Ipkovich György volt szombathelyi polgármester, országgyűlési képviselő és Horváth Attila, városi képviselő, az MSZP városi elnöke tartott közös sajtótájékoztatót, folytatván ezzel a hónap elején beígért sorozatot „A pofátlanság mértéke felhígult” 2010. November 04. 16:10 . Amellyel a kormány szerintük hibás döntéseit veszik górcső alá.
Győr és Zalaegerszeg a két központ
Most a szombathelyi egészségügy került sorra, pontosabban a Markusovszky kórház. A kormány által nyilvánosságra hozott Semmelweis-terv vitairata ugyanis Zalaegerszeget és Győrt nevezi meg, mint a területi egységek központjai. Az anyag azt is megfogalmazza, hogy ezek a központok képesek
az egészségügyi ellátás szinte teljes vertikumának megvalósítására
.Horváth Attila kifejtette, hogy Szombathelynek az egyik legfontosabb feladata a munkahely-teremtés, amihez szükség van jó utakra. Miközben az előző ciklusban a Fidesz folyamatosan kritizált az út felújításának tempóját, most leállt a munka. Ráadásul alacsonyabb rendű utak felújítását is törölték. Szükség van minőségi oktatásra és színvonalas egészségügyi ellátásra is, utóbbinál viszont éppen most láthatóak a negatív változások.
Ipkovich György részletezte is, a jelenlegi terv a szombathelyi egészségügy mélypontját jelenti, pedig nem is olyan régen a Markusovszky kórház még a szakmai színvonala még az élmezőnyben volt. Most pedig úgy tűnik, nem csak súlyponti szerepét veszíti el, hanem térségi központ sem lesz.
Sorozatos rossz döntések?
Ehhez pedig a megyei vezetés rossz döntései vezettek, így az, hogy Szentgotthárdra helyezték át a kórház székhelyét, és azóta sem hozták azt vissza. A kórházat aztán gazdasági társasággá, zrt-vé alakították át, ezzel az ott dolgozók elveszítették közalkalmazotti státuszuka Ki veszi el a Markusovszky kórház dolgozóinak pénzét? 2010. February 25. 14:56 t. Ezzel aztán kimaradtak a közalkalmazotti törvényben előírt béremelésekből, a kórházban jelenleg húsz százalékkal alacsonyabbak a bérek, mint az országos átlag. A megyei vezetés megígérte ugyan a kompenzációt, de nem tartották be ezt az ígéretet.
Ezért az MSZP szombathelyi elnöksége és a képviselőcsoport négy követelést fogalmazott meg. Egyszer, hogy haladéktalanul helyezzék vissza a kórház székhelyét Szombathelyre, és szüntessék meg a szervezeti anomáliákat. Másodszor, hogy a béreket azonnal igazítsák az országos átlaghoz, vagyis emeljék meg húsz százalékkal.
Lobbizzanak a kormánypártiak!
Harmadszor, hogy folytassák a stratégiai ágazatok fejlesztését és erősítését, Szombathelyen ezek az onkológiát és a mellkas-sebészetet jelentik. Negyedszer, hogy a fideszes országgyűlési képviselők, Hende Csaba, Puskás Tivadar és Kovács Ferenc kezdjenek lobbizni a kormánynál a kórház súlyponti szerepének megtartása érdekében.
Ipkovich utóbbihoz hozzátette, a szocialista képviselők is felajánlják segítségüket, de valószínű, hogy a kormánypárti képviselők nagyobb sikert tudnak elérni.
Azzal fejezte be, hogy a kórház szerepének csökkentése súlyos veszteség lenne Szombathelynek, és nem csak az egészségügyi ellátás területén, hiszen a kórházban oktatás is folyik, az egész ügy pedig már társadalompolitikai kérdés.
Prugberger Emil: Elfogadhatóak a követelések
A szombathelyi közgyűlés egészségügyi szakmai bizottságának elnöke, Prugberger Emil (Pro Savaria) a Nyugat Rádiónak adott nyilatkozatában elfogadhatónak nevezte a szocialista politikusok követeléseit.
Mint mondta, alapításakor a kórház Szombathelyé volt, csak később került a megye kezelésébe. Ezért sem értett egyet soha azzal, hogy a kórház székhelyét elvitték a városból. Úgy vélte, ez hibás döntés volt, de bízik abban, hogy a politikusi ígéreteket betartják, és rövidesen visszahelyezik a székhelyt Szombathelyre.
A szakmai színvonal emelését ő is rendkívül fontosnak tartja, minden kórház erre törekszik. Egyetért a bérek emelését célzó követeléssel is, mint mondta, ha valóban húsz százalékkal maradnak el a szombathelyi kórház fizetései az országos átlagtól, akkor legalább ennyivel kell emelni a béreket. Megemlítette, hogy a közeli Burgenlandban jóval magasabbak a fizetések, így mindenképpen tenni kell a szakemberek megtartása érdekében.
Kijelentette, minden szombathelyi és Vas megyei országgyűlési képviselővel szemben minimális elvárás, hogy lobbizzon a Markusovszky kórház érdekében, hangsúlyozta, ebben a fő szerep a kormánypárti képviselőké kell, hogy legyen.
Prugberger a végén hozzátette, a súlyponti szerep elvesztése a szakembergárda elvesztésével járnak, így ezt mindenképpen meg kell akadályozni.
Részlet a tervezetből (38-39. oldal)
(A számunkra lényeges részleteket kivastagítottuk)
C.a. Ellátási területek és szakellátási progresszivitási szintek
1. Az új szakmai ellátási térkép alapján a megyénél nagyobb, de a jelenlegi régióktól eltérő területi egységeket (nagytérségeket) tekintjük az ellátási egységeknek. Ezek az egységek a közlekedési és földrajzi adottságok figyelembevételével, a jelenlegi kórházhálózat fejlettségi szintjének ismeretében alakítandók ki.
2. Az elvek figyelembevételével az alábbi területi egységek tűnnek szükségesnek:
I. Budapest központtal: Buda, Fejér, Komárom-Esztergom Megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
II. Budapest központtal: Észak-Pest, Nógrád, Heves, Megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
III. Budapest központtal: Dél-Pest, Jász-Nagykun-Szolnok, Bács-Kiskun Megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
IV. Debrecen központtal: Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok Megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
V. Miskolc központtal: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád Megye ide irányuló részeivel;
VI. Szeged központtal: Csongrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Bács-Kiskun Megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
VII. Győr központtal: Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Veszprém, Vas megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
VIII. Zalaegerszeg központtal: Zala, Vas, esetleg Veszprém és Somogy megye közlekedésileg ide irányuló részeivel;
IX. Pécs központtal: Baranya, Tolna, Somogy, Fejér megye közlekedésileg ide irányuló részeivel.
3. A nagytérségi területi egységek határain belül található ellátóintézmények képesek az egészségügyi ellátás csaknem teljes vertikumának megvalósítására. Ez alól csak az országos központokba és alközpontokba szervezett ellátások jelentenek kivételt. A szükséges kapacitások egy-egy területi egységre oszthatók le az epidemiológiai adatok messzemenő figyelembevételével. Egy-egy területi egységen belül az ellátások szakmánként, esetleg a szakmán belül szubspecialitásonként is a progresszivitás elvei szerint szerveződnek. A nagytérségen belül a kapacitások leosztása és a szakmai progresszivitási szintek meghatározása a közlekedési, népességi és aktuális strukturális és humánpolitikai feltételek mentén történik. A progresszivitás magasabb szintjei egy-egy szakmán belül nem feltétlenül a nagytérség központjában vannak – ezeknek helye a szakmai hagyományoknak és lehetőségeknek megfelelően határozandó meg.
A teljes dokumentumért katt ide.