is.

Ebből kiderül, hogy a szombathelyi egyharmados növekedés nagyjából megfelel – legalábbis a nyugat-dunántúli - átlagnak. (Ez utóbbiból alaposan kilóg Sopron a maga 66 százalékával, de ebbe most ne menjünk bele.)

Város Autók száma 2000-ben Autók száma 2017 végén Növekedés 100 fő / autó
Szombathely 23 162 31 533 36% 40,4
Sopron 15 058 24 996 66% 40.0
Zalaegerszeg 17 866 23 036 29% 39,9
Veszprém 17 083 22 417 31% 37,5
Győr 36 320 49 225 36% 37,8
Budapest 559 100 633 554 13% 36,2
Magyarország 2 364 706 3 471 997 47% 35,5

Ami az egy főre jutó gépkocsik számát illeti, ott sem tudjuk cáfolni a polgármestert. A közelebbről megnézett városok között valóban Szombathelyen van a legtöbb autó: 100 főre 40,4 darab jut, ami tényleg roppant magasnak tűnik, de az elsőbbség egyrészt csak hajszálon múlik, másrészt csak nagyon kis merítést hasonlítottunk össze.

Az viszont biztos, hogy bárki lesz a polgármester, ezzel a problémával valamit tennie kell, és egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy a parkolóépítés a megoldás.

A kérdésre még visszatérünk.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság