Amikor 2009. december 12-én útjára indult a korábban megszokott módon egy Studenka vonat Körmendről Zalalövő felé, az nem holmi ordenáré járat volt. Ez a “bézé” volt a Körmend-Zalalövő vasútvonal utolsó kenete.
Ezt követően Körmenden a már nem működő, de egykor közkedvelt 22-es számú vonal sínpárján áthaladva évekig csodálhattam, ahogy a fű egyre csak nő és nő a talpfák között, míg végül a dzsindzsás teljesen el nem borította az egészet.
A vasúti átjáróra a leállás után már csak panaszok jöttek, mert nem tett jót az autók futóművének Futóműgyilkos vasúti átjáró bosszantja az autósokat Körmenden 2022. June 19. 15:20 . Ennek következtében eltüntették a sorompót, felszedték a síneket és leaszfaltozták az egykori vasútvonal helyét. Valahányszor elmegyek itt, mindig eszembe jut a gyerekkorom, amikor még várnunk kellett a vonatra, hogy eljussunk Horvátnádaljára. De mindez már csak emlék.
Közel száz évet megélt
A vonalat két részben adták át, az első szakaszt 1906-ban, a másodikat 1907-ben. A Körmend-Zalalövő-Muraszombat helyiérdekű vasútvonal tulajdonosa a Magyar Délnyugati HÉV volt.
A két vonal Körmendtől Salig és Saltól Muraszombatig tartott, de a trianoni béke következtében Magyarországon csak a Körmend-Zalalövő-Bajánsenye szakasz maradt. A Bajánsenye–Zalalövő szakasz a 25-ös, Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba vasútvonal része lett.
Így öt megállóhely maradt a 22-es szakaszon: Körmend, Nádasd, Zalaháshágy-Szőce, Zalapataka és Zalalövő. Zalalövőn át lehetett szállni Zalaegerszeg, Körmenden pedig Szombathely felé. A vonal egy jó összekötő volt Vas és Zala megyék között és különösen fontos volt a környező településen élőknek, ugyanis sokan ingáztak a két megye között.
Összehasonlításképp, Körmendről Szombathelyre a vonatút kb. fél óra. Ha viszont Zalaegerszegre akarunk vonatozni Körmendről, akkor az már két órás út, ugyanis mindenképpen fel kell mennünk Szombathelyre, ahol át kell szállnunk.
Persze leutazhatunk Egerszegre autóval vagy busszal is, előbbi fél, utóbbi egy óra utat jelent. Viszont nem mindenki tud vagy szeret autózni, kifizetni a benzin árát, vagy egyszerűen kímélni akarja környezetet. A busz pedig nem olyan kényelmes, mint a vonat, jóval kevesebb rajta a hely, ki van téve az útproblémáknak és nincs illemhelyiség rajta.
Bebes István körmendi polgármester még országgyűlési képviselőként szólalt fel a 22-es vonal ügyében 2003-ban, és a vonal fennmaradásában nagy szerepe volt a helyi polgármesterek lobbitevékenyégének, viszont ez nem tartott örökké.
Már 2006-ban benne volt a bezárandó 28 mellékvonal listájában, amiről ugyan egy rövid időre lekerült, de 2007-ben ismét belengették a bezárást, amire aztán 2009-ben került sor 23 másik vonalszakasszal együtt. 2011-ben a 23 kilométeres szakasz a GYSEV-hez került, de ők sem nyitották azt újra. Bár a 2010-es kormányváltást követően több vonalon újraindították a személyforgalmat, a 22-es nem tartozott közéjük.
Jelen állás szerint nem valószínű, hogy valaha újranyitják a Körmend-Zalalövő vasútvonalat. A vasúti problémákról Padlót fogott a MÁV, Lázár János pedig úgy érezte, ideje megszólalni July 27. 07:52 beszámoló hírek mára mindennaposak lettek. És miután a magyar állam a jelek szerint képtelen ellátni a még működő vasutak fenntartását, az őrségi emberek feltehetően hiába is várnak arra, hogy a 22-es vonalon újra mozdonyok járjanak.