Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Közel sem biztos, hogy naponta két liter vizet kellene vedelnünk

Kiderült, hogy ennek az egészségügyi tanácsnak nincs különösebb tudományos alapja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az utóbbi években-évtizedekben belénk égette a média, hogy az egészségünk egyik feltétele, ha sok vizet iszunk.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Így aztán cipeljük haza a palackokat a boltból, már egy húszperces buszútra is elvisszük a kulacsot, és egy valamirevaló értekezlet sincs vízivás nélkül.

Az általánosan elterjedt vélemény szerint naponta körülbelül két liter vizet kell meginnunk, lehetőleg 8 x 2,5 deciliter bontásban.

Ennek a gyakorlatnak és hiedelemnek járt alaposan utána még tavaly a BBC , és a cikk most azért került ismét reflektorfénybe, mert bekerült az év legtöbbet olvasott írásai közé.

Pixabay.com

A szerző azt gyanítja, hogy két liter vízzel kapcsolatos javaslat egy 1947-es, nagy hatású amerikai tanulmányban bukkant fel először, amely minden kalóriához egy gramm folyadékot tanácsolt. Aztán 1974-ben egy könyv is megjelent hasonló adattal. Az már később elsikkadt, hogy a folyadéknak nem feltétlenül kell víznek lennie.

A víz nagyon fontos, de a test nem hazudik

Testünk kétharmada vízből áll, és az élet szempontjából életfontosságú funkciói vannak.

Napi tevékenységeink alatt folyamatosan veszítjük a vizet, ráadásul elég, ha 1-2 százalékkal csökken a víztartalom testünkben, máris jelentkeznek a dehidratáció tünetei. Ez utóbbi - szélsőséges esetben - halálhoz is vezethet - emlékeztet az írás.

Ugyanakkor nem kell pánikba esnünk, ha szomjúságot érzünk: az nem a kiszáradásnak a jele, ahogy esetleg a környezetünk sugallja, hanem egy teljesen természetes reakció.

Sőt.

A szakértők többsége egyetért azzal, hogy a testnek nincs szüksége több vízre, mint amennyit az természetesen jelez.

„A hidratációnk szintjének fenntartására a legkifinomultabb technikákat fejlesztette ki testünk, amióta őseink kiléptek a tengerből” – nyilatkozta a BBC-nek Irwin Rosenburg amerikai kutató, ezzel nagyjából össze is foglalta a teendőnket a vízivással kapcsolatban.

Agyunk képes kinyomozni a testünkben a vízhiányt, arra utasítva minket, hogy igyunk, és a vesénk is parancsot kap a takarékosságra.

„Ha hallgatunk a testünkre, megtudjuk, mikor kell innunk” – mondja egy sportegészséggel fogalkozó szakember, aki szerint szintén tévhit, hogy a szomjúság megkésettséget jelez.

Miért lenne pont ez a jelzőrendszerünk tökéletlen, amikor az összes többi tökéletes? – teszi fel a kérdést Courtney Kipps.

Ami a tudományt illeti

Az írás cáfol néhány, korábban elfogadott összefüggést.

Ilyen például a sok vízivás és a fogyás kérdése. A szerző szerint sokan azért fogynak a megnövekedett vízivástól, mert közben kevesebb cukros vizet isznak.

Hasonlóan tudománytalannak tűnik a vízivás és a bőr hidratáltságának az összefüggése.

Szervezetünknek valóban szüksége van napi 6-8 pohár folyadékra, de a szükséges vizet megtalálja a teában, tejben, cukormentes üdítőitalokban vagy éppen kávéban.

Sőt, olykor jobban járunk, ha nem vizet iszunk. A víz ugyanis önmagában nagyon gyorsan átfuthat a testünkön, míg ha például leves formájában fogyasztjuk, sokkal tovább marad a gyomorban.

A túl sok vízivás szélsőséges esetben akár káros is lehet. A fent említett sportegészségügy-szakember legalább 15 esetről tud, amikor sportolók halálához vezetett a túlzott vízfogyasztás.

Konklúzió

A terjedelmes írás egyik legfőbb konklúziója az, hogy:

Úgy tűnik, a szükségesnél több víz fogyasztásának egyetlen egészségügyi előnye van: néhány kalóriával többet adunk le, mert többet kell a vécére gyalogolnunk.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Életmód

Hirdetés