Ki is volt Szent Márton, akitől világhírű Szombathely?

Ő Szombathely leghíresebb szülöttje, ápolják is a kultuszát - bár menne ez még jobban. Jöjjenek tehát az ünnepnapok és a libák!

A tours-i püspök Pannóniából, Savariából származott, ezt sem a legendák, sem a történetírás soha meg nem kérdőjelezte. A 19. században mégis többen úgy vélték, a "valódi" szülőhely nem Szombathely, hanem Pannonhalma.

A híres történet, Szent Márton a koldusra teríti fél köpenyét
vasvarmegye.hu

Hol volt az igazi Savaria?

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

A bencés szerzők egyes adatokból arra következtettek, hogy Pannóniában anno két Savaria létezett (a másik Győrszentmártonban). A felvetést egy 860-ból fennmaradt oklevélre alapozták, amely megemlít Pannonhalma közelében egy Sabaria Sicca (Száraz Savaria) nevű helyet. Ebből arra következtettek, hogy ez egy, már Márton korában is létező település lehetett.

Márton pannonhalmi kútja és kertje

A rómaiak azonban nem tudtak a régi Szombathelyen kívül másik Savariáról. Ráadásul a Márton életéből ismert tények nem Pannonhalma, hanem Szombathely történetével egyeznek meg.

Igaz, Pannonhalma környékén valóban létezett egy Sabaria, a feltételezések szerint azonban azt nem az ókorban, hanem a középkorban hívták így. A bencések a középkor hagyományának megfelelően, maguk adták ezt a nevet. A kezdeti időszakban még pontosan tudták, hogy a szent máshol, nem az általuk elnevezett területen született, azonban idővel ez a tudás elhalványult. Új legenda született, amelyhez egyre több életrajzi ihletésű elnevezés is kapcsolódott: meglelték például Márton kútját, Márton telkét, ahova egykor a híres püspök imádkozni járt.

A másik vélekedés szerint a félreértés onnan ered, hogy a középkorban magát Pannióniát gyakran Pannonhalmával azonosították, így a települést Márton szülőhelyével is azonosnak vélték. (Egyébként a középkorban magát Pannóniát általában, Szent Márton után szabadon úgy tartották számon, mint a szentek szülőhelyét.)

A témáról még többet megtudhat, ha meghallgatja Mi bizonyítja, hogy Szent Márton Szombathelyen született? Podcast – Mi bizonyítja, hogy Szent Márton Szombathelyen született? 2023. May 28. 18:31 című podcastünket Feiszt György Szent Márton-kutatóval.

Márton felvirágoztatja szülővárosát

Szombathely római neve is Márton által maradt fent, a szent kultuszában élt tovább. A 13. században egy világtérképen Pannónia települései közt Esztergom, Székesfehérvár mellett csak Savaria szerepel. Később, 1280-ban az Ebstorfi világtérkép Szombathelyt mint "Szent Márton Savariáját", jelöli. "Savaria" neve a keleti egyház szent könyveibe is bekerült, a szent szülőhelyét az európai kereszténység számon tartotta.

Nem véletlen, hogy Szent Márton tisztelője, Nagy Károly 791-es hadjáratában seregét kerülő úton, Savarián keresztül vezette vissza. A látogatás meghatározta Szombathely sorsát: Nagy Károly a várost őrgrófsági központtá emelte. Ennek következtében a 9. században megépült a vár is, ami meghatározó jelentőséget adott a településnek.

Márton és a kultusz

Érdekes, de Márton püspök Saváriájának tisztelete nem a középkori szentkultusz következménye. Az egyházat a szentek szülőhelye nemigen foglalkoztatta, ezen települések köré sohasem szervezett kultuszt. A tisztelet mindenkor a halál helyét, a sírt illette meg. Így Szent Márton hivatalos, egyházi kultusza Tours-ban, és az ereklyéinél, Galliában alakult ki. Savaria-béli tisztelete tehát nem szakrális, továbbélése a helyi hagyománynak köszönhető.
Márton napi lampionos felvonulás Szombathelyen
Mészáros D. Zsolt

Márton és a valóság

A helyi legendák szerint Márton a mai Szent Márton templom helyén született, és a templom előtti kútban keresztelkedett meg. Ott, ahol Rumi Rakji István: Szent Márton megkereszteli édesanyját című szobra is áll.

A történetírók azonban állítják: kizárt, hogy a püspök itt látta volna meg a napvilágot, a család sem lakhatott itt. Itt ugyanis már a római korban is temető állott, ahol pedig élő nem lakhatott. A kút hagyományának azonban lehet valóságalapja. A helyét, bár már rég befedték, még meg lehet találni. Ez azonban nem egyezik meg a templom előtt látható, már említett szobor-kút helyével. A régit a román templom-előd tengelyében, az újat a jelenkori templom tengelyében állították fel. A kút oldalát római és középkori építkezéseknél egyaránt használt csatári kővel rakták ki, így korát megállapítani nem lehet. (Forrás: Savaria - Szombathely története, A város alapításától 1526-ig - Kiss Gábor, Tóth Endre, Zágorhidi Czigány Balázs)

A Rumi Rajki szobor: Szent Márton megkereszteli édesanyját
Szombathely MJV / Facebook

Márton napján régen

Márton ünnepe Rómából indult, a hatodik század óta él. A középkor egyik legnépszerűbb szentje volt, kultusza hazánkban is virágzott, emlékét helynevek és oltárképek egyformán őrzik. Szent Márton temetését a Jeromos-féle Martirológium november 11-ére teszi.

Az időpont a 14. századi krónikákban még "határnapként" szerepelt: a tisztújítás, a fizetés, a jobbágytartozás lerovásának napjaként. A Dunántúlon e napon vágták le a Márton lúdját, és kóstolták meg az új bort. Vépen Márton előestéjén a kanász sorra járta a házakat és köszöntőt mondott: "Adjon Isten szerencsés jó estét! Megjött Szent Márton püspök szolgája. Adjon Isten bort, búzát, békességet, lelkünknek üdvösséget!" A kanászt a háziak túrós- vagy mákos-rétessel és pénzzel kínálták. A népi időjóslás sem feledkezett meg a püspökről: ha Márton fehér lovon jön, kemény tél várható, ha barnán érkezik, enyhe télre számíthatunk.

A témáról még többet megtudhat, ha meghallgatja a Legenda és valóság - mi van a Szent Márton-kultusz mögött? Podcast: Legenda és valóság - mi van a Szent Márton-kultusz mögött? 2020. August 09. 15:54 című podcastunkat Orbán Róbert helytörténésszel

Márton napja ma

Hazai kultuszát újra kellett éleszteni, feltámasztásával sok éve a szülőhely, Szombathely is kísérletezik. 2016-ban megrendezték a Szent Márton évet. Így költöttek el 800 millió forintot a Szent Márton év szombathelyi programjaira 2016. December 11. 04:43 Működik a városban a Szent Márton Látogatóközpont, Szombathelyen végigvezet a Szent Márton sétaút, a tours-i püspököt az idén is egyházi és kulturális eseményekkel, fesztivállal ünneplik Szent Márton Napi Vásár Szombathelyen, Töltött Káposzta, Libacomb és Forralt Bor Fesztivál Kőszegen, Kellene Kis Kert Cellben November 07. 20:13 . Például lampionos felvonulást tartanak, november 9-én rendezi meg Szombathely a szokásos Szent Márton napi díjkiosztó ünnepségét. A Vasi Múzeumfaluban pedig évek óta ezen a hétvégén zajlik a Szent Márton Napi Vásár.

Via Sancti Martini - Szent Márton sétaút
A Szent Márton sétaút egy állomása. A képre kattintva megnézheti a többit is.
Kiss Tamás

Márton élete

Márton az egyházatyák által "arany századnak" nevezett korban élt, Aranyszájú Szent János, Szent Jeromos és Szent Ágoston kortársa volt. Életrajzi adatai egybeesnek a történelmi adatokkal, noha sem születésének (316-317 vagy 336), sem halálának éve (397-re teszik) nem ismert.

Szent Márton Pannóniából, Sabariából származott, azonban nem sokat élt itt, hiszen a család hamarosan az itáliai Paviába, az ókori Ticiniumba költözött. Szülei pogányok, atyja a császári hadsereg tribunusa. Márton először tizenkét évesen, a család akarata ellenére kapott keresztényi nevelést, a keresztséget hat évvel később vette fel. Tizenöt évesen - amikor Severus és Probus császárok parancsára, mint veterán apa fiát besorozták a császári seregbe - lovas testőrtiszt lett.

Már ebben az időben kitűnt katonatársai közül, elismerést váltott ki egyszerűsége, életének tisztasága, önfeledt felebaráti szeretete. 334-ben Amiens-ben történt, hogy télvíz idején tiszti köpenyének felét odaadta egy ruhátlan koldusnak. Hamarosan megkeresztelkedett, elhagyta a hadsereget, és a poitiers-i püspökhöz, Szent Hilariushoz csatlakozott, aki exorcistává szentelte.

Nem sokkal ezután Márton Poitiers-ből hazalátogatott a szüleihez, otthon megvalósította régi vágyát: először Milánó közelében, majd a Genova előtti Gallinaria-szigeten lett remete.

Amikor Hilariust elűzték Poitiers-ből, Márton is elhagyta szigeti remeteségét, és visszament a püspök mellé. A városon kívül épített magának egy remetelakot, hogy visszavonulhasson a magányba. Hamarosan tanítványok gyűltek köréje, először a cella körül bontakozott ki a ligugéi kolostor, majd 375-ben Tours közelében megalapította Marmoutier kolostorát.

371-ben, amikor a tours-i püspök meghalt, a nép, a papság és a többi püspökök mind Mártont kívánták püspöknek. Fölszentelése napjától Márton, mint jó pásztor látogatta nyáját és prédikált. A nép atyjaként szerette őt, aki úgy élt közöttük, mint a legszegényebbek, és csak segíteni, békességet teremteni akart mindenütt. Az egész ország gyógyításairól, ördögűzéseiről és halott-feltámasztásairól beszélt.

A kereszténység történelmében Márton szentsége különleges helyet foglal el: ő az első nem mártír szent, akit a hívők halála után ugyanazzal a tisztelettel öveztek, mint korábban a vértanúkat. Így vele kezdődően van jelen az egyházban a keresztény élet új modellje. S bár nem szenvedte el a mártíriumot, életrajzírója szerint "szenvedett ettől".

Cikkünk alapját egy 2001-es írásunk szolgáltatta.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra